Spring naar bijdragen

Welke Banden


Recommended Posts

Goedendag

ik ben een nieuw lid in bezit van een nekaf maar ik ben bezig om hem op te knappen en ik wil er graag brede velgen en banden onder aangezien ik niet te technisch bwen wil ik graag weten wat voor velgen en banden ik hiervoor kan gebruiken

alvast bedankt allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, niet zomaar,

 

Waar je rekening mee moet houden is hoeveel speling je hebt voordat de band en velg gaan aanlopen. Daar komt onder andere de ET waarde bij kijken.

 

et-waarde_zps960edce0.gif

 

Zoals je in dit plaatje kunt zien bepaald de ET waarde hoe ver een velg naar binnen of buiten steekt. Dit is belangenrijk om te voorkomen dat de velg en band aan de binnenkant aanlopen bij volledige stuuruitslag.

 

Hoe positiever de ET waarde hoe verder de velg binnen de wielkast ligt. Hoe negatiever, hoe verder deze buiten de wielkast uitsteekt. Dit staat los van de breedte van de velg. De breedte van de velg is de J-maat.

 

Even als voorbeeld en hevig versimpeld:

 

Je standaard velg heeft een ET 0

 

Monteer je nu een velg met een ET van 30 zit deze velg 3 centimeter verder naar binnen ten opzichte van de standaard velg. Je spoorbreedte wordt kleiner.

 

Monteer je een velg met een ET van -30 zit deze 3 centimeter verder naar buiten ten opzichte van de standaard velg. Je spoorbreedte wordt groter.

 

Standaard zit er genoeg ruimte in je spatborden, je wilt in principe een velg met minimaal dezelfde ET waarde als standaard maar niet negatiever. Zodoende hou je bij volledige stuuruitslag voldoende ruimte zodat de band niet gaat aanlopen en dus je stuuruitslag beperkt. Je kunt gerust een velg nemen met ET 30 maar dan zul je een Spacer moeten monteren van 30 om op de standaard 0 uit te komen. Een afwijking van +10 en -10 tov standaard is acceptabel zonder spacer.

 

Probleem met een bredere velg is dat deze dus sneller verder naar buiten komt en dan kan gaan aanlopen tegen de spatbordrand bij volledig inveren. Op de verharde weg zal het geen probleem zijn met een jeep. In het terrein is het een ander verhaal en zul je dus al gauw je vering aan moeten aanpassen zodat deze een beperkte veerweg heeft zodat de band niet kan aanlopen. Of je moet je spatborden verbreden of verhogen.

 

Misschien dat dit plaatje het ook nog wat duidelijker maakt:

 

Wrangler_003_zps9306d764.jpg

 

Kijk naar de voorband en hoe deze precies binnen het zwarte spatbord valt. Zo wil je het hebben. De velg verder naar buiten zou betekenen dat ik bredere spatborden moet monteren om aanlopen bij maximaal inveren te voorkomen. Dit zijn 33 inch banden onder een 4-5 inch verhoging. Standaard zonder verhoging zou je geloof ik maximaal 30 inch banden kunnen monteren en zo flexen zonder dat de banden aanlopen. Een Nekaf zit qua ophanging natuurlijk iets anders in elkaar maar het principe blijft hetzelfde met of zonder verhoging.

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 year later...

Even nieuw leven hiero, zaterdag komt mijn Nekaf en die wil ik niet origineel houden maar meer een straatversie van maken.

Zijn er hier die foto`s hebben van andere velgen op een Nekaf?

Zie hier bijna niets van op het internet.

Ben bezig met een set maar twijfel of dat gaat passen, ja pas maken zou misschien ook nog kunnen maar het wiel is al uitgevonden dus wie heeft wat voorbeelden van combinatie bandenmaten en velgmaten.

Heb een set op het oog van 8,5J x 17 inch ET waarde 0, vind ze aardig breed voor aan de voorkant.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standaard zit er op de Nekaf bandenmaat 7.00x16 dit is gelijk aan 215/85 R16

Standaard velg breedte is 4,5 inch, steek is 5x5,5 inch en de ET waarde 0.

 

215/85R16 is ongeveer 30x8.5. Uit ervaring weet ik dat 31x10,5 (265/75) op een 7J velg past zonder aan te lopen. Groter gaat niet zonder te liften.

Breder als 215 kan, maar zoals je zelf zegt, ze steken nogal uit. Je kan dit oplossen door spatbordverbreders van een CJ te monteren. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ab:

Standaard zit er op de Nekaf bandenmaat 7.00x16 dit is gelijk aan 215/85 R16

Standaard velg breedte is 4,5 inch, steek is 5x5,5 inch en de ET waarde 0.

 

215/85R16 is ongeveer 30x8.5. Uit ervaring weet ik dat 31x10,5 (265/75) op een 7J velg past zonder aan te lopen. Groter gaat niet zonder te liften.

Breder als 215 kan, maar zoals je zelf zegt, ze steken nogal uit. Je kan dit oplossen door spatbordverbreders van een CJ te monteren. 

 

 

Top en daar kan ik iets mee maar, als ik een 8,5J velg pak met goede ET waarde moet dat toch ook gaan passen met maximaal 235 banden?

Logischerwijs denk ik dan als 265 past moet 235 toch ook kunnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...