Natswrangler Geplaatst August 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 Hallo iedereen, Ik heb me vandaag een tweedehands Jeep Wrangler Tj van '97 aangeschaft en het stuurgedrag baart me toch wat zorgen..; namelijk vind ik dat er tamelijk wat speling op het stuurhuis zit... ik kan het stuur gemakkelijk 10 a 15° verdraaien zonder dat de wielen meedraaien... het stuur voelt erg losjes aan en ik vind dat je het stuur niet echt onder controle hebt... vooral bij hoge snelheden is dit niet aangenaam rijden... Zou dit speling / slijtage van het stuurhuis zijn? Of is dit normaal en eigen aan wrangler? Of is deze speling bij te regelen of moet het stuurhuis vervangen worden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst August 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 Een wrangler is geen sportauto en zo zal hij ook nooit sturen. Wat speling op de stuurinrichting is vrij normaal o.a. door slijtage. Maar 't mag niet de spuigaten uitlopen natuurlijk Maar om zeker van je zaak te zijn kun je naar de volgende zaken kijken: - Speling op de fusees van je spoorstang - Speling op de stuurstang (van pitman arm naar spoorstang --> fusees of inderdaad het stuurhuis zelf) - Speling op 1 van de wiellagers voor - Speling op de stuurstang (van stuur naar stuurhuis) Suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 en tis ook wennen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Natswrangler Geplaatst August 9, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 OK, dank u voor deze informatie, ik zal dit zeker even checken maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat daar iets mis mee is aangezien de wagen gekeurd is vorige week en alles was Ok. Als dit volgens u normaal is dan zal dit misschien even moeten wennen. Het is ook de eerste keer dat ik met een 4X4 rijd.. Bedankt voor de tips, groetjes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 Is de auto verhoogd? Zoja, kan het ook zijn dat het stuurhuis bij rechtuitrijden niet in de middenstand staat. Aangezien het een kogelkringloop stuurhuis is, is dat zeer belangrijk! Men wil nog wel eens het stuur rechtzetten door het stuurwiel te demonteren en "recht' te monteren... maar dat mag bij dit systeem dus nooit! Verder moet je die speling controleren bij draaiende motor! De torsiestaaf in het stuurhuis ( regelt, simpel gezegd, de kracht waarbij de stuurbekrachtiging mee gaat werken) geeft bij stilstaande motor altijd wat speling, terwijl bij draaiende motor dan de stuurbekrachtiging al aan het sturen zou zijn. Als laatste kun je aan het stuurhuis nog wat afstellen met de stelbout die er bovenop zit. Voor je daar aan draait moet je absoluut zeker zijn dat het stuurhuis in de middenstand staat!!!! En als je de bout te strak zet, krijg je een "zwaar punt" in het stuur. Simpel gezegt moet je hem zo afstellen dat het stuur spelingvrij is, zonder zware punten! Dit is niet de officiele afstel procedure, maar het werkt wel! Maar nogmaals: eerst de andere punten nakijken! Vergeet daarbij ook de kruiskoppelingen in de stuuras niet! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Natswrangler Geplaatst August 9, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 Die speling heb ik dus ook bij draaiende motor...denk ik toch.. zal het morgen eens kontroleren...kom hier nog op terug.. denk toch niet dat hij verhoogd is.. heeft nooit terrein gedaan..zeggen ze.. ik heb wel gezien dat er bussen gemonteerd zitten tussen de kas en het chassis maar dat zijn geen dikke hoor..denk dat dat standaard is ... of niet ? Staat er een merkteken van de rechtuitpositie op de stuurkolomas zodat ik kan zien dat het stuur verdraaid staat ? Zal morgen of een dezer dagen deze puntjes eens kontroleren... alvast bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2005 Er staat, voor zover ik weet, geen merkteken op. De voorgeschreven manier: - stuurkogel op de pittmanarm aan het stuurhui demonteren. - Stuur helemaal naar één kant draaien. - stuur nu helemaal naar de andere kant draaien en het aantal omwentelingen tellen. - stuur de helft van het aantal getelde omwentelingen terugdraaien, en hij staat in de middenstand! Even de text uit de manual: 1) Rotate the stub shaft from stop to stop andcount the number of turns. (2) Starting at either stop turn the stub shaft back 1/2 the total number of turns. This is the center of the gear travel (Fig. 33). (3) Turn the pitman shaft adjuster screw back (COUNTERCLOCKWISE) until extended, then turn back in (CLOCKWISE) one full turn. (4) Place the torque wrench in the vertical position on the stub shaft. Rotate the wrench 45 degrees each side of the center and record the highest rotational torque on center (Fig. 34). (5) Turn the adjuster in until torque to turn stub shaft is 0.6 to 1.2 N·m (6.0 to 10.0 in. lbs.) more than previous reading recorded. (6) Prevent the adjuster screw from turning while tightening adjuster lock nut. Tighten the adjuster lock nut to 27 N·m (20 ft. lbs.). En da's dus de officiele procedure... Doorsnede van het stuurhuis: Die hoge moer, bovenop, is de bewuste stelbout! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Groentje Geplaatst August 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2005 Ehhhh heren Moderators hoort dit onderwerp hier te staan. Lijkt mij bij Jeep techniek TJ thuis te horen. [mod] bij deze [/mod] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2005 Originally posted by Groentje@Aug 10 2005, 10:44 Ehhhh heren Moderators hoort dit onderwerp hier te staan. Lijkt mij bij Jeep techniek TJ thuis te horen. <div align="right">← oops.... naja... 't was al <strike>laat</strike> vroeg zullen we maar zeggen.... thnx Groentje en Kameel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Natswrangler Geplaatst August 13, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2005 Hallo, Heb even alles nagekeken en nu blijkt dat de kruiskoppeling tussen de stuuras en het stuurhuis versleten is...die heeft enorm veel speling.... ook wel een klein beetje speling op het stuurhuis.....maar dat zal wel normaal zijn hé... De stelbout op het stuurhuis had ik ook een beetje bijgeregeld, maar die is voor de stuurhuisdruk te regelen...het sturen wordt er enkel steger door....heb toen de bout maar teruggezet zoals die stond. Ik weet wat me nu te doen staat...ben wel zeer blij met de informatie die ik hier op dit forum heb gekregen ! Tot nog eens.... groetjes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2005 Stelbout is zeker NIET voor de stuurdruk! Maar als je de bout te vast zet, gaat hij wel zwaar sturen! Zoals ik eerder al schreef: Originally posted by 87wranglerEn als je de bout te strak zet, krijg je een "zwaar punt" in het stuur. Simpel gezegt moet je hem zo afstellen dat het stuur spelingvrij is, zonder zware punten! Dat is jou dus gebeurd.... Maar goed... ff kruiskoppeling vervangen en klaar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.