smelt Geplaatst June 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2013 Ben al een tijd bezig met het restaureren van mijn Nekaf. Heel veel losse delen heb ik al kaal gemaakt, behandeld en opnieuw gespoten. Dat kaal maken kost heel veel tijd en moeite met schuurpapier en afbijt. Ik zie als een berg op tegen het kaal maken van de body. Nu kijk ik regelmatig naar American Restauration waar ze vaak met een soort brandslang met groot gemak een body zandstralen. Weet iemand waar ik dat in Nederland kan (laten) doen zonder dat ik de hele carrosserie hoef te demonteren. Of is er een andere methode? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst June 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2013 afbijt ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst June 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2013 Opties genoeg, de vraag is echter altijd hoe diep je portemonee is ;-) Je kunt zelf aan de slag met een haakse slijptol met staalborstels erop. Zandstraal apparaten kun je volgens mij wel huren, afgesloten tentje bouwen, beschermende kleding regelen en afzuiging. Let er wel op dat "zand" stralen een vak apart is voor carroserieen. Doe je het fout trekt het staal krom en hou je een golfplaat over. Echter zijn er tegenwoordig andere materialen beschikbaar (oa. walnoot schillen) waarbij de wrijvingstemperatuur niet zo hoog oploopt en het risico op kromtrekken van plaatwerk een stuk minder is. Zandstralen is echter alleen geschikt voor verf. Tectyl, kit resten en dergelijke krijg je met zandstralen niet weg. Een hele mooie, vrij nieuwe & complete techniek is droogijs (co2) stralen. Hierbij kun je wel alles verwijderen tot op het blanke staal, van de lak tot tectyl & kit en heb je geen last van kromtrekkend plaatwerk. Daarna alleen nog de roest aanpakken. Ik dacht dat er ook bedrijven zijn die dit aan huis kunnen doen. Hierbij heb je een stuk minder bescherming nodig omdat er in tegenstelling tot gewone straalmiddelen geen stofvorming is. Google op "oldtimer droogijsstralen" levert oa een paar youtube filmpjes van het proces op en genoeg adressen. Dit is ook een mooie (maar waarschijnlijk zeer prijzige) oplossing http://www.autobeitserij.nl/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst June 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2013 Kijk hier eens: http://www.zelfzandstralen.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst June 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2013 ik heb het chassis van mijn wrangler bij autobeitserij laten ontlakken. het resultaat was geweldig zat echt nergens geen verf ,kit of tectyl meer. kosten een halfjaar geleden voor chassis en beschermplaten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smelt Geplaatst June 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2013 Altijd mooi, onmiddellijk die vele nuttige antwoorden op deze site. Die autobeitserij is niks voor mij omdat ik daarvoor alle onderdelen los moet halen. Dat is nog meer werk dan zelf de verf verwijderen. In het zelf zandstralen ga ik me verdiepen. Heel erg bedankt voor de hulp. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronvz Geplaatst August 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2015 ik heb het chassis van mijn wrangler bij autobeitserij laten ontlakken. het resultaat was geweldig zat echt nergens geen verf ,kit of tectyl meer. kosten een halfjaar geleden voor chassis en beschermplaten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronvz Geplaatst August 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2015 Ik ben ook bezig met het kaal maken van mijn Nekaf. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de assen en dergelijke, want volgens mij is het niet verstandig om deze te stralen. Het grid gaat overal in zitten. Iemand advies voor me? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst August 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2015 Haal je alle onderdelen van de as? Remmen eraf, steekassen eruit, lagers er uit, diff er uit? Dan kun je de asbuizen afplakken diff deksel er weer op en gewoon stralen. Haal je niet alles eraf/uit dan is het zaak delen waar je geen straalgrit wil hebben goed af te plakken met ductape en niet het straalpistool vol op die delen te zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.