Spring naar bijdragen

Katalysatoren Rubicon


SyBorg
 Share

Recommended Posts

Jeepers,

M'n Rubicon 2003 automaat heb ik in bezit vanaf aug. 2011. Is/was een auto met een hardnekkige CEL (0420) en met nogal lullig geluid. Voor de CEL bleek vier sensoren vervangen niet de oplossing. Lampje bleef maar branden. Overigens liep ie wel als een speer.....

Afgelopen Zaterdag bij EPS een uitlaat laten maken inclusief montage van een OEM specs Magnaflow frontpipe. Bij demonteren bleek dat de oude minicats waren "leeggehaald" (tja, hoezo dan 0420? Dat begreep ik Zaterdag dus wel..). de derde cat (eigenlijk de enige) bleek optisch in orde (vandaar indertijd APK OK neem ik dan maar aan..).

Nieuwe setup

Magnaflow met twee werkende minicats,

3e Cat weg,

Strak gemonteerde RVS pijp,

EPS demper,

Vet eindstuk.

Resultaat

Lullig geluid is definitief weg (start nu met een vette blaf..),

Superstrak gemonteerd (onwijse vakmannen daar),

Geen 0420 meer,

Maar....behoorlijk voelbaar verlies aan vermogen...

Ik schrijf e.e.a. alleen maar toe aan de restrictieve minicats van de Magnaflow. Met name tijdens acceleren rond 70/80 naar "overdrive" vind ik het een drama in vergelijking met de oude situatie. Aan EPS kan het m.i. zeker niet liggen. Heb in het verleden (J10) ook een EPS gehad en was zeer tevreden met geluid en vermogenstoename. Mensen daar weten beslist wat ze doen.

Mijn vragen

Zijn er hier mensen met vergelijkbare ervaringen na het monteren van een OEM frontpipe met minicats?,

Hoe hebben ze dat opgelost?,

Misschien die minicats leeggehaald?,

En weer een derde cat hebben gemonteerd?,

En hoe hebben ze dat opgelost met de downstream sensors?

Kun je twee downstream sensors vervangen door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk probleem! [voor ons] Inderdaad checken de downstreamsensors alleen de werking van de cat. Deze geven een foutcode bij niet goed werken maar beinvloeden de ECU niet.

In de USA wordt de APK uitgevoerd door een OBD test te doen, daarom moet je deze sensoren hebben zoals Aat schrijft.Wij in NL doen een 4-gastest en dus heb je geen downstreams nodig.

De mini cats zullen wel belemmeren, zijn de uitlaatgassen nog echt heet? Kun je je hand er nog voor houden?

Durf het bijna niet te zeggen, maar je had natuurlijk kunnen volstaan met 1 enkele sport-cat.....

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opgelost..... :D bleek uiteindelijk een kwestie van te weinig tegendruk te zijn... Ben iets te enthousiast geweest met de (open) demperkeuze. Geluid beter, trekkracht beter. En met de Magnaflow voorpijp helemaal APK bestendig.... Dank voor jullie reacties. Heb ik weer veel door kunnen Googelen (en leren) .....

Sibo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...