Spring naar bijdragen

Kachelproblemen :-(


Recommended Posts

Betreft: WJ 4.0 6 cyl. 1999

 

Beste forumlezers/adviseurs,

 

Helaas ben ik de volgende met een bekend kachelprobleem. De kachel wordt niet warm. De kachel heeft het eigenlijk vanaf dat ik de auto 1,5 jaar geleden heb gekocht, nooit goed gedaan.  November 2011 laten maken maar die prutsers van een 'US car specialist in Den Haag' hebben toen de recirc door verwijderd via handschoenenkastje en daarna het gat dichtgeplakt. Die 'reparatie' heeft niet geholpen en vervolgend heb ik veel gelezen op het forum en het moesten wel de blenddoors zijn. Na het lezen van de DIY oplossing voor de blendoors heb ik besloten om de blenddoors zelf te gaan vervangen. Spulletjes om de kleppen zelf te maken in huis en al wat voorbereid, de as en kleppen van messing schanieren had ik al gemaakt. 
Ik had (en heb nog steeds) foutcode 52 in het display "52 = AI (Recirc) door travel range too large" Dit klopt natuurlijk omdat de recircdoor verwijderd is, verder geen codes.

 

Afgelopen donderdag eindelijk de tijd gevonden om de reparatie uit te voeren, maar tot mijn grote verbazing waren beide  blenddoors in orde voor deed het in het begin niet, achterste deed het wel. Vond het erg raar maar na de accu te hebben losgekoppeld en na 5 min. weer te hebben aangekoppeld begon ook de voorste blenddoor te fuctioneren, met elke klik aan de temperatuurknop ging de klep een stapje verder open of dicht. Ik was er wel blij mee want mijn blenddoors (en het zijn de originele nog) functioneren.

Vervolgens links en recht op 'Hi' gezet en verdomd de kachel werd na 10 minuutjes inderdaad wat warmer ?!

Ik was al trots op mezelf en omdat ik geen tijd meer had heb ik de boel weer netjes dichtgemaakt.

 

MAAR, mijn kachel blijft nu nog steeds koud!! Grrr. :frusty:

 

Nu heb ik ook een probleem met de waterpomp, deze heeft wat lekkage, ik gooi er een litertje in per 3 maanden.

Mijn garage zegt dat hij een keer vervangen moet worden, maar dat het niet heel erg is als ik er nog even mee blijf rijden, zolang ik maar niet mijn koelvloeistof vergeet.

Kan de waterpomp ook de oorzaak zijn van het niet warm worden van mijn kachel, dat het warme water niet goed (of helemaal niet) naar de kachelradiator wordt gepompt, of zou het eerder een defecte thermostaat zijn die waarschijnlijk eenvoudig te vervangen is. De motor zelf blijft netjes op temperatuur, maar dat komt misschien ook omdat het lekker koud is buiten. Ik hoop niet dat het de kachelradiator zelf is die verstopt zit ofzo, want dan moet alsnog het dashbord eruit en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

 

Hebben jullie ideeen over wat het meest waarschijnlijke zou kunnen zijn, dan kan ik (of iemand die geen leek is) wat gerichter gaan zoeken naar een oorzaak.

 

Alvast bedankt voor enige input.

 

Groet

Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kleppen gaan in zijn geheel open en dicht. Omdat alles functioneerd heb ik de originele kleppen laten zitten. Als ze alsnog kapot gaan dan heb ik in ieder geval al het luikje in het kachelhuis gemaakt en de kleppen liggen zo goed als klaar. Ik vermoed dat het probleem echt in de aanvoer zit van het warme water. 

Ik heb dus geen Recircdoor meer, de Blenddoors doen wat ze moeten doen als er aan de temperatuurknoppen wordt gedraaid, maar warme lucht blijft uit. Zitten er op andere plekken soms ook nog kleppen die de warme lucht reguleren? nee toch? 

Vandaar mijn gedachte dat het, of in de aanvoer zit, of in de kachelradiator en dan waarschijnlijk een verstopping of zo.

Ik kwam er overigens pas later achter dat je 2 soorten koelvloeistof hebt en dat die twee soorten elkaar ook bijten. Het zou zomaar kunnen dat ik de verkeerde erin heb gegooid en dat er een hoop vuil of zo is losgekomen. Dat verklaard overigens niet dat hij het al anderhalf jaar slecht doet, want ik vul mijn koelvloeistof pas sinds een half jaar met regelmaat bij.

 

ik hoop echt dat het iets eenvoudigs is, zojuist wat filpjes op youtube zitten kijken over dashbord verwijderen enzo, maar daar word ik niet zo vrolijk van. Gelukkig is de blower nog sterk genoeg dat mijn voorruit wel ontwasemd anders zou het niet veilig zijn, het gebrek aan warmte kunnen we nog wel oplossen met een das of extra trui :rolleyes:. Helaas moet ik mijn stoelverwarming ook nog maken :D, maar we komen de winter wel door. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn reinigings middels te koop voor de radiatuer en dus ook voor je kachel maar gaan de kachel kleppen wel helemaal open die de kachel van warm watervoor zien en nu je toch een luikje hebt kun je de temperatuur van de kachel radiator ook voelen of die heet word en dan bedoel ik echt heet .en nu nog niet gelijk het hele dachbord slopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit nog ter info:

 

HEATER PERFORMANCE

Before performing the following tests,  check

the radiator coolant level, serpentine drive belt tension,

radiator air flow and the radiator fan operation.

Also be certain that the accessory vacuum supply

line is connected at the engine intake manifold.

MAXIMUM HEATER OUTPUT

Engine coolant is delivered to the heater core

through two heater hoses. With the engine idling at

normal operating temperature, set the temperature

control knob in the full hot position, the mode control

switch knob in the floor heat position, and the blower

motor switch knob in the highest speed position.

Both of the heater hoses should be hot to the touch. The coolant return

heater hose should be slightly cooler than the coolant

supply heater hose. If the return hose is much cooler

than the supply hose, locate and repair the engine

coolant flow obstruction in the cooling system.

 

OPERATION

Engine coolant is circulated through heater hoses

to the heater core at all times. As the coolant flows

through the heater core, heat removed from the

engine is transferred to the heater core fins and

tubes. Air directed through the heater core picks up

the heat from the heater core fins. The blend air door

allows control of the heater output air temperature

by controlling how much of the air flowing through

the heater-A/C housing is directed through the

heater core. The blower motor speed controls the volume

of air flowing through the heater-A/C housing.

The heater core cannot be repaired and, if faulty or

damaged, it must be replaced.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Frans voor de info, wel jammer van die laatste onderstreepte zin . Ik hoop echt dat mijn kachelradiator nog goed is en dat het probleem in de aan- afvoerslangen zit. Ik zal de test ook even doen met de kachel vol aan en voelen aan de slangen of de retour koud/lauw blijft. De temperatuur van het motorblok blijft netjes, al is hij best wel snel naar de 100 Gr. maar komt er nooit boven.

Mijn waterpomp moet sowieso vervangen gaan worden, al heeft het voor mij nu geen hoge prioriteit. Helaas even ruimte om geld in de Jeep te pompen tenzij het noodzaak wordt, dan moet het. Als er een nieuwe pomp in gaat dan kan waarschijnlijk ook het systeem gereinigd worden en weten we daarna weer wat meer. Tot die tijd helaas de jas dicht en extra das om in de auto.

Ik merkte overigens vanavond dat als de temp. op Hi staat en de blower juist heel laag, dan komt er een beetje lauwe lucht uit de roosters, zodra ik de blower hoog zet wordt de lucht weer koud. We kunnen dus hieruit concluderen dat de kachelradiator steeds minder (geen) warmte afgeeft zodra de luchtstroom er hard langsgaat, maar dat hij dus toch wel iets van warmte opneemt van de koelvloeistof.

Ik ga pitten en dromen over een probleemloze Jeep, hoop dat het geen nachtmerrie wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je waterpomp is niet de oorzaak. Het lijkt er eerder op dat je kachelradiateur verstopt is.

Vaak is dit het gevolg van zo een pil tegen lekkage van het koelsysteem zoals de ANWB ook graag uitdeelt.....

Als je het zeker wilt weten, even de kachel aan- en afvoerslang los halen bij het schutbord en met een stukje pijp aan elkaar maken. Als de motor op temperatuur is, moeten de slangen ook heet zijn.

Als dat zo is, kan je nog proberen je kachel radiateur door te spoelen met een slang en trechter en reiniger maar die pillen zijn vaak hardnekkig.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraag aan Rol:

 

Ik heb ook de storing 52, bij mij is de recirc door ook verwijderd echter krijg rijwind naar binnen. Nu heb ik het motortje onder het dashboard verwijderd en een kartonnetje ervoor geplakt. Motortje weer terug en stukje rijden.

 

Wat blijkt! Nog steeds rijwind! :frusty:

 

Nu heb ik het vermoeden dat ik de verkeerde kant heb afgeplakt!

 

Nu komt de vraag: Welke kant moet je afplakken? :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arjan, Ik begrijp het niet helemaal. Bij mij hebben ze de klep verwijderd (rechts bovenin handschoenenkastje) en het rooster erboven dichtgeplakt. Zo kan de unit niet meer recirculeren maar dat vind ik ook niet belangrijk want ik wil lucht van buiten. Begrijp ik dat jij juist geen lucht van buiten wil? ik zou daar zelf nooit voor kiezen omdat je je ramen niet ontwasemd krijgt in vochtige perioden en dus niet echt veilig. Ik heb juist lucht van buiten en die paar keer dat ik achter een stinkbus sta doe ik wel even de blower uit.

En hoe kom jij bij het motortje van de recircdoor want volgens mij zit die linksonder naar achter toe, dan ben je wel lenig :D. Maar zoals ik al zei begrijp ik je niet helemaal dus ik kan het wel verkeerd hebben. Het afgeplakte gedeelte loopt bij mij schuin hellend omhoog tot zover als je er met je hand tussen kan komen. De verse lucht komt volgens mij vanaf de voorzijde maar dat krijg je volgens mij nooit afgeplakt omdat je er niet bij komt, dan zou je eerst dat deel an de recirculatie weg moeten slopen wat je ziet in het handschoenenkastje.

Hoe vaker ik het woord 'handschoenenkastje' typ, hoe stommer ik het vind worden. Wie bewaart daar nog zijn handschoenen? Wie dragen er handschoenen in de auto, kan het geen 'rommelkastje heten? :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Je zou je afvoerpijpje van het aircowater kunnen voorzien van een slang met 90gradenbocht. Dit pijpje staat recht op de rijwind en kan tocht veroorzaken. Deze slang aanbrengen helpt ook tegen lekkage van aircowater in je WJ.

Huh?

 

Kun je aangeven waar die precies zit en hoe je daar het beste bij kan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...