Bas Z Geplaatst January 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 Hallo allemaal, Vandaag met de jeep naar de APK geweest en hij is afgekeurd:( Nu twijfel is over de punten. Schijven voor waren dun maar geen afkeur maar de blokken waar wel afkeur terwijl er nog 3a4 mm voering op zit.Dat is volgens mij geen afkeur. Nadat hij een koevoet bij het onderste fusee duwde zat daar iets speling op,afkeur. Maar hoeveel speling mag en meet je dit zou goed!? Achterlaten er op beide assen iets speling.Kwam naar boven door met beide handen het wiel te paken en heen en weer te trekken.Dit was op te lossen door aan te draaien?? Graag hoor ik wat jullie hier van vinden. Gr bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blazer73 Geplaatst January 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 Hoi, voor de apk is het pas afkeur bij ijzer op ijzer. Dus ook al zit er nog maar 0,5mm voering op dan mag hij nog niet afgekeurd worden. Schijven worden pas afgekeurd als ze meer dan 50% van de breedte van de remblok verroest zijn, of als er scheuren in zitten die doorlopen in de gehele breedte van de schijf. Dit is apk technisch, qua veiligheid is een remblok van 0,5mm of een gescheurde schijf wat mij betreft het vervangen waard. Voor de fuseekogel mag er buiten de fabrieksspeling 1mm speling opzitten, een cherokee heeft voor zover ik weet fabrieksmatig geen speling dus geld 1mm. Wat betreft de speling op de achteras, er mag axiaal 1,5 mm speling op het wiellager zitten. Maar bij mij zat de speling op de c clips in het differentieel, deze waren ingelopen. Zelfs toen ik nieuwe gemonteerd had zat er nog wat speling op. Dus kunnen ze hem niet op afkeuren. Succes ermee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bas Z Geplaatst January 8, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 Sorry van de spelfouten,had het getikt op mijn iPhone en blijkbaar heb ik een sterkere bril nodig! Maar bedankt voor je reactie blazer,morgen ga ik naar de garage waar ik hem vandaan heb en die gaat hem nog een keer na lopen.Ik ben erg benieuwd wat hij van de fusees zegt,hij wist dat er speling op mag zitten dus hoop dat ik binnen de norm zit. Zou volspuiten met vet nog helpen? Achteraslagers kun je toch ook stellen doormiddel van aandraaien of stelplaatjes ofzo!? Gr. Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst January 9, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2014 Sorry van de spelfouten,had het getikt op mijn iPhone en blijkbaar heb ik een sterkere bril nodig! Maar bedankt voor je reactie blazer,morgen ga ik naar de garage waar ik hem vandaan heb en die gaat hem nog een keer na lopen.Ik ben erg benieuwd wat hij van de fusees zegt,hij wist dat er speling op mag zitten dus hoop dat ik binnen de norm zit. Zou volspuiten met vet nog helpen? Achteraslagers kun je toch ook stellen doormiddel van aandraaien of stelplaatjes ofzo!? Gr. Bas eerst vet in de fusee en dan keuren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bas Z Geplaatst January 9, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2014 Vandaag bij de garage geweest waar hij vandaan komt. Is een vakgarage die in allerlei auto's doet,van oldtimers tot nieuw,hybride,4x4 tot sportwagens, geen slechte dingen over te vinden,alleen maar lof! Daar is hij eerst op de remmentestbank geweest en alles goed(rem had ik zelf gangbaar gemaakt) daarna op de brug.Voorremmen goed en de speling op de achterwielen/as niet noemenswaardig. Jeep aan de voorkant omhoog en alles nagevoeld op spelling enz ook goed. Fusees daarna aan de beurt, breekijzer eronder en ze konden hem heen en weer halen,boven en beneden gingen gelijk op(hoop dat ik het goed uitleg) Volgens de 2 monteurs was dit geen probleem omdat er veren in zitten,schijnt bij meerdere auto's het geval te zijn.Ook als je aan de wielen trok geen speling,bij het staan op de wielen ook niet op de fusees. Nu ben ik geen monteur,maar leek het niet op speling van een kapote fusee maar alsof het zo hoorden.Allebei de kanten precies het zelfde,geen rare geluiden of iets. Wat vinden jullie hier van?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudolfo Geplaatst January 10, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2014 Ik heb een xj van 2001 en gedurende de 8 jaar dat ik erin rijdt zijn er met de APK regelmatig fuseekogels vervangen. Ook altijd maar aan een kant. Ik ben zo'n type van dan ook aan de andere kant maar dat is volgens mijn garage niet nodig. Dit verbaast mij altijd weer want ik ben zo iemand die nooit hard een stoep op zal rijden. Dat heb ik met mijn opvoeding meegekregen:) Ook staat er vaak op het APK rapport dat er een kleine speling op de kogels zit. Zijn de jeep fuseekogels nu zo slecht of zijn wij... Gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bas Z Geplaatst January 12, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2014 Nou Ruud,schiet mij maar lek! De een zegt dit de ander dat.Hoopte eigenlijk wat meer duidelijk te krijgen van de experts hier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BBJ Geplaatst July 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2014 Ik had de vergissing gemaakt met mijn XJ naar Kwikfit te gaan voor een APK. Lekker goedkoop. Jaja. Afgekeurd op fuseekogels links en rechts. Ook punt van "overmatig lekken olie". "U ziet zeker altijd een plasje onder de auto liggen als u wegrijdt," werd met besmuikte glimlach toegevoegd. Beide bleken onzin. Een andere garage vulde de fuseekogels lekker op met vet, en dat plasje... ligt er alleen als ik de airco lang heb aan gehad en si dan geen olie! Kwikfit.... Je denkt dat je goedkoop uit bent, maar daar kom je snel van terug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.