Spring naar bijdragen

Tunap Versus Flashlube


Recommended Posts

tunap koop je in 2 bussen: één voor de benzinetank en één voor de lpg tank (die schiet je erin met de compressor)

Dan ben je goed voor 10.000 km, beschermde kleppen en klepzittingen.

flashlube moet je in een potje gieten en wordt ofwel aangezogen door het vacuum in het inlaatspruitstuk ofwel gedoseerd met een nieuw systeem, nl. een pompje.

Beiden beschermen de cilinderkop ongeacht de brandstof die je gebruikt. Ook ideaal voor oldtimers en mensen die het onderste uit de kan willen halen.

Ik vind persoonlijk tunap gemakkelijk, je bent voor lange tijd goed. Flashlube moet je periodiek bijvullen en vooral het oude onderdruk systeem was moeilijk af te stellen. Ofwel zoog hij niks en reed je zonder bescherming, ofwel slurpte hij het bakje leeg op één week... Naar het schijnt is het nieuwe systeem van flashlube beter te doseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

naar mijn inzicht:

Flashlube is een smeersysteem dat ,tegenwoordig, vanuit een reservoir via een pomp olie in het inlaatspruitstuk ïnjecteerd.

Er wordt een lpg/benzine injector signaal gebruikt voor de aansturing van de pomp.

Verder is de dosering traploos in te stellen op de controller.

Het verbruik is vervolgens goed controleerbaar.

Tunap Is een smeersysteem dat ingebracht wordt in zowel je benzinetank als in de lpg tank.

Hier vermengt het zich met resp. de benzine en de lpg.

Als je je tank leeg rijdt is het middel opgebruikt.

Het zou dan een “laag” hebben gevormd die 10000km bescherming geeft.

Ik zelf ga voor flashe lube omdat ik me daar wat bij kan voorstellen

De 10000km laag van tunap klinkt mij als veel gebruikte reclame kretologie van allerlei wonder middeltjes.

Of deze beide systemen leveren wat ze beloven zullen we wel nooit weten.

Om het bij moderne niet lpg motoren te gebruiken lijkt mij overbodig.

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok maar ik ben zeg maar een leek hoe schiet je dan zo'n ding in de lpg tank??

En is flashlube makkelijk zelf te monteren?

Moet zeggen dat er een laagje in de tank komt is misschien wel een beetje mooier voorgestelt dan de werkelijkheid of zit ik er nu helemaal naast??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha ha affe deze lezen: injectie smering met tunap olie (het beste van twee werelden???)

http://aygo.autogasrijders.nl/#home

Je schiet bij tunap niets in de tank.

Je kunt zelf met een voetpomp de vulling van een bus in de lpg opening persen (howto's op het internet)

of laten doen bij de "specialist".

De benzine add. kieper je gewoon door de benzine vulopening

Tunap vermengt zich direct met de tankinhoud en gaat hiermee naar de motor

Flaslube zelf monteren zou ik niet doen.

je moet in het spruitstuk boren en wel op de juiste plaats (zonder spanen in je motor te krijgen)

vervolgens moet je in de electriek gaan knippen en plakken.......maar als je zeker bent kan je het natuurlijk zelf

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je je tank leeg rijdt is het middel opgebruikt.

Het zou dan een “laag” hebben gevormd die 10000km bescherming geeft.

Dit is niet correct. :no:

Het tunap product lost slechts geleidelijk aan op en heeft een verzadigingspunt. Bij iedere benzinetankbeurt en iedere lpg tankbeurt lost er weer een paar milliliter van het product op in de tank. De smering is dus constant. Niet één laag die een tijdje blijft hangen, maar gewoon telkens opnieuw.

Je mag 20 flessen tunap in je tank kappen, er gaat steeds maar een klein beetje oplossen. In de benzinetank hoort het ook , omdat anders bij het starten de benzine de reeds gevormde laag door de lpg zou oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

frans, zou jij mij kunnen wijzen waar ik deze informatie kan vinden.

op de site van tunap vindt ik alleen:

"Bij de micrologic® PREMIUM 164 betreft het zich in LPG-gas volledig oplosbare verbindingen. De werkstofcomponent is reeds in LPG-achtige koolwaterstofverbindingen opgelost. Hierdoor is een optimale vermenging met het LPG-gas tijdens het toevoegen aan de gastank gewaarborgd"

verder kan ik niets vinden over capsules oid. alleen dat je de inhoud (vloeibaar?) in de tank perst of mikt.

als het los in de tank zit kan het zich onmogelijk gescheiden houden van de rest van de inhoud ,ook een "verzadigigspunt" gaat hier niet bij helpen. oplossen en vermengen zijn twee verschillende zaken. Zeker bij een vialle-achtig systemen ,zonder verdamper gaat dit niet werken. Dan hebben we nog de hoeveelheid die in de benzine wordt gekiepert dat blijft vloeistof tot in de motor.

overigens zie ik steeds vaker vermeldingen dat de claim van zowel tunap als flashlube niet waar gemaakt wordt en dat ze deze moeten herroepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zowel de 4.0 als de 5.2 kunnen lpg goed verdragen de 4.0 heeft over het algemeen de voorkeur.

Je rijstijl bepaald in hoge mate de levensduur van je motor

meestal wordt tunap of flashlube gebruikt. Er zijn geen betrouwbare onderzoeks-resultaten waaruit de werking is af te leiden.

zowel positieve als negatieve ervaringen zijn omschreven.

lpg boeren raden het altijd aan maar die hebben er een groot financieel gewin bij.

gewoon wel of niet doen baat het niet dan schaad het niet...alleen je financiën lijden er altijd onder,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

frans, zou jij mij kunnen wijzen waar ik deze informatie kan vinden.

Ik heb daar uren over rondgebeld met diverse lpg specialisten. Zowel over flashlube als tunap redelijk deftig gediscussieerd.

De informatie die ik hierboven over tunap heb geplaatst, heb ik mondeling verkregen van de lpg-installateur.

Ik heb dan bij hem de capsule laten in de lpg tank schieten, dit was een gratis service bij de aankoop van de 2. Hij was er sterk van overtuigd dat dit produkt 10.000 km bescherming biedt en dat het werkt volgens het principe van het verzadigingspunt. Dit laatste heeft hij rechtstreeks van de fabrikant vernomen zegt hij.

Ten tweede heeft hij mij een cilinderkop getoond van een BMW 2.0 6 -pitter. De 2 achterste kleppen waren verbrand. Dit kwam omdat het flashlube systeem dat erop zat wel goed had gewerkt, maar de eerste 4 cilinders hebben alle flashlube spul opgezogen en de achterste twee hadden niks. Dit heeft mij overtuigd om tunap erin te doen, want zo zijn alle cilinders evenveel beschermd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de voor en tegenstanders zullen het waarschijnlijk nooit eens worden maar als ik dan ook weer kijk wat forte met mijn diesel heeft gedaan en nog steeds doet dan denk ik dat mijn voorkeur toch gaat voor Tunap dan.

Ook gewoon als toevoegiging voor de 5,2 voor mijn zus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In geval van een lange cilinderkop, bijvoorbeeld bij een 6-in-lijn is het niet onwaarschijnlijk dat de flashlube olie netjes naar de uithoeken geraakt...

Bij een 4 cilinder is dit risico al wat minder.

In feite zou je bij de montage van flashlube een vacuumgaatje moeten boren tussen iedere 2 cilinders, dus 3 in totaal bij een 6-pitter. Nu boren ze één gaatje in het midden en ik vrees inderdaad dat die eerste en laatste cilinder niet goed bediend worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

instructievideo flashlube

http://www.youtube.com/watch?v=1x-FIMZ2y8g

overigens is de schade aan motoren niet met zekerheid te verbinden aan het "foutief" gebruik van tunap of flashlube.

motoren zonder extra smereing of zelf gewoon op benzine kunnen vergelijkbare schades oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De perfecte toevoeging bestaat niet.

Als je echt wil zeker zijn dan moet je stalen klepzittingen en stalen kleppen monteren.

Dit deden ze in de jaren '80 bij vele lpg ombouw.

Dan heb je keiharde zittingen die niet gaan inslijten.

voor de rest is goed onderhoud, niet te veel gaan scheuren en verstandig rijden aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 6 months later...

Hi, even voorstellen ik ben Dick , :thumbsup:

Heb verleden week Gas in laten bouwen bij Mandigers in Son, ook gevraagd wat het beste was, maak niet zoveel uit zei hij, als het maar gesmeerd wordt.

Dus ging hij voor Flash Lube maar met T stuk en 2 x 5 stuk uitgangen, werkt super n.l. iedere cilinder krijgt zijn eigen hoeveelheid.

Doet hij veel bij 8 en 6 pitters

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...