Spring naar bijdragen

Radiator Lek --> Niet Meer Schakelen


 Share

Recommended Posts

Hoi,

Hoop op wat tips in de juiste richting, snap er even niets meer van...

 

Grand Cherokee Limited ZJ '94 5.2.

 

Sinds een paar dagen werd de motor wat warm (110 - 120). Af en toe ook weer richting 80. De kachel deed het ook niet altijd. Als de kachel aansloeg werd de motor weer wat koeler. Dit ging gepaard met geborrel van achter het dashboard kastje. Klinkt als een kapotte thermostaat. Nieuwe besteld en eens goed gaan kijken.

Blijkt dat er geen vloeistof meer in de radiator zit. Maar wel in het reservoir. Mijn eerste idee was: lucht in het systeem. Dus auto met voorwielen op stoep gezet en vloeistof via de radiator bijgevuld. Dit stroomde er gelijk weer uit. Duidelijk een lekke radiator dus. Radiator eruit gehaald. Met wat passen en meten ging dit zonder de ventilator enzo te vervangen. 

Even wat water doorheen laten lopen en het liep er via wat spleetjes aan de zijkant weer uit. Lek dus. Niets aan de hand, nieuwe bestellen en het zou weer OK moeten zijn. Echter, lees door en huiver ;-)

 

Er zitten vier slangen aan mijn radiator: twee dikke slangen voor in en uit. En twee dunnere die hoogstwaarschijnlijk naar de automaat gaan. 

 

Omdat mijn auto wat onhandig geparkeerd stond dacht ik: Nou een klein stukje om beter in te parkeren zonder koeling zou wel moeten lukken. Motor aan. Vooruit schakelen. Prima. Maar bij achteruit schakelen pakte ie niet meer. Ook niet meer in vooruit. Veel vloeistof onder de auto. Kon niet zien of het automaat-olie was of resterende koelvloeistof omdat het regende. 

 

Nu de vraag: wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zijn de twee dunne slangetjes misschien een gescheiden systeem voor de automaat waar de automaat-olie doorheen loopt en heb ik die nu weggespoeld? Of is het normaal dat de automaat het niet doet als er helemaal geen koelvloeistof doorheen loopt? 

Motor heeft echt maar een half minuutje gelopen. Het lijkt me dus niet dat ie ernstig oververhit is geraakt. 

 

Iemand enig idee?

 

Onwijs bedankt alvast!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt vier aan sluitingen op je radiateur die heeft twee

functie,s koelen van de motor en koelen v/d automaat-

bak de twee dunne slangetjes en de radiateur heeft twee

gedeeltjes een voor de automaat en een voor de motor

ik zou eerst maar eens de olie van de bak maar eens peilen

dan weet je meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt vier aan sluitingen op je radiateur die heeft twee

functie,s koelen van de motor en koelen v/d automaat-

bak de twee dunne slangetjes en de radiateur heeft twee

gedeeltjes een voor de automaat en een voor de motor

ik zou eerst maar eens de olie van de bak maar eens peilen

dan weet je meer

Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? 

Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? 

Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt...

bidden van niet nee anders het spaar varke aan spreken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? 

Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt...

daar loopt inderdaad de olie van de automaat door.

Wel bijvullen met de juiste olie en peilen met draaiende motor in p (eerst door alle standen schakelen).

Automaten worden niet bepaald blij van te weinig olie maar ook niet van te veel. Let dus op met bijvullen. hopen dat het meevalt...

Neem aan dat je de radiator wel eerst had bijgevuld met koelvloeistof voor het starten?

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is normaal. Door de lekke radiateur krijg je geen onderdruk in je koelsysteem wat dan vloeistof uit het tankje trekt. Siert. Ps je mag de straat wel reinigen, staat forse boete op het dumpen van een paar liter olie!

vloei bare dreft er over en je ziet er niks 

meer van dus de dreft die je gebruikt

bij het af wassen er over spuiten en klaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...