Spring naar bijdragen

Electra problemen cj5


Recommended Posts

Heb een probleem met mijn cj5.

Na een totale restauratie die bijna klaar is heb ik een electro probleem met mijn cj5. Wanneer het contact geheel wordt omgedraaid en de startmotor gaat draaien slaat de motor aan. Wanneer ik het contact loslaat (de startmotor heeft zijn werk gedaan), slaat de motor af.

Het trieste van het hele verhaal is dat het allemaal goed gewerkt heeft. Voordat de verschillende onderdelen naar de spuiter moesten, heeft de cj helemaal in elkaar gezeten en hebben we er zelfs mee gereden.

Ik heb geen idee wat er mis kan zijn. Heeft iemand een idee?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bobine krijgt geen 12v via het contactslot!

Als je start, krijgt hij direct 12V via het startrelais, zodra je de sleutel loslaat moet de 12V van het contactslot blijven. Die 12V loopt via een weestand of weerstandsdraad. Mogelijk is die draad cq weerstand dus defect!

De weerstand overbruggen met een gewone draad zou in dat geval een oplossing lijken, maar doe dat alleen om te testen! Als je geen weerstand toepast, verbrand je bobine vroeg of laat!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer we het contact omdraaien (startmotor nog niet aan) meten we een spanning op de draden die naar de bobine gaat. Deze loopt van +- 10 Volt echter zeer snel terug naar +- 1 volt. Dit leek ons al erg vreemd.

Waar zit die weerstand draad/weerstand waar je het over hebt? In de spannings regelaar?

Bij voorbaat dank voor de reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, contact te lang aan vind de bobine nooit lekker hoor. Vooral wanneer je nog contactpunten hebt, en deze dicht staan op dat moment! Electronische ontsteking heeft vaak een beveiligingscircuit waardoor de bobine beschermd wordt ( after-market spul echter lang niet altijd!)

Maar de weerstand:

Die zit erin omdat de bobine eigenlijk gemaakt is voor ongeveer 10 volt bedrijfsspanning. Klinkt raar, maar toch is het zo! rolleyes.gif

De reden hiervoor is, dat men zo ook tijdens het starten een krachtige vonk kan creeren. Tijdens het starten zakt de spanning, door het hoge stroomverbruik van de startmotor, tot een volt of 10. Bij een 12v bobine zou je dan dus gewoon een paar duizend volt lagere vonkspanning hebben! De oplossing is dus het toepassen van een 10V bobine, die tijdens het starten rechtstreeks voeden, en na het starten middels een weerstand!

Hierdoor heb je tijdens het starten de volle vonkspanning, en na het starten dus ook!

Maar ook die weerstand krijgt op z'n donder als je het contact te lang aanlaat! Mogelijk heeft deze dus nu ook de geest gegeven.... sad.gif

Zoek 'm op en meet 'm, zou ik zeggen!

Succes!

Edit: Ik heb nog even in m'n schema van de YJ gekeken: bij mij is het een weerstandsdraad met een waarde van 1,35 Ohm! Bij de YJ zit de draad gewoon in de kabelboom. De bobine + loopt, gezien vanaf de bobine, eerst naar het startrelais tegen het schutbord, en vanaf daar met een weerstandsdraad naar het contactslot. Niet dat hele stuk is echter weerstandsdraad, er zit een las in die draad, waarna er weer gewoon koper wordt gebruikt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp:

Wanneer we het contact omzetten dient er altijd een spanning op de bobine te staan van +- 10 Volt. (Dat hij bij ons terugloopt is waarschijnlijk het probleem wat we hebben. Nu alleen nog uitvinden hoe dit komt. Dit kan toch niets te maken hebben met de spanningsregelaar??? Dit is voor ons echt een "black box" waar we niets mee kunnen.

Ik zal vanmiddag eens in het schema kijken (heb ik nu niet bij de hand) of ik iets van een weerstand of een weerstand draad kan vinden. De kabelboom hebben we helemaal los gehad en bekeken, maar er staat mij niets bij van een weerstand (een weerstand draad zie je van de buitenkant natuurlijk niet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...