rvotterdijk Geplaatst April 20, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Herstel: bovenstaande moet zijn 102 graden ! Dan schiet die tweede plastic ventilator aan. Weer een update: het koelingsprobleem is opgelost. Het waren twee dingen tegelijk: de electronische module onder de rechter koplamp was kapot EN de thermostaat ging niet goed open....daardoor was het een enorm traject. Maar ik ken nu volgens mij het hele stappenplan / trucjes en weetjes Ik heb beide zelf vervangen, supersimpel via youtube. De relais module met wat thermische pasta eronder erop geschroefd. De temp meter staat weer goed, vlak voor het midden. Ben blij dat het geen zomer was. En oh ja: over die 'koudere' thermostaat: dit doet je motor(-onderdelen) meer slecht dan goed schijnt... 82 graden c is geen goede operating temperatuur, is me verteld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst April 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 de electronische module onder de rechter koplamp was kapot Dat verwondert me niet. Dat is een switched mode power relais. Dat ding moet 40A traploos schakelen op commando van de PCM en verstookt 90% van zijn energie onder vorm van warmte. Ik heb dat vervangen door een mechanisch relais, want ik vertrouw die voornoemde dingen niet meer. Hoeveel heb je trouwens betaald voor dat rukding ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvotterdijk Geplaatst April 20, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Dat verwondert me niet. Dat is een switched mode power relais. Dat ding moet 40A traploos schakelen op commando van de PCM en verstookt 90% van zijn energie onder vorm van warmte. Ik heb dat vervangen door een mechanisch relais, want ik vertrouw die voornoemde dingen niet meer. Hoeveel heb je trouwens betaald voor dat rukding ? Het is een veelvoorkomend probleem. Die dingen worden inderdaad heet. Kostte totaal 60 euro op ebay inc verzenden. Als ie weer kapot gaat doe ik t denk ik weer zo. De oude heeft het toch elf jaar volgehouden. Maar daar zat geen thermische pasta onder. Heb jij er meer verbruikt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst April 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Die van 60 euro zal het geen 10 jaar volhouden vrees ik. Ik heb gans het circuit hertekend en met een gewoon 40A heavy duty relais via de clutchpack van de aircopomp de electrische fan laten aansturen. Dan gaat ie gewoon mee met de airco on/off. Voor in terrein rijden en zomerfile heb ik een manuele override zodat ik hem zelf kan doen blazen als ik wil. Veel veiliger dan die geautomatiseerde systemen die ze nu overal insteken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvotterdijk Geplaatst April 20, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Wow, dat is helemaal top.... M'n nieuwe relay module is exact dezelfde als die ik eruit heb gehaald, de offici Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst April 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Klinkt goed Frans, Is dit moeilijk te installeren ? Gr Pieter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst April 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Als het een originele mopar is dan zit je goed. Maar is het een originele mopar ? Of een chinees met een mopar jasje ? Heb onlangs een Mitsubishi SC1969 transistor gekocht om in een zender te zetten als eindtrap. Toestel wilde niet werken, heb verdorie gans de printplaat uitgespit, maanden werk, maar tevergeefs. Toen kreeg ik een tip om eens die nieuwe transistor te checken... en wat raad je ? FAKE ! Gewoon een audio transistor die op de tester deed alsof ie goed was, maar eens onder bedrijf op 27Mhz deed ie niets anders dan warm worden... Nu, dit terzijde, ik hoop dat je er jaren probleemloos mee kan rijden. Van mijn operatie heb ik een topic gemaakt, maar ik moet even zoeken waar die staat op dit forum.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvotterdijk Geplaatst April 20, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Tja...een Chinees in Moparkleren, zo had ik het nog niet bekeken Volgens mij zit ik wel goed, als ik de verpakking zo bekijk. Maar is 60 euro zo'n verdachte prijs dan? Ik weet niet wat het hier kost maar ik bestel lichte en/of kleine auto en motor-onderdelen sowieso altijd op ebay. En ja, je moet soms even zoeken en je krijgt soms een douane naheffing, maar tot nu toe scheelt het bruut veel geld (van dit relais weet ik de NL prijs weet maar van andere dingen wel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst April 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2012 Tja Frans dan had je toch even de Datasheet van jou mooie transistor ff beter moeten bekijken. Zelf heb ik zon 30j ervaring in trans & tubes maar ben zeker benieuwd naar je oplossing :-) Alvast bedankt, Pieter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst April 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2012 Welja, Pieter, ik heb gewoon een andere transistor besteld en nu werkt het toestel wel degelijk goed. die datasheet van die tor zag er veelbelovend uit hoor, maar dat zegt niks over de werking bij hoogfrequent. Van die fan toestand gesproken, ik heb hier gans het forum afgezocht en ik vind dit topic niet meer terug. Hoe kan dat nu ? Snap er niks van.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst April 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2012 GEVONDEN !! Topic zat in het XJ forum, vandaar... Hier is de link: (jammer genoeg zijn de foto's weg, ik ga proberen ze opnieuw te posten) http://www.jeepforum.nl/topic/11865-schakelaar-op-elecauxfan/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.