Spring naar bijdragen

Cherokee lekt olie, start langzaam, wordt erg heet


leke11
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik heb nu al een jaartje een Cherokee Sport uit 1997 (4.0L). Het rijdt echt heerlijk, alleen de laatste tijd veel onderhoudskosten, die de spuigaten uitlopen. Nu al in 1 maand 1500 euro lichter aan het vervangen van remschijven, remblokken, antivriesplaat motorblok, antivrieskapjes cilinders (volgens mij heet het zo), multiriem, en de rechtervoorwiellager. Nog steeds zijn er een aantal zaken niet naar mijn zin, en ik wil dit graag aan jullie vragen of deze dingen wel normaal zijn.

Het gaat om:

1. De motor start vrij langzaam, zowel bij een koude als warme start. Duurt zo'n 4 seconden. Hij start wel altijd en de motor is soepel. Toch zou ik willen dat hij wat sneller zou starten.

2. De motor wordt altijd vrij heet. De temperatuur van de koelvloeistof is volgens het meterje in mijn dashboard altijd stabiel, na zo'n 8 minuten rijden altijd iets voor de 100 graden en daar blijft ie ook. Maar als ik na het rijden even aan de motorkap voel of deze open maak, is het echt superheet. Mijn vorige auto's (geen terreinwagens, allemaal Peugeots) waren nooit zo heet als de Cherokee. Hoort dit bij de Cherokee?

3. De motor is een beetje zingerig/luidruchtig. Is dat ook normaal?

4. Links voor is het een beetje zweterig bij een voorste stang die naar het rechter voorwiel toegaat (kunnen jullie het nog volgen) en lekt er een beetje olie. Wat kan dit zijn en is dit makkelijk te verhelpen?

Ook zou ik het best zelf willen verhelpen, alleen heb nog nooit aan een auto of nog niet eens een brommer gesleuteld, dus ben helemaal nieuw op dit vlak, hoe pak ik dit aan?

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom leke11!

Even je vragen 1 voor 1:

1. De motor start vrij langzaam, zowel bij een koude als warme start. Duurt zo'n 4 seconden. Hij start wel altijd en de motor is soepel. Toch zou ik willen dat hij wat sneller zou starten.

De motor heeft altijd minstens één krukasomwenteling nodig voordat hij start. Dit komt omdat de computer eerst informatie moet verzamelen over de stand van de krukas en nokkenas, zodat hij op het juiste moment kan inspuiten en ontsteken. Ook mijn 4.0 moet even een paar seconden op de startmotor draaien voordat hij aanslaat.

2. De motor wordt altijd vrij heet. De temperatuur van de koelvloeistof is volgens het meterje in mijn dashboard altijd stabiel, na zo'n 8 minuten rijden altijd iets voor de 100 graden en daar blijft ie ook. Maar als ik na het rijden even aan de motorkap voel of deze open maak, is het echt superheet. Mijn vorige auto's (geen terreinwagens, allemaal Peugeots) waren nooit zo heet als de Cherokee. Hoort dit bij de Cherokee?

De motortemp is ongeveer 90 graden. Dat je temperatuur meter net onder de 100 blijft, is dan ook best mogelijk. Bovendien worden de uitlaatspruitstukken van deze motoren erg heet, waardoor de temperatuur onder de motorkap erg op kan lopen. Ook de warme kap is dus wel te verklaren!

3. De motor is een beetje zingerig/luidruchtig. Is dat ook normaal?

Da's lastig op afstand te bepalen. Maar veelal hoor je de ventilator van de motor "huilen". Verder is het natuurlijk een 6 cilinder lijnmotor, wat ook z'n eigen "zangerige" klank geeft. En luidruchtig, tja.... de buurt moet wel weten dat je een Jeep hebt natuurlijk! wink.gif

4. Links voor is het een beetje zweterig bij een voorste stang die naar het rechter voorwiel toegaat (kunnen jullie het nog volgen) en lekt er een beetje olie. Wat kan dit zijn en is dit makkelijk te verhelpen?

Uit je omschrijving maak ik op dat je een stuursang bedoelt. De uiteinden daarvan eindigen in een soort "kogels" waar op z'n tijd wat vet in moet (normaal onderhoud). Dat er dan wat vet zichtbaar is, kan kloppen. Zolang de rubbers om de kogels maar heel zijn is er niets aan de hand!

Hopelijk kun je hier wat mee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je uitgebreide reactie, geweldig! Ik ben weer gerustgesteld. Mijn Jeep heb ik bij een "gewoon" Bovag-bedrijf gebracht voor de reparaties, en het lijkt erop dat deze gasten niets liever doen dan Amerikaanse auto's (en vaak Jeeps in het bijzonder) afkraken. Zal wel een vorm van jaloerzie zijn denk ik.

Om nog even terug te komen op de mogelijke olielekkage/zweterigheid bij de stuurstang, er hangt altijd een klein druppeltje precies op het scharnierpunt. Het lekt niet en er staat ook geen plasje onder als hij een nachtje stil heeft gestaan. Ook de onderdelen in de buurt (bestuurderskant voor) is een beetje zweterig. Is dit een probleem en makkelijk te verhelpen?

Ook heb ik inmiddels begrepen dat de Cherokee een onderhoudsgevoelige auto is. Liefde maakt blind, dus ik doe 'm voor geen goud meer weg. Maar het lijkt me wel leuk om er zelf ook wat aan te kunnen doen. Heb dit nog nooit eerder gedaan, heb je misschien tips hoe ik hier mee zou kunnen beginnen en tot op welke level dit zelf te doen is voor een leek als ik.

Trouwens, het geluid dat jij beschrijft is inderdaad het geluid dat ik ook waarneem. Mooi te weten dat dit de natural sound van de Cherokee is. Je hebt volkomen gelijk, de mensen mogen best weten dat ik er aan kom cool.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... die "zweterigheid" zou je een keer op een foto moeten zetten en op het forum publiceren. 't Is lastig om dat ongezien goed te beoordelen.

Dat een Cherokee onderhoudsgevoelig is, durf ik gerust tegen te spreken! Natuurlijk moet hij z'n onderhoud hebben, maar verder zou 'ie redelijk probleemloos moeten zijn. De techniek is relatief simpel en de meeste onderdelen voor "normaal gebruik" meer dan sterk genoeg. Wel dien je, na een terreinevenement, alles goed af te spuiten en door te smeren! Maar ook dat is niet anders dan bij een ander merk 4x4...

Veel dingen kun je inderdaad zelf doen. Koop daarvoor allereerst een Haynes service manual en begin eens met een klein klusje, bijv. doorsmeren. Langzamerhand kun je dan eens wat grotere zaken, zoals een beurt, gaan uitvoeren. 't Is leuk om te doen en helpt het allemaal betaalbaar te houden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal morgen met daglicht proberen e.e.a. te fotograferen, hopelijk kan je dan beoordelen of en wat er mis kan zijn.

Als jij zegt dat een leek met het boek van Haynes leuk kan opstarten, dan schaf ik het meteen aan. Is het in NL te koop of moet ik het vanuit Amerika bestellen? Ik vind het overigens wel heel leuk dat een Cherokee-kenner als jij zegt dat de onderhoudsgevoeligheid wel meevalt; mij is door de garages wijs gemaakt dat er altijd wel wat mee is. Weer een leugen uit de wereld geholpen, thanx!

Goed, ik hou je op de hoogte door morgen even de foto te laten zien.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen, de foto's zijn gemaild want de uitleg voor het plaatsen in het forum, moet ik nog eens goed doorlezen. Deze keer zal 87Wrangler dit even doen.

Trouwens vandaag heb ik het boek van Haynes kunnen bestellen, dus hopelijk kan ik binnenkort (waarschijnlijk met ook wat hulp van jullie) wat kleine klusjes zelf doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je roept maar als je advies nodig hebt!

Ok.. de foto:

zweet.jpg

Dit is volledig onschuldig. Sterker: Het is uitstekend! Je kunt duidelijk zien dat de auto doorgesmeerd is. Onderop de kogels, zie je duidelijk een "ventieltje". Daar wordt bij het doorsmeren vet in gespoten, totdat het aan de bovenkant tussen het rubber vandaan komt. Dat is hier dus duidelijk gebeurd! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij om te horen dat dit gewoon is! Perfect. Er staat dus nooit een plasje onder, het is gewoon goed vet.

Die autobedrijven kunnen je trouwens goed opnaaien. Het bedrijf dat enkele reparaties heeft verricht, vond de Cherokee maar een klote auto, waar je overal een mankement tegenkomt als je goed zoekt.

Laat dat boek van Haynes maar komen, dan probeer ik het in ieder geval zelf wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 1 2005, 20:52

Je roept maar als je advies nodig hebt!

Ok.. de foto:

zweet.jpg

Dit is volledig onschuldig. Sterker: Het is uitstekend! Je kunt duidelijk zien dat de auto doorgesmeerd is. Onderop de kogels, zie je duidelijk een "ventieltje". Daar wordt bij het doorsmeren vet in gespoten, totdat het aan de bovenkant tussen het rubber vandaan komt. Dat is hier dus duidelijk gebeurd! smile.gif <div align="right">

Zitten er bij een grand C nog meer smeernippels op huh.gif ??

Ga die bij mij ook doorsmeren maar weet ze niet allemaal te zitten /

Of zijn die 4 alle nippels ? rolleyes.gifrolleyes.gif

Nippels , unsure.gifblink.gif waarom moet ik nu ergens anders aan denken ??????????????? tongue.giftongue.gif

Mooie foto BTW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie geen foto, en wat voor vet gebruiken jullie eigenlijk voor het doorsmeren? Ik heb nog een spuit met grijs vet liggen (molybdenium). Is dat ok? Of moet het lithium of gewoon kogellagervet zijn?

Mijn spuit past geloof ik niet op de nippels van de XJ, kan ik een adaptertje scoren bij de automaterialenhandel, of moet ik naar de dealer?

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...