Spring naar bijdragen

Americaanse achterlichten


Dino
 Share

Recommended Posts

Hoi Jeepers,

Ik heb een YJ uit 1992 waarop europeese achterlichten.

Deze achterlichten wil ik vervangen naar americaanse achterlichten.

Montage gaat me zeker lukken, maar ik heb een vraag hoe ik deze elektrisch moet aansluiten.

Ik zit te denken om een relais te gebruiken tussen de `knipperdraad`en een verbreek contact tussen de remdraad.

Ik heb de lichten nog niet aangeschaft, misschien heeft daar ook iemand een tip over waar ik deze goedkoop aan kan schaffen(, en ik weet ook niet hoeveel lampjes daar in zitten.

Ik ga ervan uit dat het remlicht ook het knipperlicht wordt.

Verder zit ik ook te denken als ik een relais tussen de voeding van het knipperlicht zet, hoe gaat dan de clignateur knipperen, denk maar als je een verkeerd lampje vervangt van je richtingaanwijzers dan gaat je clignateur ook harder knipperen...

Nou, een hoop denk-voer voor in de vakantie, voor zover de gene die nog vakantie hebben.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Dino...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je denkt veel te moeilijk.... :lol:

In weze is het heel simpel:

Oude achterlichten demonteren en nieuwe plaatsen, Sluit daarbij alleen de knipperlichten, achterlichten en achteruitrijlampen aan, de remlichten kun je "vergeten" ( tape de draden wel goed af, er blijft spanning op staan als je straks remt!!!). Hierna kun je al een eerste test doen: verlichting aan, en richting aangeven, Achteruit inschakelen en achter kijken! Als het goed is, werkt dat al naar behoren.

Dan de aanpassing bij de stuurkolom:

Aan de rechterkant van je stuurkolomzit een lange, platte, stekker. Op aansluiting "A" van die stekker zit een witte draad naar de richtingaanwijzerschakelaar in je stuurkolom. Aan de andere, (voertuig)kant, zit een andere kleur draad (welke kleur weet ik zo niet meer) waarop je het richtingaanwijzersignaal kunt meten zodra je de alarmlichten inschakeld. Die draad moet je doorknippen en wat verlengen, zodat hij op de remlichtschakelaar kan worden aangesloten. Sluit hem aan op de aansluiting van die schakelaar waarop spanning komt bij intrappen van het rempedaal, en je modificatie is af! ( Dit is hoe het origineel in amerikaanse uitvoeringen is aangesloten!)

Één nadeel: het controlelampje van de alarmlichten werkt nu niet meer.....

Wat je ook kunt aantreffen, normaal gesproken bij een dashboard met witte wijzers in de instrumenten, is dat aansluiting "A" van de grote platte stekker aan de voertuigzijde niet in gebruik is. Kwestie van een draadje naar de remlichtschakelaar zoals hierboven, en klaar!

Zelf heb ik m'n draadboom (uit een '92er met oranje wijzers) ook aangepast ivm amerikaanse achterlichten, en ik heb daarnaast de controlelampen voor de richtingaanwijzers ook gesplitst in links en rechts. Daarvoor heb ik de snelheidsmeter/ toerenteller/ controlelampen unit gedemonteerd en de draden op aansluitingen 7 en 18 doorgeknipt. De draad op aansluiting 7 heb ik middels een extra draad verbonden met aansluiting "G" op de lange platte stekker op de stuurkolom (lichtblauw aan de schakelaar). Aansluiting 18 heb ik vervolgens met "F" verbonden (Donkerblauw) en "viola": Bij linksaf knippert het linker lampje, rechtsaf de rechter en bij alarmlichten beiden gelijktijdig! Helemaal origineel zoals in de United states van de verenigde staten in Amerika.. ;)

Succes met de ombouw!!

( Maak er anders ff een topicje van in projecten, met footootjes en beschrijving enzo, er zijn er vast meer die de ombouw willen uitvoeren! Zelf heb ik dat destijds vergeten, omdat het bij mij deel uitmaakte van een veel groter project...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ze er net op gezet, enigde wat ik hoefde te doen was twee draden in de stekker van de lamp andersom aan te sluiten, nu heb ik mijn achteruitrij lichten als knippers, en de rest als gewoon/rem, heb dus alleen geen achteruitrijlichten maar zo'n steeds groter wordende 31' is ook wel duidelijk, bij de apk zet ik in 10 minuten de originele lichten er weer in. op deze manier hoef je niet in de bekabeling te gaan snoeien en kun je het altijd weer makkelijk origineel maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het werkt ! smile.gif

Heeft wel ff geduurd maar toch maar aan begonnen.

Ik heb toch gekozen voor de manier van Wrangler87, sorry Pullie unsure.gif

Alle draden heb ik nog maar voor nood aangesloten met kroonsteentjes enz, maar als ik morgen meer tijd heb ga ik de rest afmaken, draadjes netjes solderen, krimpkousje erom enz, eigenlijk zoals het hoort.

Op deze manier heb je een degelijke verbinding die nooit meer los trilt en het is ook meteen goed geisoleerd.

wordt vervolgt.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal gelukt, behalve de knippers aanpassen op je dashboard, heb ik niet gedaan.

Wel een paar foto`s gemaakt, alleen ik kom er achter als ik die foto`s op mijn harde schijf heb staan niet zo maar op dit forum kan zetten.

Ik moet ze eerst ergens op internet zetten en dan pas kan ik ze tonen.

nou ja, zo`n held ben ik niet met web-site`s maar ik geloof dat ik bij mijn provider wel homepage heb, nu moet ik nog uitzoeken hoe.

tips dus welkom.... cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou hè hè eindelijk gelukt op een foto erop te zetten.

uhum ik roep maar niet te snel voor dat ik het weet is het weer mis...

PICT0011.JPG

Op deze foto is te zien hoe ik de draadjes aan elkaar gemaakt heb.

Draad links is over, is de draad waar het rem-signaal op staat.

PICT0013.JPG

De platte stekker rechts van je stuurkolom gehele linker draad doorknippen en verlengen naar je plus van je rem-schakelaar.

Deze verlengde draad `ertussen `solderen.

[Edit (87wrangler): De draad moet naar de aansluiting van de remlicht-schakelaar waar plus opkomt zodra je remt... ;) ]

PICT0012.JPG

......en klaar issie met de ombouw.

l.s. ik heb niet de controle lampjes aangepast van de richtingaanwijzers zoals 87Wrangler beschreven heeft.

PICT0014.JPG

Tijdens demontage van klokken kwam ik erachter dat er 2 lampjes ontbreken .

Wie kan mij vertellen waar al die lampjes voor zijn, ik heb nl geen handleiding van mijn Jeep.

Suc6 voor de gene die hier aan gaat beginnen ;);)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euhhh....

ff denken... niet in volgorde:

Richtingaanwijzer links

Richtingaanwijzer rechts

Grootlicht

Normaal licht (stadslicht)

Engine

Handrem

Upshift

alarmlichten ( niet meer bij jou en mij tongue.gif )

ehh... nog één... tongue.gif

pfff

Owja... Safetybelt ( in sommige modellen)

En dan natuurlijk de ABS en service reminder....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

om foto te uploaden naar imageshack is ook beschreven in topic

www.imageshack.us bladeren uploaden en de forum link in je bericht plaatsen.

bij mijn leds moesten weerstanden gemonteerd worden

"load equalisers"omdat leds minder stroom verbruiken raakt je clignoteurautomaat in de war en denkt dat er een lampje kapot is en gaat dus snel knipperen.

Door er een weerstand tussen te hangen die stroom verbruikt knippert hij weer normaal.

Ze worden wel heet als je lang op de rem staat op een helling. Dus hang ze vrij in je achter scherm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...