Spring naar bijdragen

Stationair Toerental Zakt En Motor Slaat Af


Recommended Posts

Hallo, Ik heb een GC 5,2L automaat uit 1998 met 2k km op de teller.

Als de motor circa 10 minuten gelopen heeft valt het stationair toerental onder de nominale waarde en slaat hij soms af.

Dit gebeurt meestal in drive bij gas loslaten.

Ik kan hem dan weer starten maar als ik hem weer in drive wil zetten gaat het soms weer mis en slaat hij af (niet altijd)

Ik heb foutcodes uitgelezen maar die zijn er niet.

Ik heb de IAV klep voor stationair regeling vervangen omdat ik het idee had dat deze wat hakkelde.

De motor heeft toen circa 2 weken (500km) goed gelopen maar toen kwam het probleem terug

Ik heb ook de stekkers tussen PCM en IAV los gehad en ingespoten met contactspray.

De gasklepschakelaar heb ik helemaal teruggedraaid, zodat hij zeker in de stationairregeling komt.

Op OBD meter geeft de gasklepschakelaar nu 10% aan (was eerst 11,9%).

Het probleem is heel langzaam gekomen, van een keer per maand tot nu permanent.

Heeft iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken.

 

Met vriendelijke groet,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij veel korte ritjes en het is een verschijnsel dat mij ook wel treft. Mijn remedie: injectorcleaner in de tank en een flinke rit. Af en toe tank ik Excellium in plaats van Euro 95 en dat helpt ook. Kennelijk speelt vervuiling ook en flinke rol bij mij dus.

 

In eerste aanleg heb ik de IAC vervangen (is dat jouw IAV, ook wel abusievelijk stappenmotor genoemd?). Vergeet dan niet om ook de binnenkant van het huis flink te reinigen. Remmenreiniger is een prima middel daarvoor in combinatie met een zachte doek die niet mag pluizen.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Newbe,

 

Ik bedoelde inderdaad de IAC, maar ik kon dit niet meer veranderen toen ik het gepost had.

Ik kan me wel vinden in jouw redenering van vervuiling, want als het echt een elektrisch probleem zou zijn zou er een foutcode gezet moeten worden.

Ik rijd ook voornamelijk korte ritten.

Ik zal deze week injector reiniger in de tank doen want ik moet het weekend ca 400km rijden dus dan kan het mooi zijn werk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer stationair problemen gehad.

Alle maatregelen tot nu toe hebben niet geholpen.

Wat wel opvalt is dat het afslaan vooral lijkt op te treden tijdens de opwarmfase, vanaf ca 2km na de koude start tot 10 km na de start.

Afgelopen week ook 4 gas meting gedaan.

CO 0.00%, O2 0.83% CO2 ca14.5% en HC 12ppm.

Lambda waarde was 1.039 (is aan de arme kant)

Ik ga binnenkort voorste lambda sensor vervangen.

Wordt vervolgd.

 

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...