Spring naar bijdragen

wrangler TJ stuurgedrag


Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb me vandaag een tweedehands Jeep Wrangler Tj van '97 aangeschaft en het stuurgedrag baart me toch wat zorgen..; namelijk vind ik dat er tamelijk wat speling op het stuurhuis zit... huh.gif ik kan het stuur gemakkelijk 10 a 15° verdraaien zonder dat de wielen meedraaien... blink.gif het stuur voelt erg losjes aan en ik vind dat je het stuur niet echt onder controle hebt... ohmy.gif vooral bij hoge snelheden is dit niet aangenaam rijden... unsure.gif Zou dit speling / slijtage van het stuurhuis zijn? Of is dit normaal en eigen aan wrangler? Of is deze speling bij te regelen of moet het stuurhuis vervangen worden? sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een wrangler is geen sportauto en zo zal hij ook nooit sturen. Wat speling op de stuurinrichting is vrij normaal o.a. door slijtage. Maar 't mag niet de spuigaten uitlopen natuurlijk

Maar om zeker van je zaak te zijn kun je naar de volgende zaken kijken:

- Speling op de fusees van je spoorstang

- Speling op de stuurstang (van pitman arm naar spoorstang --> fusees of inderdaad het stuurhuis zelf)

- Speling op 1 van de wiellagers voor

- Speling op de stuurstang (van stuur naar stuurhuis)

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dank u voor deze informatie, ik zal dit zeker even checken maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat daar iets mis mee is aangezien de wagen gekeurd is vorige week en alles was Ok. Als dit volgens u normaal is dan zal dit misschien even moeten wennen. Het is ook de eerste keer dat ik met een 4X4 rijd..

Bedankt voor de tips, groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de auto verhoogd? Zoja, kan het ook zijn dat het stuurhuis bij rechtuitrijden niet in de middenstand staat. Aangezien het een kogelkringloop stuurhuis is, is dat zeer belangrijk! Men wil nog wel eens het stuur rechtzetten door het stuurwiel te demonteren en "recht' te monteren... maar dat mag bij dit systeem dus nooit! no.gif

Verder moet je die speling controleren bij draaiende motor! De torsiestaaf in het stuurhuis ( regelt, simpel gezegd, de kracht waarbij de stuurbekrachtiging mee gaat werken) geeft bij stilstaande motor altijd wat speling, terwijl bij draaiende motor dan de stuurbekrachtiging al aan het sturen zou zijn.

Als laatste kun je aan het stuurhuis nog wat afstellen met de stelbout die er bovenop zit. Voor je daar aan draait moet je absoluut zeker zijn dat het stuurhuis in de middenstand staat!!!! En als je de bout te strak zet, krijg je een "zwaar punt" in het stuur. Simpel gezegt moet je hem zo afstellen dat het stuur spelingvrij is, zonder zware punten! Dit is niet de officiele afstel procedure, maar het werkt wel!

Maar nogmaals: eerst de andere punten nakijken! Vergeet daarbij ook de kruiskoppelingen in de stuuras niet!

Succes! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die speling heb ik dus ook bij draaiende motor...denk ik toch.. unsure.gif zal het morgen eens kontroleren...kom hier nog op terug.. wink.gif denk toch niet dat hij verhoogd is.. unsure.gif heeft nooit terrein gedaan..zeggen ze.. unsure.gif ik heb wel gezien dat er bussen gemonteerd zitten tussen de kas en het chassis maar dat zijn geen dikke hoor..denk dat dat standaard is ... of niet ? huh.gif Staat er een merkteken van de rechtuitpositie op de stuurkolomas zodat ik kan zien dat het stuur verdraaid staat ? Zal morgen of een dezer dagen deze puntjes eens kontroleren... alvast bedankt rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat, voor zover ik weet, geen merkteken op.

De voorgeschreven manier:

- stuurkogel op de pittmanarm aan het stuurhui demonteren.

- Stuur helemaal naar één kant draaien.

- stuur nu helemaal naar de andere kant draaien en het aantal omwentelingen tellen.

- stuur de helft van het aantal getelde omwentelingen terugdraaien, en hij staat in de middenstand!

Even de text uit de manual:

1) Rotate the stub shaft from stop to stop and

count the number of turns.

(2) Starting at either stop turn the stub shaft back

1/2 the total number of turns. This is the center of

the gear travel (Fig. 33).

(3) Turn the pitman shaft adjuster screw back

(COUNTERCLOCKWISE) until extended, then turn

back in (CLOCKWISE) one full turn.

(4) Place the torque wrench in the vertical position

on the stub shaft. Rotate the wrench 45 degrees each

side of the center and record the highest rotational

torque on center (Fig. 34).

(5) Turn the adjuster in until torque to turn stub

shaft is 0.6 to 1.2 N·m (6.0 to 10.0 in. lbs.) more than

previous reading recorded.

(6) Prevent the adjuster screw from turning while

tightening adjuster lock nut. Tighten the adjuster

lock nut to 27 N·m (20 ft. lbs.).

En da's dus de officiele procedure... wacko.gif

Doorsnede van het stuurhuis:

Stuurhuis1.JPG

Die hoge moer, bovenop, is de bewuste stelbout!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Groentje@Aug 10 2005, 10:44

Ehhhh heren Moderators hoort dit onderwerp hier te staan. wink.gif

Lijkt mij bij Jeep techniek TJ thuis te horen.

<div align="right">

oops.... ohmy.gif

naja... 't was al <strike>laat</strike> vroeg zullen we maar zeggen.... wink.gif

thnx Groentje en Kameel! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb even alles nagekeken en nu blijkt dat de kruiskoppeling tussen de stuuras en het stuurhuis versleten is...die heeft enorm veel speling.... ook wel een klein beetje speling op het stuurhuis.....maar dat zal wel normaal zijn hé...

De stelbout op het stuurhuis had ik ook een beetje bijgeregeld, maar die is voor de stuurhuisdruk te regelen...het sturen wordt er enkel steger door....heb toen de bout maar teruggezet zoals die stond. Ik weet wat me nu te doen staat...ben wel zeer blij met de informatie die ik hier op dit forum heb gekregen ! rolleyes.gif

Tot nog eens.... smile.gif groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stelbout is zeker NIET voor de stuurdruk! Maar als je de bout te vast zet, gaat hij wel zwaar sturen! Zoals ik eerder al schreef:

Originally posted by 87wrangler

En als je de bout te strak zet, krijg je een "zwaar punt" in het stuur. Simpel gezegt moet je hem zo afstellen dat het stuur spelingvrij is, zonder zware punten!

Dat is jou dus gebeurd.... laugh.gif

Maar goed... ff kruiskoppeling vervangen en klaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...