Spring naar bijdragen

Nekaf Wil Niet Meer


Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Vanmiddag ben ik even met de nekaf door de modder geweest en je raad het al, ik kwam vast te staan in een trekkerspoor (de buik lag dus aan de grond) na veel moeite de boel weer vrijgeschept en de nekaf uit de modder gereden, gestopt om de schep weer op te bergen onder de motorkap en tot mijn grote verbazing wil ,ie niet meer rijden.

Het is net of de koppeling vast zit, ik kan schakelen maar er gebeurt niks, ik kan zelfs schakelen zonder de koppeling te gebruiken, je hoort dan wel dat de tanden in elkaar grijpen maar er is geen aandrijving, heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken? koppeling of bak? hoge/lage gearing, 4 wiel/2wielaandrijving alles lijkt te werken maar er is totaal geen aandrijving zowel voor als achteruit niet.de koppeling lijkt ook lichter te gaan als voorheen hoewel je de drukgroep wel ietsje hoort bij koppelen/ontkoppelen

wie weet raad?

bvd,

Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb de nekaf net opgehaald, heeft een nachtje in de modder gestaan, nu net naar huis gesleept en thuis even eea bekeken.

drukgroephevel is vrij, de kabel zit ook speling op in ontkoppelde toestand. tijdens het slepen geprobeerd de bak in z,n versnelling te krijgen maar lukt niet. het enige wat iets effect lijkt te hebben is als je tijdens het rollen de hoog/laag pook naar voren beweegt lijkt het net alsof je de auto zonder koppeling in de versnelling probeert te krijgen (tandenpoetsen geluid)

Lijkt erop dat de tussenbak vrij staat en niet meer hoog of laag wil.

Kan dit? is het zo dat als de tussenbak vrij staat en niet meer schakelen wil dat je dan met de gewone pook van alles wel kunt proberen maar dat er geen aandrijving is?

Er is geen geweld of niks aan te pas gekomen,

Ook kun je wel horen dat het spul schakelt, als de motor draait en je beweegt de gewone schakelpook kun je horen/merken dat de tandwielen in elkaar grijpen echter aanrdrijving is en blijft nul.

weet iemand ook of indien de tussenbak vrij staat dat dan niks het meer doet?

Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals je jezelf al schrijft heeft een nacht in de modder gestaan dan zit je drukgroep vol met modder en staat nu in de ontkoppelde stand

je lost dit op door evt op de drukgroep te slaan met een hamer als je erbij kan ,waterslang erop en koppelen met je pedaal

maar het beste is bak eronderuit en je drukgroep zuivermaken en je druklager smeren of vervangen

je bent niet de eerste met dit en zeker niet de laatste

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals je jezelf al schrijft heeft een nacht in de modder gestaan dan zit je drukgroep vol met modder en staat nu in de ontkoppelde stand

je lost dit op door evt op de drukgroep te slaan met een hamer als je erbij kan ,waterslang erop en koppelen met je pedaal

maar het beste is bak eronderuit en je drukgroep zuivermaken en je druklager smeren of vervangen

je bent niet de eerste met dit en zeker niet de laatste

suc6

en als er iemand echt wel verstand van 4x4 auto's heeft. dan is het 6wheeler wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de koppeling werkt, ik kan schakelen met de gewone bak, je hoort en merkt dat de koppeling het doet door achtereenvolgens zonder en met koppeling te schakelen, echter er is geen aandrijving whatsoever.

voor en achterwiel aandrijving kan ook gewoon geschakeld worden (lijkt het) echter hoge en lage gearing zit vast (pookje kan ook maar beperkt bewogen worden), hij blijft in vrij staan

Mijn vraag is of de tussenbak gedemonteerd kan worden zonder dat het blok eruit moet?

groet,

Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem gevonden en wil dit bij deze met u allen delen.

Het tandwiel dat de tussenbak aandrijft (vth9_ 1345-2 afb 32 tandwiel G) dat behoort vast te zitten aan de uitkomende aandrijfas van de versnellingsbak is losgelopen.

Dit tandwiel behoort op de as gemonteerd te zijn dmv een borgring,moer en splitpen.

Het tandwiel lag los achter het inspectie deksel samen met de borgring,

De moer lag in het carter van de tussenbak en de splitpen is spoorloos (naar mijn idee heeft de splitpen er nooit opgezeten)

op de tekening (VTH9_1345-2 afb 42) zijn dit de delen Z(tandwiel) Y (ring) X (moer) en W (splitpen)

het euvel is dus redelijk simpel te verhelpen zonder de versnellingsbak en/of tussenbak te verwijderen (ware het niet dat ik het schakeldeksel van de tussenbak al verwijderd had)

Hopelijk hebben jullie er wat aan bij toekomstige problemen.

morgen rijdt het nekafje weer.

Groeten allen.

Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...