ACE64 Geplaatst January 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 Heeft er iemand ervaring met chiptuning van een Jeep Wrangler TJ (2002) Ik heb het volgende bedrijf, Datatechnic, gevonden maar ik dacht eigenlijk dat er geen chiptuning mogelijk was voor deze auto/motor? http://www.datatechnic.nl/chiptuning/jeep/wrangler/2.5i_121_pk/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 Heeft er iemand ervaring met chiptuning van een Jeep Wrangler TJ (2002) Ik heb het volgende bedrijf, Datatechnic, gevonden maar ik dacht eigenlijk dat er geen chiptuning mogelijk was voor deze auto/motor? http://www.datatechnic.nl/chiptuning/jeep/wrangler/2.5i_121_pk/ Als je erin gelooft is alles mogelijk maar helaas niet met het resultaat die het bedrijf noemt. Ben je goed in pokeren? Zo ja vraag dan aan ze of ze een weddenschap aan willen gaan met jou. Geef aan dat jij je wagen voor de chiptuning op de vermogensbank zet bij een bedrijf van een kennis en na de chiptuning teruggaat naar datzelfde bedrijf om wederom de wagen op dezelfde testbank te plaatsen. Als de chip het vermogen levert die ze aangeven krijgen ze een hele grote slagroomtaart. Levert de chip niet de door hun opgegeven waardes betalen zij de kosten voor de testbank aan jou terug, Mijn ervaring leert mij dat ze dan vaak terugkrabbelen en zoeken naar een reden dat het ineens niet klopt de winst die zij opgeven. Ik zal kort aangeven wat de enige juiste vorm van chiptunen is. Je leest de computer uit en past dan zelf de gegevens van de computer aan. Dat aanpassen van de computer vergt ongeveer een dag en niet zoals bij zoveel bedrijven 1 a anderhalf uur. deze bedrijven maken gebruik van pasklare chips en dat is niet de manier waarop chiptuning moet plaatsvinden. De reden dat het zo niet hoort is dat wagens onderling verschillen. Dus een chip kan op de ene wagen wel een winst geven van 7 a 10 pk maar op de andere auto levert die chip ineens nog maar 5 pk winst. Chiptuning kan wel werken in combinatie met andere aanpassingen. Denk hierbij aan een goed luchtfilter, ander uitlaatspruitstuk en rest uitlaatsysteem en andere throttle body injectiesysteem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst January 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 Als je erin gelooft is alles mogelijk maar helaas niet met het resultaat die het bedrijf noemt. Ben je goed in pokeren? Zo ja vraag dan aan ze of ze een weddenschap aan willen gaan met jou. Geef aan dat jij je wagen voor de chiptuning op de vermogensbank zet bij een bedrijf van een kennis en na de chiptuning teruggaat naar datzelfde bedrijf om wederom de wagen op dezelfde testbank te plaatsen. Als de chip het vermogen levert die ze aangeven krijgen ze een hele grote slagroomtaart. Levert de chip niet de door hun opgegeven waardes betalen zij de kosten voor de testbank aan jou terug, Mijn ervaring leert mij dat ze dan vaak terugkrabbelen en zoeken naar een reden dat het ineens niet klopt de winst die zij opgeven. Ik zal kort aangeven wat de enige juiste vorm van chiptunen is. Je leest de computer uit en past dan zelf de gegevens van de computer aan. Dat aanpassen van de computer vergt ongeveer een dag en niet zoals bij zoveel bedrijven 1 a anderhalf uur. deze bedrijven maken gebruik van pasklare chips en dat is niet de manier waarop chiptuning moet plaatsvinden. De reden dat het zo niet hoort is dat wagens onderling verschillen. Dus een chip kan op de ene wagen wel een winst geven van 7 a 10 pk maar op de andere auto levert die chip ineens nog maar 5 pk winst. Chiptuning kan wel werken in combinatie met andere aanpassingen. Denk hierbij aan een goed luchtfilter, ander uitlaatspruitstuk en rest uitlaatsysteem en andere throttle body injectiesysteem. Hi Michel, Dat was mijn idee ook. Ik had voorheen eenJeep Cherokee met een 2.5 turbodiesel en die hebben we met een separate chip getuned wat goed merkbaar was. Naar mijn mening was het ook erg moeilijk om deze 2.5 ltr benzine te tunen zoniet schier onmogelijk. Overigens gaat het niet zo zeer om de pk's en of snelheid maar meer om het koppel. Mocht je een beter adres hebben waar ik een gegarandeerd resultaat krij dan hou ik me aanbevolen. Thanks. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst January 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 een turbo een optie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst January 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 een turbo een optie? Zeker. Heb jaren rondgereden met een 258 met turbo. Geeft veel meer pk's dan een chipje. Maar dat was een motor met carb. Hoe dat met een injectie moet weet ik niet. Maar dat is ongetwijfeld uit te vogelen. (Ben nu bezig deze turbo op mij FC te bouwen, maar door familieomstandigheden ligt dit even stil.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst January 8, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2014 Zeker. Heb jaren rondgereden met een 258 met turbo. Geeft veel meer pk's dan een chipje. Maar dat was een motor met carb. Hoe dat met een injectie moet weet ik niet. Maar dat is ongetwijfeld uit te vogelen.(Ben nu bezig deze turbo op mij FC te bouwen, maar door familieomstandigheden ligt dit even stil.) 1389206288NIMAG1144 (2).jpg Interessante optie ik zal eens intern overleggen. Bedankt voor je input. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst February 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2014 Interessante optie ik zal eens intern overleggen. Bedankt voor je input. Zeker. Heb jaren rondgereden met een 258 met turbo. Geeft veel meer pk's dan een chipje. Maar dat was een motor met carb. Hoe dat met een injectie moet weet ik niet. Maar dat is ongetwijfeld uit te vogelen.(Ben nu bezig deze turbo op mij FC te bouwen, maar door familieomstandigheden ligt dit even stil.) 1389206288NIMAG1144 (2).jpg Heb het samen met een maatje uitgevogeld maar als je op de 2.5 ltr een turbo wilt bouwen kost dit al gauw duizenden euro's en dan kan ik beter proberen een oude 2.5 TD op de kop tikken uit een Cherokee XJ en die inbouwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DannyS Geplaatst March 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2014 Heb het samen met een maatje uitgevogeld maar als je op de 2.5 ltr een turbo wilt bouwen kost dit al gauw duizenden euro's en dan kan ik beter proberen een oude 2.5 TD op de kop tikken uit een Cherokee XJ en die inbouwen Ik heb rond 2001 bij Bullpower in Dronten mijn 2.0 volvo 480 laten chippen. Wilde weten hoe dit zou uitpakken. De mapping is toen meer geoptimaliseerd voor onze goede brandstof kwaliteit. Normale mapping moet ook de slechtere brandstof aan kunnen dus de mapping kan beter voor 95 en 98. Ik kreeg er merkbaar een paar pk's bij en wat opviel was het extra koppel onderin de toeren en flexibeler motor. Ik heb geen dyno laten doen, die hadden ze daar toen niet. Verwacht geen wonderen, je krijgt iets meer en meer soepelheid in de motor. Rij er nu nog steeds mee rond en inmiddels 180.000 km met de gechipte motor zonder problemen. Je kan ze altijd een belletje geven voor info. Ze hebben een map voor de 2.4 l Jeep, zie site. http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/jeep.html IK zit zelf te vlassen op een RIPP supercharger, volgens de site leveren ze die nog voor 2001-2006 TJ 4 L. maar goed eerst een geschikte TJ vinden. Groeten, Danny Off topic: Ik heb ook nog een gefixte turbo 480, maar daar is de druksensor gefopt met een weerstandje om wat extra druk te geven. De bestaande mapping kan dit hebben. Er zijn nettere methoden door 480 gebruikers ontwikkeld om de turbo auto te pushen maar ben hier nog niet aan toe gekomen en ik heb nog geen problemen met de Rica oplossing. De 480 zit rond de 160 pk voor een 900 kg auto en dat knalt lekker rond. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst March 5, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2014 Ik heb rond 2001 bij Bullpower in Dronten mijn 2.0 volvo 480 laten chippen. Wilde weten hoe dit zou uitpakken. De mapping is toen meer geoptimaliseerd voor onze goede brandstof kwaliteit. Normale mapping moet ook de slechtere brandstof aan kunnen dus de mapping kan beter voor 95 en 98.Ik kreeg er merkbaar een paar pk's bij en wat opviel was het extra koppel onderin de toeren en flexibeler motor. Ik heb geen dyno laten doen, die hadden ze daar toen niet. Verwacht geen wonderen, je krijgt iets meer en meer soepelheid in de motor. Rij er nu nog steeds mee rond en inmiddels 180.000 km met de gechipte motor zonder problemen. Je kan ze altijd een belletje geven voor info. Ze hebben een map voor de 2.4 l Jeep, zie site. http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/jeep.html IK zit zelf te vlassen op een RIPP supercharger, volgens de site leveren ze die nog voor 2001-2006 TJ 4 L. maar goed eerst een geschikte TJ vinden. Groeten, Danny Off topic: Ik heb ook nog een gefixte turbo 480, maar daar is de druksensor gefopt met een weerstandje om wat extra druk te geven. De bestaande mapping kan dit hebben. Er zijn nettere methoden door 480 gebruikers ontwikkeld om de turbo auto te pushen maar ben hier nog niet aan toe gekomen en ik heb nog geen problemen met de Rica oplossing. De 480 zit rond de 160 pk voor een 900 kg auto en dat knalt lekker rond. Thanks voor de info ik ga ze zeker bellen/mailen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2014 Hi Michel, Dat was mijn idee ook. Ik had voorheen eenJeep Cherokee met een 2.5 turbodiesel en die hebben we met een separate chip getuned wat goed merkbaar was. Naar mijn mening was het ook erg moeilijk om deze 2.5 ltr benzine te tunen zoniet schier onmogelijk. Overigens gaat het niet zo zeer om de pk's en of snelheid maar meer om het koppel. Mocht je een beter adres hebben waar ik een gegarandeerd resultaat krij dan hou ik me aanbevolen. Thanks. Vermogen is koppel maal toerental. Als je koppel stijgt zal je vermogen bij dat toerental evenredig stijgen. Koppel wordt bepaald door de compressie-einddruk, die op zijn beurt afhankelijk is van de vullingsgraad. Daarom stort het koppel (en dus het vermogen) bij hoge toeren ook in: de motor komt in ademnood. Chiptunen is voor een turbomotor relatief eenvoudig: verhoog de maximale turbodruk en eventueel ook nog het maximale toerental. Bij atmosferische motoren is e.e.a. een stuk lastiger. Voor substantiele winst moet je de ademhaling verbeteren door o.a.: - verlagen aanzuigweerstand in het inlaatsysteem - verlagen tegendruk uitlaat - aanpassen kleptiming Deze zaken kun je met chiptuning niet beinvloeden. De marge is daardoor beperkt. Ik zou er voor een benzinemotor geen cent aan uitgeven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2014 Waar ik schrijf: "Ik zou er voor een benzinemotor geen cent aan uitgeven." bedoel ik een atmosferische benzinemotor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst March 21, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2014 Vermogen is koppel maal toerental. Als je koppel stijgt zal je vermogen bij dat toerental evenredig stijgen.Koppel wordt bepaald door de compressie-einddruk, die op zijn beurt afhankelijk is van de vullingsgraad. Daarom stort het koppel (en dus het vermogen) bij hoge toeren ook in: de motor komt in ademnood. Chiptunen is voor een turbomotor relatief eenvoudig: verhoog de maximale turbodruk en eventueel ook nog het maximale toerental. Bij atmosferische motoren is e.e.a. een stuk lastiger. Voor substantiele winst moet je de ademhaling verbeteren door o.a.: - verlagen aanzuigweerstand in het inlaatsysteem - verlagen tegendruk uitlaat - aanpassen kleptiming Deze zaken kun je met chiptuning niet beinvloeden. De marge is daardoor beperkt. Ik zou er voor een benzinemotor geen cent aan uitgeven. Ik heb besloten om een AEM cold air intake en een sport CAT aan te schaffen ipv de chip tuning. Thanks voor de info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2014 Ik heb besloten om een AEM cold air intake en een sport CAT aan te schaffen ipv de chip tuning. Thanks voor de info. Ben benieuwd naar het resultaat. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst February 13, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 13, 2015 (bewerkt) Het AEM luchtfilter (Dochterbedrijf van K&N) en de Magnaflow rvs sportpijp met racekat hebben een positief resultaat maar net niet genoeg om weer een volledig 5de versnelling te hebben op de autobaan! Volgende stap (pen) een supercharger of re gearing van de achteras! February 13, 2015 bewerkt door ACE64 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst February 13, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 13, 2015 Als je de gearing in de achteras gaat doen neem de vooras dan ook mee Turbo / supercharger plaatsen zal vast helpen om iets meer vooruit te komen maar is het niet handiger dan om de 2.5 te verkopen en er een 4 liter voor terug te nemen. De investering van de turbo / supercharger met montage en afstellen zal je ergens tussen de 4000 a 5000 euro gaan kosten. Wordt een dure 2.5 liter dan. Misschien de injectie aanpassen / andere nokkenas plaatsen of koppen bewerken is dan goedkoper en dan haal je ook de 5e versnelling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 28, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2015 Of vergeet gewoon de V. Die zit er alleen om aan de emissie-eisen te voldoen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ACE64 Geplaatst March 23, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2015 Of vergeet gewoon de V. Die zit er alleen om aan de emissie-eisen te voldoen... De V? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 24, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 De V? 5e versnelling Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.