Spring naar bijdragen

automaat olie ververst


dree
 Share

Recommended Posts

Ik heb pas de olie ververst van de automaat, nieuw filter gestoken en alles weer bijgevuld. Geen probleem, schakelde nog niet lekker, maar dat kwam omdat er te weinig olie in zat. Probleem is nu dat de bodemplaat veel te warm wordt (bekleding is eruit) . In elk geval veel warmer dan voorheen.

Vraag is nu: hoe controleer je de werking van de oliekoeler ? Moet de motor draaien, waar zit de pomp en wat kan er anders aan mankeren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De werking van de oliekoeler is lastig te controleren.... Je zou de temperatuur van de in- en uit- gaande olie met elkaar moeten vergelijken, maar dan moet je ook weten hoeveel verschil er met welke buitentemperatuur en welke luchtstroom moet zijn... Zoals ik al schreef: Erg lastig!

De oliepomp zit in de automaatbak, direct achter de koppelomvormer. Lastig te bereiken dus, maar volgens mij niet de oorzaak van je probleem omdat de bak verder goed werkt...

Wat er verder aan kan mankeren is lastig aan te geven. De koppelomvormer is een erg grote warmtebron, dus als (bijvoorbeeld) de lock-up niet werkt komt er veel extra warmte vrij! Ook als de bak veelvuldig moet schakelen gebeurt dat...

Kijk ook even of je niet toevallig ergens een knik in een olieslang / leiding hebt zitten en of de oliekoeler aan de buitenkant goed schoon is en in de luchtstroom zit!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jun 29 2005, 10:06

De werking van de oliekoeler is lastig te controleren.... Je zou de temperatuur van de in- en uit- gaande olie met elkaar moeten vergelijken, maar dan moet je ook weten hoeveel verschil er met welke buitentemperatuur en welke luchtstroom moet zijn... Zoals ik al schreef: Erg lastig!

De oliepomp zit in de automaatbak, direct achter de koppelomvormer. Lastig te bereiken dus, maar volgens mij niet de oorzaak van je probleem omdat de bak verder goed werkt...

Wat er verder aan kan mankeren is lastig aan te geven. De koppelomvormer is een erg grote warmtebron, dus als (bijvoorbeeld) de lock-up niet werkt komt er veel extra warmte vrij! Ook als de bak veelvuldig moet schakelen gebeurt dat...

Kijk ook even of je niet toevallig ergens een knik in een olieslang / leiding hebt zitten en of de oliekoeler aan de buitenkant goed schoon is en in de luchtstroom zit!

Succes!

<div align="right">

... als de lockup niet werkt ... Tja , de bak schakeld altijd al vrij zenuwachtig, maar bij constant gas toch wel in lockup. Zowel in power als comfort schakeling. Hoe kun je, afgezien van het toerental dat nog ietsje zakt, controleren of de lockup goed werkt ? Helpt het om de bak tot het max-streepje te vullen met olie ? (meer olie, meer koeling)

Zou het kunnen dat er een luchtbel in de oliekoeler zit , overgebleven na het verversen ? Zit er een ontluchting op de olieradiateur ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ontluchten van de oliekoeler is niet nodig. De hoeveelheid olie maakt echter wel uit wat betreft temperatuur. Vooral schommelingen in olietemperatuur en de opwarmtijd worden daardoor beïnvloed.

Heb je het oliepeil wel volgens de voorschriften gecontroleerd? Olie op tyemperatuur en met draaiende motor nadat je de selectorhandle rustig door alle standen hebt geschoven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...