Spring naar bijdragen

Zj 4.0 Start Steeds Moeilijker


Recommended Posts

Hoi Jeepfans,

 

Ik ben net nieuw en heb me net voorgesteld. Normaliter is het niet netjes om gelijk maar met de deur in huis te vallen.

 

Ik rij al een tijdje rond in een leuke zj, 4.0 uit 1998 deze rijd op gas en op benzine. en heeft 320000km gereden.

Een hoge KM stand maar na een leuk gesprek met de eigenaar van Jeepmechanics heb ik er het volste vertrouwen in dat deze wagens makkelijk een milljoen zouden moeten kunnen rijden mits goed onderhouden.

 

Onderhoud.

recent heb ik de bougies en de bougie kabels vervangen. even als het luchtfilter. stappenmotor en luchtfilterhuis schoongemaakt.

na het afstellen van de lpg installatie door Zeller USA cars in Roden loopt de wagen op LPG werkelijk als een zonnetje. wel een iets te hoog verbruik. 

als ik 110 rij op de snelweg met de cruisecontrol aan dan zit ik op 1:5.4 wat een op 6.5 zou moeten kunnen zijn.

 

Op benzine daar in tegen..... :frusty:  :no:

 

Het Probleem:

in den beginne

start procedure. Ik doe de sleutel op contact. de brandstofpomp bromt een beetje. draai de sleutel door. motor gaat rond (door de start motor). maar geen start.

Sleutel terug. opnieuw starten twee keer rond en vroeeeeeemmmm.

 

Ik heb toen een keerklep gemonteerd tegen het teruglopen van benzine naar de tank. (verder kwam ik geen benzine filter tegen in de leiding is dit normaal?.)

 

Het leek verholpen. maar bij de keerklep begon benzine te lekken omdat de rubber leiding geheel verteerd was. de tank was op de snelweg leeg gelopen.+-10 liter.......

 

bij een tankstation de ANWB gebeld. en een Flink stuk van de slang vervangen met de keerklep er weer tussen.

 

sinds dien loopt de jeep steeds beroerder op Benzine. Als de jeep eenmaal loopt op benzine dan houd de motor in rond de 2000rpm  maar als je flink gas geeft is er niks aan de hand. verder rijd de wagen redelijk. maar af en toe gaat de wagen bij stationair pingelen tussen de 300 en de 1500 rpm. en het likt soms of de automaat bak ook als een kreng begint te schakelen. schokkend in de versnelling. met name in de achteruit.

En nu:

Nu start de wagen niet na twee keer starten maar soms wel 4.5.6 x en hij pikt dan echt heel moeilijk op soms wat ploffen in de uitlaat en (het check engine lampje brand als hij niet aanslaat.)

zo gauw de lpg inschakelt is het opgelost.

 

Ik zelf ben dus aan uitzoeken wat er is. maar kan gezien het bouwjaar geen foutcodes uitlezen. omdat er een obd2 aansluiting op zit.

 

de vragen:

Welke onderdelen gebruikt de benzine afdeling welke niet door de LPG afdeling word gebruikt.

 

waar moet ik gaan beginnen met zoeken?

 

Nog een aantal dingen

als de motor draait en ik druk op de benzine onluchting in de injector rail dan spuit de benz er uit. dit is de bedoeling toch? als ik de ontluchting wat langer ingedrukt houd +- 5 sec  dan loopt de druk wel terug.

Kan er lucht in de bezine leiding zitten?

Als de motor gedraaid heeft en ik zet hem uit en start binnen 5 sec dan start hij gelijk. maar als ik langer wacht dan is het starten.... starten.... nog eens starten gas bijgeven en plof vroem sputter pruttel en dan draait pingelend en daarna draait hij weer redelijk.

 

Alvast heel erg vriendelijk bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Je problemen lijken hier en daar op wat ik met mijn ZJ heb gehad. Dit heeft me ruim een jaar gekost om alles een beetje in orde te krijgen, als je zin/tijd hebt kun je hier eea doorlezen: http://www.jeepforum.nl/topic/26137-problemen-met-de-zj-advies-gevraagd http://www.jeepforum.nl/topic/26137-problemen-met-de-zj-advies-gevraagd/

Wat betreft je LPG, is dit een Impco systeem of een modernere injectie systeem? Een Impco gebruikt geen van de sensoren die de auto op benzine wel gebruikt, en natuurlijk de brandstof pomp, fuel line en benzine injectoren. Injectie LPG systeem gebruikt die sensoren wel, die neemt de taak van de benzine injectoren over en spuit LPG in de cylinders.

Wat betreft het moeilijk starten; 97 en 98 modellen hebben een druk regulator op de tank, boven de brandstofpomp. Hier zit ook het filter in. Dit is hem, hij zit in de pomp geklikt:

fuel-filter-4798301_2490.jpg

 

Kan natuurlijk ook een kapotte pomp zijn, of rubbers in de pomp die versleten zijn waardoor de brandstof terug loopt. Maar de filter/regulator is eigenlijk gewoon onderhoud wat heel vaak vergeten wordt. Je kunt ook de fuel pressure op de injector rail meten, en kijken of en hoe snel deze terug loopt nadat de motor uit is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties.

 

Ik heb volgens mij een lpg via een verdamper en eigen injectoren?? :s

 

en als dat filter op de tank zit dan betekend dat zowiezo dat de tank er onderuit moet of dat er een gat in de bodem moet om er bij te komen of zie ik dat verkeerd.

 

die keer klep is gemonteerd zodat de benzine niet terug loopt de tank in. wellicht is dat dan dus niet meer nodig als het het filter blijkt te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties.

 

Ik heb volgens mij een lpg via een verdamper en eigen injectoren?? :s

 

en als dat filter op de tank zit dan betekend dat zowiezo dat de tank er onderuit moet of dat er een gat in de bodem moet om er bij te komen of zie ik dat verkeerd.

 

die keer klep is gemonteerd zodat de benzine niet terug loopt de tank in. wellicht is dat dan dus niet meer nodig als het het filter blijkt te zijn.

 

Dat filtertje eruit halen is wel te doen zonder de tank eruit te halen. De 2 strips losmaken die de tank op zn plek houden, een steun eronder hebben en je kunt de tank genoeg laten zakken om hem eruit te halen. Het is ook makkelijker als de achterwielen vrij zijn van de brug, omdat je as dan lager hangt en je met je armen boven de as langs kunt werken. Als de pomp vervangen moet worden is het wel handiger om de tank er onderuit te halen, maar het terug koppelen van de vulslang en ontluchter is lastig. Vooral als je een trekhaak hebt.

Sommige mensen slijpen een luikje vanuit de achterbak, vind ik zonde en je hebt kans dat je niet helemaal boven de pomp slijpt, of sterker nog dat je in de tank slijpt :P

Wat Sickboy zegt klopt, zo'n OBD2 lezer kost niet zoveel en is erg handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...