dree Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Ik heb pas de olie ververst van de automaat, nieuw filter gestoken en alles weer bijgevuld. Geen probleem, schakelde nog niet lekker, maar dat kwam omdat er te weinig olie in zat. Probleem is nu dat de bodemplaat veel te warm wordt (bekleding is eruit) . In elk geval veel warmer dan voorheen. Vraag is nu: hoe controleer je de werking van de oliekoeler ? Moet de motor draaien, waar zit de pomp en wat kan er anders aan mankeren ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 De werking van de oliekoeler is lastig te controleren.... Je zou de temperatuur van de in- en uit- gaande olie met elkaar moeten vergelijken, maar dan moet je ook weten hoeveel verschil er met welke buitentemperatuur en welke luchtstroom moet zijn... Zoals ik al schreef: Erg lastig! De oliepomp zit in de automaatbak, direct achter de koppelomvormer. Lastig te bereiken dus, maar volgens mij niet de oorzaak van je probleem omdat de bak verder goed werkt... Wat er verder aan kan mankeren is lastig aan te geven. De koppelomvormer is een erg grote warmtebron, dus als (bijvoorbeeld) de lock-up niet werkt komt er veel extra warmte vrij! Ook als de bak veelvuldig moet schakelen gebeurt dat... Kijk ook even of je niet toevallig ergens een knik in een olieslang / leiding hebt zitten en of de oliekoeler aan de buitenkant goed schoon is en in de luchtstroom zit! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst June 29, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Originally posted by 87wrangler@Jun 29 2005, 10:06 De werking van de oliekoeler is lastig te controleren.... Je zou de temperatuur van de in- en uit- gaande olie met elkaar moeten vergelijken, maar dan moet je ook weten hoeveel verschil er met welke buitentemperatuur en welke luchtstroom moet zijn... Zoals ik al schreef: Erg lastig! De oliepomp zit in de automaatbak, direct achter de koppelomvormer. Lastig te bereiken dus, maar volgens mij niet de oorzaak van je probleem omdat de bak verder goed werkt... Wat er verder aan kan mankeren is lastig aan te geven. De koppelomvormer is een erg grote warmtebron, dus als (bijvoorbeeld) de lock-up niet werkt komt er veel extra warmte vrij! Ook als de bak veelvuldig moet schakelen gebeurt dat... Kijk ook even of je niet toevallig ergens een knik in een olieslang / leiding hebt zitten en of de oliekoeler aan de buitenkant goed schoon is en in de luchtstroom zit! Succes! <div align="right">← ... als de lockup niet werkt ... Tja , de bak schakeld altijd al vrij zenuwachtig, maar bij constant gas toch wel in lockup. Zowel in power als comfort schakeling. Hoe kun je, afgezien van het toerental dat nog ietsje zakt, controleren of de lockup goed werkt ? Helpt het om de bak tot het max-streepje te vullen met olie ? (meer olie, meer koeling) Zou het kunnen dat er een luchtbel in de oliekoeler zit , overgebleven na het verversen ? Zit er een ontluchting op de olieradiateur ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Het ontluchten van de oliekoeler is niet nodig. De hoeveelheid olie maakt echter wel uit wat betreft temperatuur. Vooral schommelingen in olietemperatuur en de opwarmtijd worden daardoor beïnvloed. Heb je het oliepeil wel volgens de voorschriften gecontroleerd? Olie op tyemperatuur en met draaiende motor nadat je de selectorhandle rustig door alle standen hebt geschoven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.