Spring naar bijdragen

Trillen/schokken, Vooral Bij (Normaal) Optrekken - Kruisje(S)?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gisteren van het ene op het andere moment een probleem met m'n TJ. Ik wilde wegrijden bij het stoplicht, maar met het optrekken begon de Jeep te protesteren. Flinke vibratie en schudden tijdens het optrekken. Dit bleef de rest van de rit aanhouden. Alleen als ik heel voorzichtig optrek en als ik eenmaal gang heb / rustig hetzelfde tempo aan houd lijkt het wat minder te zijn. Nu ik er zo over nadenk heb ik dit al 1 of 2 keer eerder gehad, maar was het daarna ook meteen weer weg.

Als ik logisch nadenk lijkt een kruisje van de aandrijfas achter dat vervangen moet worden mij de meest logische oorzaak, en is het schudden/bonken dat ik voel en hoor met optrekken de aandrijfas die 'klappert' doordat er speling op het kruisje/de kruisjes zit. Twee vragen:

- Is dit inderdaad waarschijnlijk de oorzaak of zit ik er helemaal naast?

- Is er een manier om dit te testen voor ik ga vervangen? Ik heb al geprobeerd met de hand te voelen over er speling op zit, maar kon het niet zo voelen (dat doet me ook weer beetje twijfelen aan mijn bovenstaande 'analyse' - er moet toch wel wat voelbare speling op zitten wil die as echt gaan trillen/klapperen lijkt mij?)

Tips welkom!

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ruud: Zal ik doen, maar dan zou ik eerder verwachten dat je gewoon erg traag op gang komt omdat er meer weerstand is - geen schokken zoals ik nu voel? Heb al eerder remschijf gehad die bleef hangen en dat merkte ik toen omdat ik geen snelheid kon maken, maar had geen last van schokken.

@ Evert: zal eens een poging wagen, nog nooit gedaan eigenlijk. Vaker voorkomen....niet echt. Heb dat schokken wel eens eerder gehad, maar dat was heel kort met wegrijden / daarna weer weg. Het viel nu gewoon op, was best heftig schokken. Heb de auto ook zsm stil gezet om even te kijken want het voelde echt niet gezond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Martin,

Even de jeep in vrij zetten en eronder kruipen. Dan de cardanassen met de hand draaien en schudden, als er een kruisje uit ligt zie je dat bewegen. Je kunt ook een grote schroevendraaier gebruiken. Er mag geen speling zijn.

Succes, siert.

Thanks, ik ga het vanavond even proberen en zal de uitkomst hier laten weten.

Ik hoop dat het gewoon een kruisje is want bv de steun van de versnellingsbak klinkt al een stuk ingewikkelder om op te lossen :lol:

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...