Jeep Belgie Geplaatst November 30, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 hier maar weer een nieuw topic dan tunap versus flashlube wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik dit gewoon bij 5,2 van mijn zus erin gooien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 30, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 tunap koop je in 2 bussen: één voor de benzinetank en één voor de lpg tank (die schiet je erin met de compressor) Dan ben je goed voor 10.000 km, beschermde kleppen en klepzittingen. flashlube moet je in een potje gieten en wordt ofwel aangezogen door het vacuum in het inlaatspruitstuk ofwel gedoseerd met een nieuw systeem, nl. een pompje. Beiden beschermen de cilinderkop ongeacht de brandstof die je gebruikt. Ook ideaal voor oldtimers en mensen die het onderste uit de kan willen halen. Ik vind persoonlijk tunap gemakkelijk, je bent voor lange tijd goed. Flashlube moet je periodiek bijvullen en vooral het oude onderdruk systeem was moeilijk af te stellen. Ofwel zoog hij niks en reed je zonder bescherming, ofwel slurpte hij het bakje leeg op één week... Naar het schijnt is het nieuwe systeem van flashlube beter te doseren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 30, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 (bewerkt) naar mijn inzicht: Flashlube is een smeersysteem dat ,tegenwoordig, vanuit een reservoir via een pomp olie in het inlaatspruitstuk ïnjecteerd. Er wordt een lpg/benzine injector signaal gebruikt voor de aansturing van de pomp. Verder is de dosering traploos in te stellen op de controller. Het verbruik is vervolgens goed controleerbaar. Tunap Is een smeersysteem dat ingebracht wordt in zowel je benzinetank als in de lpg tank. Hier vermengt het zich met resp. de benzine en de lpg. Als je je tank leeg rijdt is het middel opgebruikt. Het zou dan een “laag” hebben gevormd die 10000km bescherming geeft. Ik zelf ga voor flashe lube omdat ik me daar wat bij kan voorstellen De 10000km laag van tunap klinkt mij als veel gebruikte reclame kretologie van allerlei wonder middeltjes. Of deze beide systemen leveren wat ze beloven zullen we wel nooit weten. Om het bij moderne niet lpg motoren te gebruiken lijkt mij overbodig. November 30, 2011 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeep Belgie Geplaatst November 30, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 ok maar ik ben zeg maar een leek hoe schiet je dan zo'n ding in de lpg tank?? En is flashlube makkelijk zelf te monteren? Moet zeggen dat er een laagje in de tank komt is misschien wel een beetje mooier voorgestelt dan de werkelijkheid of zit ik er nu helemaal naast?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 30, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 (bewerkt) Ha ha affe deze lezen: injectie smering met tunap olie (het beste van twee werelden???) http://aygo.autogasrijders.nl/#home Je schiet bij tunap niets in de tank. Je kunt zelf met een voetpomp de vulling van een bus in de lpg opening persen (howto's op het internet) of laten doen bij de "specialist". De benzine add. kieper je gewoon door de benzine vulopening Tunap vermengt zich direct met de tankinhoud en gaat hiermee naar de motor Flaslube zelf monteren zou ik niet doen. je moet in het spruitstuk boren en wel op de juiste plaats (zonder spanen in je motor te krijgen) vervolgens moet je in de electriek gaan knippen en plakken.......maar als je zeker bent kan je het natuurlijk zelf November 30, 2011 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeep Belgie Geplaatst November 30, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2011 Ok nou dat weet ik dan ook weer maar zal dan wel kiezen voor de tunap en dan kijken of ik het er zelf inkrijg met een voetpomp of anders laten doen. In ieder geval bedankt voor de info, helpt allemaal weer mee voor de keuze van mijn jeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2011 Als je je tank leeg rijdt is het middel opgebruikt.Het zou dan een “laag” hebben gevormd die 10000km bescherming geeft. Dit is niet correct. Het tunap product lost slechts geleidelijk aan op en heeft een verzadigingspunt. Bij iedere benzinetankbeurt en iedere lpg tankbeurt lost er weer een paar milliliter van het product op in de tank. De smering is dus constant. Niet één laag die een tijdje blijft hangen, maar gewoon telkens opnieuw. Je mag 20 flessen tunap in je tank kappen, er gaat steeds maar een klein beetje oplossen. In de benzinetank hoort het ook , omdat anders bij het starten de benzine de reeds gevormde laag door de lpg zou oplossen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zeemeeuw Geplaatst December 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2011 En wat is dat spul dan wat je bij je olie kan gooien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2011 frans, zou jij mij kunnen wijzen waar ik deze informatie kan vinden. op de site van tunap vindt ik alleen: "Bij de micrologic® PREMIUM 164 betreft het zich in LPG-gas volledig oplosbare verbindingen. De werkstofcomponent is reeds in LPG-achtige koolwaterstofverbindingen opgelost. Hierdoor is een optimale vermenging met het LPG-gas tijdens het toevoegen aan de gastank gewaarborgd" verder kan ik niets vinden over capsules oid. alleen dat je de inhoud (vloeibaar?) in de tank perst of mikt. als het los in de tank zit kan het zich onmogelijk gescheiden houden van de rest van de inhoud ,ook een "verzadigigspunt" gaat hier niet bij helpen. oplossen en vermengen zijn twee verschillende zaken. Zeker bij een vialle-achtig systemen ,zonder verdamper gaat dit niet werken. Dan hebben we nog de hoeveelheid die in de benzine wordt gekiepert dat blijft vloeistof tot in de motor. overigens zie ik steeds vaker vermeldingen dat de claim van zowel tunap als flashlube niet waar gemaakt wordt en dat ze deze moeten herroepen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeep Belgie Geplaatst December 2, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 ok wat is dan een goede manier om je auto op lpg te beschermen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 zowel de 4.0 als de 5.2 kunnen lpg goed verdragen de 4.0 heeft over het algemeen de voorkeur. Je rijstijl bepaald in hoge mate de levensduur van je motor meestal wordt tunap of flashlube gebruikt. Er zijn geen betrouwbare onderzoeks-resultaten waaruit de werking is af te leiden. zowel positieve als negatieve ervaringen zijn omschreven. lpg boeren raden het altijd aan maar die hebben er een groot financieel gewin bij. gewoon wel of niet doen baat het niet dan schaad het niet...alleen je financiën lijden er altijd onder, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 frans, zou jij mij kunnen wijzen waar ik deze informatie kan vinden. Ik heb daar uren over rondgebeld met diverse lpg specialisten. Zowel over flashlube als tunap redelijk deftig gediscussieerd. De informatie die ik hierboven over tunap heb geplaatst, heb ik mondeling verkregen van de lpg-installateur. Ik heb dan bij hem de capsule laten in de lpg tank schieten, dit was een gratis service bij de aankoop van de 2. Hij was er sterk van overtuigd dat dit produkt 10.000 km bescherming biedt en dat het werkt volgens het principe van het verzadigingspunt. Dit laatste heeft hij rechtstreeks van de fabrikant vernomen zegt hij. Ten tweede heeft hij mij een cilinderkop getoond van een BMW 2.0 6 -pitter. De 2 achterste kleppen waren verbrand. Dit kwam omdat het flashlube systeem dat erop zat wel goed had gewerkt, maar de eerste 4 cilinders hebben alle flashlube spul opgezogen en de achterste twee hadden niks. Dit heeft mij overtuigd om tunap erin te doen, want zo zijn alle cilinders evenveel beschermd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeep Belgie Geplaatst December 2, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 de voor en tegenstanders zullen het waarschijnlijk nooit eens worden maar als ik dan ook weer kijk wat forte met mijn diesel heeft gedaan en nog steeds doet dan denk ik dat mijn voorkeur toch gaat voor Tunap dan. Ook gewoon als toevoegiging voor de 5,2 voor mijn zus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 In geval van een lange cilinderkop, bijvoorbeeld bij een 6-in-lijn is het niet onwaarschijnlijk dat de flashlube olie netjes naar de uithoeken geraakt... Bij een 4 cilinder is dit risico al wat minder. In feite zou je bij de montage van flashlube een vacuumgaatje moeten boren tussen iedere 2 cilinders, dus 3 in totaal bij een 6-pitter. Nu boren ze één gaatje in het midden en ik vrees inderdaad dat die eerste en laatste cilinder niet goed bediend worden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 helemaal mee eens Frans. bij mijn v8 zit er een t-splitter met een slang die naar de linker en rechter zijde van het inlaatstuk gaat. Het is een koud-kunstje om zoiets ook bij een l6 te doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2011 tuurlijk, maar die kerel van die bmw 6 pitter was niet zo sterk in koude kunstjes, alsmede vele jeepers ook niet... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bwittekamp Geplaatst December 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2011 hoi waar kan ik tunap bestellen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2011 gewoon bij de betere lpg installateur ik heb gewoon even rondgebeld naar een paar bedrijven in de buurt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2011 instructievideo flashlube http://www.youtube.com/watch?v=1x-FIMZ2y8g overigens is de schade aan motoren niet met zekerheid te verbinden aan het "foutief" gebruik van tunap of flashlube. motoren zonder extra smereing of zelf gewoon op benzine kunnen vergelijkbare schades oplopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2011 Voor wie nu al niet kon kiezen nog een extra optie. volgens jml de enige ware en met tuv omkoopbriefje....... http://www.jlmlubricants.com/nl/LPG/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2011 De perfecte toevoeging bestaat niet. Als je echt wil zeker zijn dan moet je stalen klepzittingen en stalen kleppen monteren. Dit deden ze in de jaren '80 bij vele lpg ombouw. Dan heb je keiharde zittingen die niet gaan inslijten. voor de rest is goed onderhoud, niet te veel gaan scheuren en verstandig rijden aan te raden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst April 10, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2012 helemaal mee eens Frans. bij mijn v8 zit er een t-splitter met een slang die naar de linker en rechter zijde van het inlaatstuk gaat. Het is een koud-kunstje om zoiets ook bij een l6 te doen. Ruud, Heeft Boertien in Wezep de Flashlube bij je GC geinstalleerd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst April 11, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2012 Ruud, Heeft Boertien in Wezep de Flashlube bij je GC geinstalleerd? ja Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst April 11, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2012 ja Oh! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dickyturbo Geplaatst October 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Hi, even voorstellen ik ben Dick , Heb verleden week Gas in laten bouwen bij Mandigers in Son, ook gevraagd wat het beste was, maak niet zoveel uit zei hij, als het maar gesmeerd wordt. Dus ging hij voor Flash Lube maar met T stuk en 2 x 5 stuk uitgangen, werkt super n.l. iedere cilinder krijgt zijn eigen hoeveelheid. Doet hij veel bij 8 en 6 pitters Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.