Spring naar bijdragen

schakelaar op elec.auxfan.


Recommended Posts

Hallo Jeepers. Ondanks het feit dat mijn koeling goed is, ben ik van plan om buiten alle computer gestuurde zaken de extra koeling van de electrofan in eigen handen te houden. De fan wordt aangestuurd door de cts (coolant temp, sensor) en door de airco via de ECU. Echter ik heb mijn airco niet meer operationeel. Wel nog electrisch aangesloten,maar er zit geen druk meer op.

Dit is voldoende voor de ECU om er soms van aftezien.

De stroom die de fan nodig heeft is nogal fors. De zekering is al 20 amp. (nieuwere types 30 amp?)

Dus ik ga vooraan bij de fan een relais plaatsen. Een 2,5mm draad met zekering naar het nieuwe relais pin 30 en pin 87 uit voor de connector aan de groene voedingsdraad van de fan.(handig om dit voor de connector te doen,eventueel voor vervanging van de fan).

Een verbinding van de voedingsdraad pin 30 naar de pin 85, zodat er alleen maar een dunnere draad (1mm)voor aarding via pin 86 naar de schakelaar hoeft in de cabine. De schakelaar hoeft dan geen grote stroom te verwerken,en wordt ook niet warm. Ook hoef je alleen maar in de cabine naar het chassis. Wel handig is een controleled of lamp bij de schakelaar.

Er zijn ook mogelijkheden om het orginele fanrelais in de zekeringsbox te gebruiken. In feite hoef je alleen maar pin 30 en 87 te verbinden.

Maar een eventuele terugkoppeling van schakelstroom naar de computer geeft problemen. De mogelijkheid is een diode te plaatsen in de aanvoer/schakeldraad van de ECU. Welke draad je hiervoor moet hebben ,weet ik niet pin 85 of 86 is te meten ,maar welke kleur draad hoort hierbij?

Ik heb ook een tijdje een schakelaar op de relais schoen in de box gezet met 2 pinnen,maar de schakelaar smelt door de hoge stroom en je moet om de fan uit te zetten,steeds de klep openen.

Ik zou graag ervaringen van andere omtrent deze modificatie vernemen.:P

[img src=http://www.fototime.com/4EC7BC9D703A4C0/medium.jpg]

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo hier ben ik weer.

De klus heeft me 4 uur gekost. Echter het werkt perfect!

De schakelaar heb ik gemonteerd op de middenconsole op de plek waar het "centenbakje"zit. Vlak voor de automatiekhendel. Met een soort dremelzaagje op de boormachine kan je het plastic zo wegfrezen. Veel ruimte eronder voor de stekkers en gemakkelijk de draden te trekken. Aarding aan het chassis is ook aanwezig via montageschroeven. Het gat is afgedekt met een alum plaatje 60 x 125 mm 2mm dik en vastgezet met 2 parkers.

Ik heb nu ook ruimte om eventueel in de toekomst meerdere schakelaars te monteren en/of controlelamps.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hoi wim,

Kun je nog even verder vertellen over hoe het nou gaat met je manuele fan controle.

Ik ben dit namelijk ook van plan.

In de WJ Grand wordt die Fan gestuurd door hetzelfde systeem als van jouw, maar het relais is een Pulse Width Modulated relais. In het Nederlands een hoop zooi die dus al defect is.

Op vele Amerikaanse forums heb ik kunnen vinden dat dit door de dealers wordt hersteld voor veel $$$ maar dan na een tijdje terug onbetrouwbaar wordt.

Vooral bij het offroaden of in file lijkt dit systeem te doen alsof het niet thuis is.

Vandaar zou ik gans de zaak willen manueel doen, maar het probleem is dat iemand anders die met de Jeep rijdt (the wife) niet steeds naar die temp meter zit te kijken en dan gaat vergeten het knopje aan te zetten.

Zou er dan toch geen oplossing zijn met een gewone sensor die een relais aanstuurt ?

Ook nog vermelden dat bij de WJ de fan al 40A afgezekerd is. Dit ding slokt bijna 500 Watt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans. Ik moet toegeven ,dat ik niet zo op de hoogte ben van de nieuwere types WJ Grands. Allereerst moet ik dan weten, welke fans je hebt.

Is het ook een mechanische clutchfan samen met een electrofan, of is er alleenmaar 1 grote fan met 2 snelheden?

Heb je al op de WJ site gekeken van www.JeepsUnlimited.com/ WJforum ?

Zelf ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn fanschakeling. Mijn computer blijft wel nog steeds de fan bedienen, dus het is veilig voor andere bestuurders.Dus mijn standaard relais zit er nog steeds gewoon in.

Ik hoor nog wel.:)

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WJ heeft een visco gekoppelde mechanische fan die aangedreven wordt door de multiriem.

En daarvoor zit nog een zware electrische fan die onder bepaalde omstandigheden (airco aan, temp > 100°) zou moeten in gang schieten.

Maar deze electrische fan wordt door dit Pulse Width modulation relais gestuurd, en dit laatste is defect.

Dan gebeurt het dat in file of bij offroad beulwerk, de temp naar 120° loopt of meer en daar kan de visco fan niet genoeg koelen.

Dan wil ik die electro erbij kunnen aanzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans ik snap het. Volgens mij kan je gewoon het bestaande(dus kapotte) relais omzeilen. Vanaf de accu met een zekering via een nieuw heavy duty relais rechtstreeks naar de voedingdraad van je electrofan.

Echter je geeft al aan dat het een zware jongen is. Dus dikke voedingsdraden,zware zekering en de HD relais. De aansturing via de schakelaar zou ik zo doen als ik eerder beschreven heb, dus alleen een aardedraad naar de schakelaar in de cabine.

P.S Is de Pulse Width Mod. Relais niet gewoon te vervangen door een normale HD relais? Ik zal dit zelf ook proberen uittezoeken:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S Is de Pulse Width Mod. Relais niet gewoon te vervangen door een normale HD relais?

Neen.

Een Pulse Width Modulation relais is in feite een schakeling. Die schakeling staat in verbinding met de PCM en geeft constant informatie door. Omgekeerd regelt de PWM relais ook de snelheid van de fan naargelang de temperatuur.

Het is een rukding, dat op de meeste WJ's kapot is na een tijdje. Maar veel mensen merken het nooit, omdat tijdens het rijden de rijwind en de viscofan genoeg koeling bezorgen.

Het is maar in de file of in terrein dat velen plots opmerken dat hun temp meter plots boven 100° stijgt.

Deze component gaat kapot door de grote hitte die de schakeltorren moeten doorstaan. 40A electronisch schakelen is niet niks.

Slechte design van chrysler opnieuw dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zo had ik ook al gedacht. Heb je tenminste nog enige invloed op al die dingen.

Want als je daar in het hol van pluto staat te graven in een slijkpoel, en plots begint je jeepie wat over te koken, is het altijd handig te kunnen rekenen op wat extra koeling.

Hoe meer electronicazooi in zo'n auto, hoe meer miserie.

Kan ik misschien alles wat in mijn WJ zit over schakelen op manuele schakelaar bediening... heb ik zo direct een cockpit zoals van een super constellation... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierna nog wat info over het speciale relais:

OPERATION

The PWM relay is used to control the speed of the

electric radiator cooling fan. It allows for multiple fan

speeds. This allows for improved fan noise and A/C

performance, better engine cooling, and additional

vehicle power.

PWM relay operation is controlled by the Powertrain

Control Module (PCM). To operate the PWM

relay, the PCM looks at inputs from:²

Engine coolant temperature

Ambient temperature from the body controller

Vehicle speed

Transmission oil temperature

A/C switch position (A/C request)

Hierbij nog een vraagje voor de forum techneuten onder ons:

In de plaats van een knopje te monteren onder het dashboard , zou het niet beter zijn om een aftakking te maken aan het airco compressor clutch relais (dit is het relais dat dichtklikt wanneer de aircopomp moet aangrijpen) en dit te koppelen aan het 40A heavy duty relais voor de fan ?

Dan zou in principe iedere keer je de airco aanzet, het 40A heavy duty relais ook meteen aanslaan en heb je zowiezo altijd extra koeling bij airco gebruik.

Wat denken jullie hierover ?

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, heb ik gezien hoor. snap alleen niet wat dit met mijn electro fan te maken heeft... :yes:

Ik heb gekocht !!

Een dikke vette Heavy Duty 40 Amp relais

Een dikke vette Heavy Duty 150 Amp zekeringhouder

een dikke vette 40 A zekering

Een dik vet eind 4 mm² draad

Nu ga ik de zaak eerst eens monteren met een gewone switch ertussen in de motorruimte, en dan als alles lekker draait ga ik eens op zoek naar een on/off stroompje ergens te vinden bij het airco-clutch relais.

In principe zou ik dan makkelijk zijn, gewoon AC indrukken en zoef, daar gaat de fan ook meteen mee, net zoals op de vroegere eerste airco's op auto's... toen er nog niet zoveel zelfdenkende electronica in de auto's zat (en om zeep ging)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Waarom geen nieuw relais?

De nieuwere zijn beter als de oude, er zijn imitaties die ook beter zijn.(ook slechter)

Het meeste geld is het plaatsen, als je deze aanpassing kunt maken kan je dat ook zelf.

Er is veel over te doen, dat ze gauw stuk gaan maar het licht ook vaak aan de ventilator zelf.

Even stroom meten dus!

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Wim,

Arie bedoelt waarschijnlijk: waarom plaats je geen nieuw Pulse width modulation relais, je weet wel, dat geschakelde rukding die onder de linkerkoplamp zit.

Wel Arie, ik heb die PWM relais al vanonder de koplamp gehaald hoor. Heel eenvoudig: lampunit eruit halen, dan met een dremel een vierkant gaatje maken van 5cm X 5cm in de bodemplaat van de lichtblokhouder en je ziet het onding zitten.

Probleem is , net zoals met veel door heel knappe koppen geschoolde uitgevonden electronica, dat het ding daar gewoon geen koeling heeft. Koelvin zou wel van pas komen op een paar thyristoren die 40 Amp moeten schakelen. Maar nee, voor de heren chrysler ruktechnology Co moest dit niet.

Dus ja, ik kan dit wel makkelijk vervangen, met m'n ogen dicht zelfs, maar zo'n relais kost wel heel veel te veel spaarvarkunits.

Vandaar dat oom Frans kiest voor eigen ontwerp: een bedrijfszekere analoge schakeling.

Ik hou jullie op de hoogte, zal proberen foto's maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers. Ik zou nog nazoeken of het mogelijk zou zijn om zonder extra relais, de electrische fan aan te sturen. Er zit tenslotte een auxfan in de jeep. Er ben er nu achter dat pin 31 van de ECU aarde maakt via het fanrelais. De draad is meestal donkerblauw met paars of zwart met paars.

'91 t/m 95 zou zo werken. Dus deze draad aftakken en via een schakelaar naar massa. Dus diodes niet nodig. HaHa. Of toch maar gewoon een extra relaistje? Al dat geklooi om de juiste kabels te vinden achter de ECU of onder de relaisbox. Simply is not always the best.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus deze draad aftakken en via een schakelaar naar massa

Hoi wim,

Bedankt voor het meedenken.

Maar ik ben in principe bang om zo'n beest van een Fan via een schakelaar te switchen.

We spreken hier wel van een heel groot ampèrage hoor...

En de kans op een uitgefikte Jeep is groot.

Een afgezekerd relais is in een auto-electriciteitsomgeving de veiligste oplossing.

Schakelaars trekken vonken, geraken geoxideerd en kunnen onverwacht voor vonkbruggen zorgen of zelfs oververhitten.

Heb ooit een uitgefikte ford orion gehad. Schuldige was een lichtschakelaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik bedoelde inderdaad “waarom geen nieuw officieel relais” maar dat weet ik nu!

Als hij een paar keer kapot gegaan is wordt je er wel zat van.

Wat betreft het verhaal aan de massa legen(wat inderdaad met een WJ niet kan) van de fan relais.

De kans is dan wel aanwezig dat de PCU dat ziet als een fout, dan gaat binnen het lampje branden!!!

Dat zou je weer op kunnen lossen door een relais contact er tussen met de p naar het originele relais zo is aan echt “aan” en uit via de PCU dus wat de auto wil.

Kun je altijd ingrijpen, en zit je niet aan de hoofd stroom.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Arie,

Jouw idee was nog zo slecht niet. Ik had er ook al zitten op denken om het originele Pulse width modulation relais voor de gek te houden.

Maar er is één probleem: dit is een intelligente schakeling. Er is heen- en weerverkeer tussen de PCM en het relais ivm temperatuur, snelheid voertuig, buitentemperatuur, snelheid Fan, airco status enz...

Je kunt dit rukding niet maar zo een beetje 'foolen' want er zijn te veel parameters die via die databus naar de PCM gaan.

En wat betreft het vervangen van dit relais, dit is een fluitje van een cent. Gewoon een gat zagen onder je rechterkoplamp en daar zit ie, kant en klaar met twee vijsjes en één fiche... Maar ja, zoals ik reeds zei, het zijn rukdingen, uitgevonden door die rukingenieur(waarvan de foto ergens in een vorig topic staat)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Ik bedoelde inderdaad “waarom geen nieuw officieel relais” maar dat weet ik nu!

Als hij een paar keer kapot gegaan is wordt je er wel zat van.

Hoi Wim,

Wat betreft het verhaal aan de massa legen(wat inderdaad met een WJ niet kan) van de fan relais.

De kans is dan wel aanwezig dat de PCU dat ziet als een fout, dan gaat binnen het lampje branden!!!

Dat zou je weer op kunnen lossen door een relais contact er tussen met de p naar het originele relais zo is aan echt “aan” en uit via de PCU dus wat de auto wil.

Kun je altijd ingrijpen, en zit je niet aan de hoofd stroom.

Groet Arie

Hoi,

Ik dacht maak even onderscheid in mijn post anders wordt het wel verwarend.

Voor de Grand cherokee van Frans kan ik ook wel een relais verhaal verzinnen, echter ik heb geen boeken van de latere types dus ik moet dat doen uit me hoofd.

Dus bij volgend stukje zit een grote eigen verantwoordelijkheid aangaande beredenatie of het klopt wat ik hier schrijf.

De PWM is drie draads? Twee dikke draden en één dunne.(anders nu stoppen!)

Koppel de ventilator conector los.

Kijk of de PWM in de plus zit, (spanning op één van de dikke draden die weg valt bij wegnemen 40A zekering) de andere is door te fluiten met je ventilator conector.

Of in de min, ( één van de dikke draden kun je door fluiten met de massa) de andere is door te fluiten met je ventilator conector.

Je nieuwe HD relais tussen de twee dikke draden plaatsen.

De dunne goed afplakken.

Als het in de plus zit, spanning van je plus pakken (via een zekeringetje) voor de spoel van het relais en de min binnen in je auto aan de massa schakelen via een schakelaartje.

(of een ander min geschakeld item, PCU!)

Als het in de min zit, je spoel aan de min hangen en binnen in je auto met een plus (via een zekeringetje als het een harde of grote plus is) schakelen via een schakelaartje.

(of een ander hoofdstroom item)

Een Pwm zit haast altijd in de min, ik weet niet wat de jeep boy’s er van gemaakt hebben!

Maar het is niet meer als een zeer snel schakelend relais(een gewoon relais zou kapot gaan)

Hoe snel hij schakelt/draait regelt de PCU aan de hand van allerlei metingen en daar op volgend berekeningen via die dunnere draad.

Er is volgens mij geen terug koppeling.

Als je in een knutsel moed ben kun je de PWM slopen en die conector gebruiken voor je nieuwe relais, kun je later zo terug switchen.

Test de installatie met een universeel meter in plaats van de ventilator, zie je wat er gebeurt zonder dat er delen draaien.

En als je gaat proef rijden vergeet niet de ventilator conector weer aan te sluiten.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals goedemorgen Arie,

Heb je bijdrage hier zopas eens doorgenomen.

Lijkt interessant om de bestaande kabelvoorziening te gebruiken ipv mijn systeem waar ik een aftakking maak op de airco clutch relay.

Maar ik meen me te herinneren dat bij het demonteren van de pulse width modulator, er meer dan 3 pinnen waren...:yes:

Ik heb hier een schema,

post-2234-12873020227254_thumb.jpg

En ondertussen ben ik bezig, heb ik hier al wat prentjes:

post-2234-12873020230162_thumb.jpg

post-2234-12873020231733_thumb.jpg

post-2234-12873020233347_thumb.jpg

post-2234-12873020235118_thumb.jpg

post-2234-1287302023691_thumb.jpg

post-2234-12873020238582_thumb.jpg

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi frans,

Zoals al vermeld meer als drie draden even stoppen!(ik deed het uit me hoofd)

Aan de hand van je schema zie ik het volgende:

Hij zit in de plus, en hij heeft een eigen massa en dus vier draden.

Ik pas het verhaal even aan.

Bij het volgend stukje zit een grote eigen verantwoordelijkheid aangaande beredenatie of het klopt wat ik hier schrijf.

De PWM is vier draads? (anders nu stoppen!)

Koppel de ventilator conector los.

De PWM zit in de plus, (spanning op één van de draden die weg valt bij wegnemen 40A zekering) de andere is door te fluiten met je ventilator conector en nog een ander is door te fluiten naar je massa.

Je nieuwe HD relais tussen de twee draden plaatsen waar spanning op staat en die naar de ventilator gaat.

De massa knoop je aan de spoel van het relais de resterende draad goed afplakken.

De andere kant van je spoel knoop je binnen in je auto aan een plus (via een zekeringetje als het een harde of grote plus is) schakelend via een schakelaartje.

(of een ander hoofdstroom item bijvoorbeeld de airco, of allebei)

Een Pwm zit haast altijd in de min, ik weet niet wat de jeep boy’s er van gemaakt hebben!

Maar het is niet meer als een zeer snel schakelend relais(een gewoon relais zou kapot gaan)

Hoe snel hij schakelt/draait regelt de PCU aan de hand van allerlei metingen en daar op volgend berekeningen via die dunnere draad.

Er is volgens mij geen terug koppeling.

(naschrift)

Als hij in de min zit regelt hij het toerental beter in de lage gebieden echter de schakel stroom is hoger omdat hij in de min zit.

Dit vergt nogal wat van elektronica, dus het was stom van mij om te denken dat hij in de min zat zelf 30 A is heden ten dagen nog moeilijk om elektronisch te schakelen laat staan 40A.

Floating control waar die Amerikanen gek op zijn vertrouwde ze in deze ook niet, van daar de massa!

Als je in een knutsel moed ben kun je de PWM slopen en die conector gebruiken voor je nieuwe relais, kun je later zo terug switchen.

Test de installatie met een universeel meter in plaats van de ventilator, zie je wat er gebeurt zonder dat er delen draaien.

En als je gaat proef rijden vergeet niet de ventilator conector weer aan te sluiten.

Ben benieuwd, en zo’n knutsel maatje heb ik ook!

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziezo, de zaak draait al... :D

Ik moet enkel nog een + draadje leggen naar mijn controle LED en dan heb ik een semi automatische fan besturing. Ze maakt gebruik van het bestaande circuit en is volledig uitgeschakeld als de motor niet draait. Manuele controle is mogelijk via een extra switch op het dashboard. heb er een soort beeldverhaal van gemaakt, de foto's zeggen het zelf.

Ideaal voor mensen die met caravan rijden, in de bergen zwoegen of op terrein beulen: met deze schakeling hou je de motor lekker koel en is oververhitting van de jeep niet meer het geval:

post-2234-12873020252914_thumb.jpg

post-2234-12873020254768_thumb.jpg

post-2234-128730202565_thumb.jpg

post-2234-12873020258232_thumb.jpg

post-2234-12873020259785_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Netjes zo

Waar ik nog even benieuwd naar was is het volgende:

Kun je hem nu uit zetten met de schakelaar, als de airco aan zegt? (indruk één na laatste foto)

Of kun je hem aan zetten, als de airco uitstaat?(indruk laatste foto)

Of allebei.(te koud is ook niet goed!)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...