mcl Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 Hoi, Hoop op wat tips in de juiste richting, snap er even niets meer van... Grand Cherokee Limited ZJ '94 5.2. Sinds een paar dagen werd de motor wat warm (110 - 120). Af en toe ook weer richting 80. De kachel deed het ook niet altijd. Als de kachel aansloeg werd de motor weer wat koeler. Dit ging gepaard met geborrel van achter het dashboard kastje. Klinkt als een kapotte thermostaat. Nieuwe besteld en eens goed gaan kijken. Blijkt dat er geen vloeistof meer in de radiator zit. Maar wel in het reservoir. Mijn eerste idee was: lucht in het systeem. Dus auto met voorwielen op stoep gezet en vloeistof via de radiator bijgevuld. Dit stroomde er gelijk weer uit. Duidelijk een lekke radiator dus. Radiator eruit gehaald. Met wat passen en meten ging dit zonder de ventilator enzo te vervangen. Even wat water doorheen laten lopen en het liep er via wat spleetjes aan de zijkant weer uit. Lek dus. Niets aan de hand, nieuwe bestellen en het zou weer OK moeten zijn. Echter, lees door en huiver ;-) Er zitten vier slangen aan mijn radiator: twee dikke slangen voor in en uit. En twee dunnere die hoogstwaarschijnlijk naar de automaat gaan. Omdat mijn auto wat onhandig geparkeerd stond dacht ik: Nou een klein stukje om beter in te parkeren zonder koeling zou wel moeten lukken. Motor aan. Vooruit schakelen. Prima. Maar bij achteruit schakelen pakte ie niet meer. Ook niet meer in vooruit. Veel vloeistof onder de auto. Kon niet zien of het automaat-olie was of resterende koelvloeistof omdat het regende. Nu de vraag: wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zijn de twee dunne slangetjes misschien een gescheiden systeem voor de automaat waar de automaat-olie doorheen loopt en heb ik die nu weggespoeld? Of is het normaal dat de automaat het niet doet als er helemaal geen koelvloeistof doorheen loopt? Motor heeft echt maar een half minuutje gelopen. Het lijkt me dus niet dat ie ernstig oververhit is geraakt. Iemand enig idee? Onwijs bedankt alvast!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 je hebt vier aan sluitingen op je radiateur die heeft twee functie,s koelen van de motor en koelen v/d automaat- bak de twee dunne slangetjes en de radiateur heeft twee gedeeltjes een voor de automaat en een voor de motor ik zou eerst maar eens de olie van de bak maar eens peilen dan weet je meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mcl Geplaatst February 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 je hebt vier aan sluitingen op je radiateur die heeft tweefunctie,s koelen van de motor en koelen v/d automaat- bak de twee dunne slangetjes en de radiateur heeft twee gedeeltjes een voor de automaat en een voor de motor ik zou eerst maar eens de olie van de bak maar eens peilen dan weet je meer Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt... bidden van niet nee anders het spaar varke aan spreken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mcl Geplaatst February 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 bidden van niet nee anders het spaar varke aan spreken Ok, vanavond heb ik een andere radiator. Eerst die maar eens erin zetten. Dan olie bijvullen en kijken hoe het gaat... ;-) Ontzettend bedankt tot zover! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 (bewerkt) Aha! Stom stom stom. Dat wist ik niet... En klopt het dat door de twee dunne slangetjes de daadwerkelijke automaat-olie loopt? En dat een automaat zonder olie niet meer schakelt? Dat zou een hoop verklaren. En hopelijk niets definitief kapot gemaakt... daar loopt inderdaad de olie van de automaat door. Wel bijvullen met de juiste olie en peilen met draaiende motor in p (eerst door alle standen schakelen). Automaten worden niet bepaald blij van te weinig olie maar ook niet van te veel. Let dus op met bijvullen. hopen dat het meevalt... Neem aan dat je de radiator wel eerst had bijgevuld met koelvloeistof voor het starten? February 16, 2013 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mcl Geplaatst February 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 Ok, mooi... E Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 Ja, dat is normaal. Door de lekke radiateur krijg je geen onderdruk in je koelsysteem wat dan vloeistof uit het tankje trekt. Siert. Ps je mag de straat wel reinigen, staat forse boete op het dumpen van een paar liter olie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2013 Ja, dat is normaal. Door de lekke radiateur krijg je geen onderdruk in je koelsysteem wat dan vloeistof uit het tankje trekt. Siert. Ps je mag de straat wel reinigen, staat forse boete op het dumpen van een paar liter olie! vloei bare dreft er over en je ziet er niks meer van dus de dreft die je gebruikt bij het af wassen er over spuiten en klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mcl Geplaatst February 18, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2013 Zo. Andere radiator erin. ATF bijgevuld. Als een zonnetje. En dreft doet wonderen! Super, zo veel nuttige reacties in zo'n korte tijd! Bedankt!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2013 Zo. Andere radiator erin. ATF bijgevuld. Als een zonnetje. En dreft doet wonderen!Super, zo veel nuttige reacties in zo'n korte tijd! Bedankt!!! weer een blije jeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.