Spring naar bijdragen

Verf Verwijderen


smelt
 Share

Recommended Posts

Ben al een tijd bezig met het restaureren van mijn Nekaf. Heel veel losse delen heb ik al kaal gemaakt, behandeld en opnieuw gespoten. Dat kaal maken kost heel veel tijd en moeite met schuurpapier en afbijt. Ik zie als een berg op tegen het kaal maken van de body.

Nu kijk ik regelmatig naar American Restauration waar ze vaak met een soort brandslang met groot gemak een body zandstralen. Weet iemand waar ik dat in Nederland kan (laten) doen zonder dat ik de hele carrosserie hoef te demonteren. Of is er een andere methode?   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opties genoeg, de vraag is echter altijd hoe diep je portemonee is ;-)

 

Je kunt zelf aan de slag met een haakse slijptol met staalborstels erop.

 

Zandstraal apparaten kun je volgens mij wel huren, afgesloten tentje bouwen, beschermende kleding regelen en afzuiging. Let er wel op dat "zand" stralen een vak apart is voor carroserieen. Doe je het fout trekt het staal krom en hou je een golfplaat over. Echter zijn er tegenwoordig andere materialen beschikbaar (oa. walnoot schillen)  waarbij de wrijvingstemperatuur niet zo hoog oploopt en het risico op kromtrekken van plaatwerk een stuk minder is. Zandstralen is echter alleen geschikt voor verf. Tectyl, kit resten en dergelijke krijg je met zandstralen niet weg.

 

Een hele mooie, vrij nieuwe & complete techniek is droogijs (co2) stralen. Hierbij kun je wel alles verwijderen tot op het blanke staal, van de lak tot tectyl & kit en heb je geen last van kromtrekkend plaatwerk. Daarna alleen nog de roest aanpakken. Ik dacht dat er ook bedrijven zijn die dit aan huis kunnen doen. Hierbij heb je een stuk minder bescherming nodig omdat er in tegenstelling tot gewone straalmiddelen geen stofvorming is. Google op "oldtimer droogijsstralen" levert oa een paar youtube filmpjes van het proces op en genoeg adressen.

 

Dit is ook een mooie (maar waarschijnlijk zeer prijzige) oplossing http://www.autobeitserij.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd mooi, onmiddellijk die vele nuttige antwoorden op deze site. :thumbsup: Die autobeitserij is niks voor mij omdat ik daarvoor alle onderdelen los moet halen. Dat is nog meer werk dan zelf de verf verwijderen. In het zelf zandstralen ga ik me verdiepen. Heel erg bedankt voor de hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Haal je alle onderdelen van de as? Remmen eraf, steekassen eruit, lagers er uit, diff er uit? Dan kun je de asbuizen afplakken diff deksel er weer op en gewoon stralen.

Haal je niet alles eraf/uit dan is het zaak delen waar je geen straalgrit wil hebben goed af te plakken met ductape en niet het straalpistool vol op die delen te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...