Spring naar bijdragen

Af En Toe Stotteren En Schudden Bij Stapvoets Rijden


Recommended Posts

Ik had een tijdje last van RPM die op en neer gingen en een soms een stotter bij langzame snelheden of als ik tot stilstand kwam, daarop de throttle body en de IAC schoongemaakt en de symptomen gingen weg. Tijdje rondgereden en ondertussen voor de zekerheid een mopar TPS sensor besteld. Naar ongeveer 2 maanden kwamen de symptomen van RPM op en neer heel af en toe terug, nieuwe sensor erin en alles was een stuk beter; een rustiger toerental en ook de MPG gingen omlaag. Tevreden dus, totdat eergister inneens die rare stotter weer terug kwam. Deze kwam toen de auto koud was en ik stapvoets reed. De stotter is ook erg te voelen, de auto schud en vibreert snel en voelt alsof het vanuit de achterwiel aandrijving komt. Auto opnieuw gestart en de symptomen waren weer weg en zijn nog niet terug gekomen.

 

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik zou dit graag willen aanpakken. Kan dit misschien de IAC zijn die ook aan vervanging toe is of heeft het waarschijnlijk meer iets te maken met bijvoorbeeld de T-case?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had een tijdje last van RPM die op en neer gingen en een soms een stotter bij langzame snelheden of als ik tot stilstand kwam, daarop de throttle body en de IAC schoongemaakt en de symptomen gingen weg. Tijdje rondgereden en ondertussen voor de zekerheid een mopar TPS sensor besteld. Naar ongeveer 2 maanden kwamen de symptomen van RPM op en neer heel af en toe terug, nieuwe sensor erin en alles was een stuk beter; een rustiger toerental en ook de MPG gingen omlaag. Tevreden dus, totdat eergister inneens die rare stotter weer terug kwam. Deze kwam toen de auto koud was en ik stapvoets reed. De stotter is ook erg te voelen, de auto schud en vibreert snel en voelt alsof het vanuit de achterwiel aandrijving komt. Auto opnieuw gestart en de symptomen waren weer weg en zijn nog niet terug gekomen.

 

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik zou dit graag willen aanpakken. Kan dit misschien de IAC zijn die ook aan vervanging toe is of heeft het waarschijnlijk meer iets te maken met bijvoorbeeld de T-case?

verdelerkap, bougiekabels en bougies al gecontroleerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De champion bougies zitten er redelijk recent in en de verdelerkap en bougiekabels zagen er goed uit, geen corrosie of droog rubber maar ik heb ze nog niet doorgemeten. Ik heb deze ondertussen nieuw besteld omdat het wel goed is om te vervangen en niet teveel kosten zijn. Hopelijk zijn deze misschien toch de oorzaker.


Omdat het alleen af en toe terug komt en ik geen fout codes krijg ben ik al wel een beetje verder aan het gokken maar hoopte dat iemand deze symptomen herkende. Ik gok nu een beetje op een nieuwe IAC omdat het probleem zich daar eerder voordeed bij het gasklephuis. Maar na op het internet op andere forums rondgeneusd te hebben zou het ook misschien wel kunnen komen door de MAP sensor, O2 sensors, Crankshaft Position Sensor of misschien toch de Transfer Case. Ik zit er niet op te springen deze uit voorzorg te vervangen omdat ze per stuk nogal prijzig zijn. Heeft iemand verdere ervaring met de falende symptomen voor deze items zodat ik misschien een paar kan uitsluiten?

Ps, ik sleutel nog maar sinds een jaar enthousiast en ook al heb ik al veel geleerd, ik mis nog steeds wel een beetje de ervaring, daarvoor de vele vragen waarmee ik hoop dat ik niet al te lastig mee ben :)

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...