Spring naar bijdragen

Automaat Van Xj97 Schakelt Dan Weer Wel En Dan Weer Niet Naar Zijn 4


jack18
 Share

Recommended Posts

Zeer vermoeiend dit probleem. Het schakel probleem van de automaat is er niet altijd. Hij gaat dan niet van zijn 3 naar de 4de versnelling. Ik heb dit probleem een aantal maanden geleden al aan de hand gehad maar dat is weer als sneeuw voor de zon verdwenen. nu komt het met grote regelmaat voor dat hij niet schakelt, ongeacht de temperatuur van de motor of buiten temperatuur. Heb alle kontakten in gespoten met kontakt spray maar dit mocht deze x niet baten. Ben uiteraard al bij de garage geweest om hem door te laten meten maar natuurlijk schakelde meneer weer als een zonnetje, en dus niets te ontdekken. automaat bij een at specialist op de computer aangesloten tijdens een proefrit, maar schakelde wederom weer perfect. Ik heb goede ervaringen met "jeep cherokee parts: te Tilburg, maar zij kennen dit probleem niet, en moeten het ook uitzoeken. Als er een andere bak ondermoet gaat me dat ongeveer €1100 a €1200,- euries kosten. Nou heb ik er geen verstand van maar als de bak kapot zou zijn schakelt hij toch niet opeens weer een paar dagen perfect en dan weer niet. Kapot is kapot lijkt mij. Als dit echt de oplossing is prima, maar dalijk laat ik er een andere bak onder monteren en doet ie t nog. Kan iemand me uit de brand helpen. Ik hoop dat we wat over het hoofd zien. HELP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet je 4e versnelling die het niet doet, maar de overdrive schakelt niet in. Het probleem zit hem hoogst waarschijnlijk in een sensor in de versnellingsbak die of stuk of ver smeert is, weet alleen niet welke.

Als hij weer niet door schakelt, de auto uit zetten even een paar tellen wachten en dan weer starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad een noodoplossing, opnieuw starten, en dit werkt meestal prima. Het is natuurlijk geen doen om zo te moeten rijden. Is het niet mogelijk om de sensoren in de versnellingsbak te vervangen?. Of moet er dan toch een andere bak onder. Als dit wel mogelijk is, waar kan ik dan vinden welke sensoren ik hebben moet. Mijn Jeep is uit 1997 en heeft een 4.0l benzine motor. Ik ben erg content met je snelle reactie. Alvast onwijs bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb het zelfde probleem ooit gehad met een Grand Cherokee, dan weer wel en dan weer niet, volgens de garage was de bak toe aan revisie.

Ik heb me toen rot gezocht, maar kwam er achter dat het aan de rempedaal schakelaar lag.

Je kunt de werking ook testen zoals het hoort tijdens het rijden 80km/u, als je dan het rempedaal licht aanraakt merk je dat toerental iets terug valt oftewel terug schakelt [lockup] ,als je het rempedaal weer loslaat schakelt ie weer door.

Letwel, het testje hierboven als het allemaal werkt wil nog niet zeggen dat het dan niet aan de schakelaar ligt.

Het kan dus zijn dat er in de remschakelaar een los of slecht contact zit, ik heb toen de schakelaar vervangen en probleem op gelost.

Dus in jouw geval is het te hopen dat het ook aan de remschakelaar licht , en ben er 100% zeker van dat de remschakelaar goed is voordat je duren reperaties uit gaat voeren.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klinkt mij niet onbekend in de oren , heb dit jaar veel problemen met mn bak gehad ,zie posts hier op het forum.

bij mij bleek het puur te liggen aan de TCU ,transmission control unit. Ik heb een tijd met een schakelaartje tussen de plus en de TCU gereden. Door de TCU uit te schakelen met de pook in 4 moet de bak in zn 4 schakelen. Doet ie dat zit het probleem niet in de bak, je kunt de TCU ook gewoon afkoppelen en schakelen met de pook. Je hebt dan alleen geen 2 maar dus 1,3,4

maar je kunt zo wel de werking van de 4 kontroleren.

na montage van een andere TCU (dank Boris) schakelt hij nu weer als een zonnetje. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb het zelfde probleem ooit gehad met een Grand Cherokee, dan weer wel en dan weer niet, volgens de garage was de bak toe aan revisie.

Ik heb me toen rot gezocht, maar kwam er achter dat het aan de rempedaal schakelaar lag.

Je kunt de werking ook testen zoals het hoort tijdens het rijden 80km/u, als je dan het rempedaal licht aanraakt merk je dat toerental iets terug valt oftewel terug schakelt [lockup] ,als je het rempedaal weer loslaat schakelt ie weer door.

Letwel, het testje hierboven als het allemaal werkt wil nog niet zeggen dat het dan niet aan de schakelaar ligt.

Het kan dus zijn dat er in de remschakelaar een los of slecht contact zit, ik heb toen de schakelaar vervangen en probleem op gelost.

Dus in jouw geval is het te hopen dat het ook aan de remschakelaar licht , en ben er 100% zeker van dat de remschakelaar goed is voordat je duren reperaties uit gaat voeren.

succes

Hallo,

Heb het zelfde probleem ooit gehad met een Grand Cherokee, dan weer wel en dan weer niet, volgens de garage was de bak toe aan revisie.

Ik heb me toen rot gezocht, maar kwam er achter dat het aan de rempedaal schakelaar lag.

Je kunt de werking ook testen zoals het hoort tijdens het rijden 80km/u, als je dan het rempedaal licht aanraakt merk je dat toerental iets terug valt oftewel terug schakelt [lockup] ,als je het rempedaal weer loslaat schakelt ie weer door.

Letwel, het testje hierboven als het allemaal werkt wil nog niet zeggen dat het dan niet aan de schakelaar ligt.

Het kan dus zijn dat er in de remschakelaar een los of slecht contact zit, ik heb toen de schakelaar vervangen en probleem op gelost.

Dus in jouw geval is het te hopen dat het ook aan de remschakelaar licht , en ben er 100% zeker van dat de remschakelaar goed is voordat je duren reperaties uit gaat voeren.

succes

Ik ben natuurlijk gelijk ff gaan checken maar hij schakelde nu weer of er niets aan de hand was. Ik kan dit testje alleen uitvoeren als hij niet doorschakelt naar zijn 4 neem ik aan ?. Als hij wel schakelt werkt alle natuurlijk naar behoren en schakelt hij keurig terug als ik afrem bij 80 km per uur. Is er makkelijk bij de remschakelaar te komen, dan kan ik er zowiezo ff naar kijken. Ik hoop echt dat dit t is. Alvast bedankt voor je reactie.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

klinkt mij niet onbekend in de oren , heb dit jaar veel problemen met mn bak gehad ,zie posts hier op het forum.

bij mij bleek het puur te liggen aan de TCU ,transmission control unit. Ik heb een tijd met een schakelaartje tussen de plus en de TCU gereden. Door de TCU uit te schakelen met de pook in 4 moet de bak in zn 4 schakelen. Doet ie dat zit het probleem niet in de bak, je kunt de TCU ook gewoon afkoppelen en schakelen met de pook. Je hebt dan alleen geen 2 maar dus 1,3,4

maar je kunt zo wel de werking van de 4 kontroleren.

na montage van een andere TCU (dank Boris) schakelt hij nu weer als een zonnetje. :)

Ik neem aan dat t bij jou een handgeschakelde bak betreft?.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet je 4e versnelling die het niet doet, maar de overdrive schakelt niet in. Het probleem zit hem hoogst waarschijnlijk in een sensor in de versnellingsbak die of stuk of ver smeert is, weet alleen niet welke.

Als hij weer niet door schakelt, de auto uit zetten even een paar tellen wachten en dan weer starten.

Ik wilde nog terugkomen op het verhaal van die sensoren. zijn deze redelijk eenvoudig te vervangen ?of moet dan toch je hele bak worden gereviseerd. Ik heb toch het vermoeden dat dit het euvel is,ook omdat het met uitzetten en starten weer verdwijnt. Als je hier wat over weet zou ik het graag van je horen.`bedankt alvast.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je niet helpen met de sensoren, heb de info die ik je gaf zelf ook van het net gehaald. Omdat ik het zelfde probleem heb :frusty: , ik hoop dat ik ook meer info hier vind van reactie`s die worden geplaatst. Die info die ik vond heb ik het meest op diverse amerikaanse site`s gevonden, maar ook hier op het forum kan je info vinden via het zoek programma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, als jullie nu eens beiden de FSM downloaden, en dan het hoofdstuk over de AW4 eens doorbladeren, dan heb je die sensors zo gevonden........ In de FSM zit ook een sectie over storings diagnose van de bak. Hier kom je waarschijnlijk een stuk verder mee.

HIer zitten ze!

gallery_1277_11_68172.jpg

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...