Spring naar bijdragen

trilling bij 50 km/u


Pullie
 Share

Recommended Posts

Goedenmiddag allemaal...

Ik begin de laatste tijd een trilling in de auto te voelen zo rond de 50 km/u maar het rare is dat het niet altijd is en dat op sommige stukjes weg het altijd heb.

de trilling is voelbaar door het stuur en je voelt hem gewoon zwalken, bij hogere snelheden (80 / 100 / 120) heb ik niks gevoeld maar alleen bij die lage snelheid is het. Ik heb het probleem nooit eerder gehad en over een paar weken als de nieuwe shackels eronder zitten en de 31ers erop gaan laat ik de hele boel balanceren en uitlijnen.

Iemand enig idee of er nog iets anders is waar ik naar zou moeten kijken? volgens mij ligt het niet aan een vastlopende rem want ik voel hem niet echt trekken naar een kant en de laatste keer dat de rem vast zat merkte ik het wel (rook kwam eraf)

nou ja, elke input is welkom..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he pullie.

elke input is welkom zij je.

Ik heb het volgende gehad. na de 2" veren verhoging heb ik een (verschrikkelijke) trilling als ik de tussen bak in 4 wd heb gezet. Deze trilling begon ongeveer bij 70 km/uur en er was bijna niet meer goed mee te sturen. Deze trilling vond alleen plaats als de tussen bak in 4 hoog stond met of zonder de vooras gekoppeld. Echter ik denk dat dit niet het geval is met jouw auto, maar misschien heeft het te maken met een onbalans met de assen of de banden. Laat eerst maar eens de wielen goed uitbalanceren (makkelijkste en goedkoopste weg) voordat je verder gaat zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehm A.J. er vanuitgaande dat jij je originele tussenbak nog hebt is het niet zo gek dat hij begint te trillen en amper stuurt wanneer jet met 70 km/h in 4WD hoog rijdt.

De NP231 of NP207 tussenbak welke jij hebt is namelijk niet geschikt om in welke 4WD stand dan ook mee op de weg of met hoge snelheid te rijden en te sturen. Deze tussenbak is in 4WD stand namelijk volledig gesperd, wat inhoudt dat je voor en achteras direct aan elkaar gekoppeld zijn.

Dus wanneer jij in 4WD rijdt en gaat sturen wil jou vooras op een andere snelheid draaien dan jouw achteras dus zal je tussenbak dit op moeten vangen maar dat kan hij niet omdat het zaakje gesperd zit. Dit resulteert er dus in dat ondanks dat je je stuur om hebt en je binnenste wiel langzamer wil draaien dan je buitenste wiel dit niet gaat en de auto zal gaan wringen om rechtdoor te gaan.

Het is dus niet verstandig om met je YJ in 4WD te rijden tenzij de omstandigheden ernaar zijn (terrein, sneeuw, extreme gladheid enz)

@Pullie......... Wiellagers en balljoints al gecontroleerd? Stuur en spoorstang nagekeken? Modder in je velg? Zomaar ff wat dingen die nu in me opkomen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is dus niet verstandig om met je YJ in 4WD te rijden tenzij de omstandigheden ernaar zijn (terrein, sneeuw, extreme gladheid enz)

Weet ik, het trillen viel me alleen op toen ik tijdens de "hevige sneeuwval" afgelopen winter in 4wd harder ging als +/- 70 km/u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mav ©@Jul 11 2005, 00:03

@Pullie......... Wiellagers en balljoints al gecontroleerd? Stuur en spoorstang nagekeken? Modder in je velg? Zomaar ff wat dingen die nu in me opkomen...

<div align="right">

nope, ben nog te druk geweest met de rest van t wagenpark dat met en zonder mijn toestemming onder mijn beheer is gesteld. stomme Renaults, als die ze op die fabriek nou is een aanslag zouden plegen (Als de werknemers allemaal thuis zijn uiteraard)

maar ik ga van t weekend smeren en alles. t rare is dat ik verder niks heb veranderd aan de vooras, ik heb hem zelfs niet gedemonteerd. mijn stuurdemper is wel redelijk naar de mallemoeren maar dat lijkt me erg ver gezocht dat dat het probleem is. ik hoop dat de boel uitlijnen er wat aan veranderd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hele "geval" klink mij naar "sjimmieen". Daarbij gaat je stuur ook heen en weer en voel je de hele auto bewegen. Vaak lost het omleggen van de banden ( voor/achter) dat tijdelijk op. De oorzaak kan zijn: Verkeerd afgesleten banden, lage bandenspanning, foutieve uitlijning, speling op fusee- cq spoorstang-kogels, enz...

"ff chekke" dus... tongue.gif

en gooi de banden ff om....

suc7!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jul 12 2005, 18:51

Het hele "geval" klink mij naar "sjimmieen". Daarbij gaat je stuur ook heen en weer en voel je de hele auto bewegen. Vaak lost het omleggen van de banden ( voor/achter) dat tijdelijk op. De oorzaak kan zijn: Verkeerd afgesleten banden, lage bandenspanning, foutieve uitlijning, speling op fusee- cq spoorstang-kogels, enz...

"ff chekke" dus... tongue.gif

en gooi de banden ff om....

suc7!

<div align="right">

dat is idd het geval, ik voel het in de hele auto en in t stuur, zou het probleem verholpen moeten zijn als ik 4 andere gebalanceerde banden op de velg plak of moet ik op trial & error basis lukraak gaan wisselen om een goed resultaat te krijgen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die andere banden komen er toch onder..... tongue.gif

Maar ik zou eerst de achterwielen eens naar voor zetten en andersom, kijken of er verschil is. Als het daarna weg is, weet je iig dat het aan de banden ligt!

Natuurlijk moet je de auto, na verhogen, nog wel even laten uitlijnen!

Edit:

Links en rechts omzetten wil ook wel eens helpen, btw...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

da's een n beetje t probleem, de auto moet voor de APK en komt er net door met de banden, maar wil dan meteen de nieuwe banden laten opleggen, balanceren en de hele boel uitlijnen, ook wil ik dit doen als de nieuwe (uit Chroom-molybdeem gefreesde shackels) eronder zitten, maar die laten dus nog even op zich wachten, maar zit dus met dilemma, twee keer uitlijnen of ff blijven shaken, gelukkig rij ik niet veel 50 en t probleem is alleen dan, maar ik wil ook niet meer slopen....

*EDIT:

morgen iig weer wat te doen sad.gif maar nu afwachten of ik er tijd voor heb, over tijd gesproken, truste en bedankt voor de hulp allemaal!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...