Spring naar bijdragen

Veerpakket


Recommended Posts

Enig tijd geleden heb ik een gebruikt 4" veerpakket onder me jeep gestoken. 2 stuks veren hebben 5 bladen en de andere 2 4 bladen.

De veren met 5 bladen heb ik voor geplaats, omdat daar het meeste gewicht zit. Afgelopen weekend in Gummerbach een flex situatie gecreeerd en bleek dat de achteras mooi flexte, maar voor bijna niets. Er werd gesuggereerd dat dat weleens kon komen omdat de 5 blads veren op de vooras zaten. Nu eens rond gevraagd waar je nou het dikste veerpakket plaats, voor of achter. Men zei dat deze achter zou moeten ivm belading etc.

Ik heb geen idee welk merk veren ik heb, vermoedelijk racho of skyjacker (ze zijn in iedergeval behoorlijk stug) Graag zou ik eens willen weten of mijn mindere flex op de vooras te maken kan hebben met bovenstaande, en hoe de verdeling is bij anderen.

Graag uw input en alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Ramon,

zelfde probleem hier,vóór de dikste veren gemonteerd en ook ik heb voor erg weinig vering.

Achter werkt alles echter perfect, véél flex.

Erg frustrerend...

Ik denk niet dat je het moet omdraaien; de voorkant is zwaarder als de achterkant van de Jeep (motor + lier).

Ik kreeg wél de tip om er vóór een blad tussenuit te halen.

Heb nu voor langere shackles gemonteerd (achter had ik die al) maar ik merk daar weinig tot niets van.

Die shackles had ik nog liggen; dus ik dacht ik probeer het eens...

Mijn veerpakket is als het goed is van Procomp (vorig jaar via MP gekocht),en dat staat zoiezo bekend om de stugheid.

Anders moeten we als we bij Menno zijn maar eens vergelijken, ben benieuwd.

Groeten John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder mijn cj heb ik de extreme duty RE set zitten. Deze set bestaat uit 2 veerpakketten van 5 bladen en 2 veerpakketen van 6 bladen. Volgens de beschrijving van RE moeten de 6 bladen achter en de 5 bladen voor geplaatst worden. Ook voor een YJ doen ze de 6 bladen achter en de 5 bladen voor.

Bijvoorbeeld old man emu maakt weer veerpakketten waarbij de voorste veerbladen zwaarder zijn uitgevoerd als de achterste bladen. Voor voor maken ze heavy duty bladen maar die maken ze niet voor achter.

Ik zou zeggen gewoon omzetten en kijken of het allemaal past en goed komt. Er zijn veerbladan van bepaalde merken die je niet kan omzetten.Daar moet achter gewoon achter blijven en voor gewoon voor blijven.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon,

Zie jij behalve het aantal veerbladen nog een verschil in je verenpakket?

Denk hierbij aan beugels die je pakket bij elkaar houden. Zitten die zowel op de voorbladen als achterbladen even ver uit elkaar?

Bij de Old Man en RE bladen zitten deze beugels op zowel de voorbladen als de achterbladen niet even ver uit elkaar.

Gr Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, dan voor jullie reactie!

@John: wij komen niet met de jeep, dus een vergelijkende test word nog even uitgesteld.

@Michel: de afstand van de beugels verschilt inderdaad. Bij het dikkere pakket zitten de beugels dichter bij de bevestigingogen. scheelt iets van 5cm. Ik neem eens de moeite om ze v/a om te wisselen, dan gewoon nog eens flexen...

Ik kreeg van diverse verkopende partijen te horen dat de dikkere paketten achteren zouden moeten zitten. Volgens hen zitten in de meeste lifts de dikkere pakketten achter. Dit zou ook voor een betere rechtuitstabiliteit zorgen.

Gewoon uitproberen dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het verenpakket van Rubicon Express (Standaard 4" verhoging) maar ik heb voor en achter hetzelfde aantal bladen (geloof 5).

Ik heb dit zonder echt erover na te denken geplaatst. Stond volgens mij ook niets in de handleiding welke voor en welke achter moeten.

Kan dit kloppen, dan ik 4 dezelfde heb? (is dit standaard bij dit pakket?)

Flex heb ik nog nooit gemeten dus weet niet of het voor beter flexed dan achter, of dat misschien links voor en rechts achter een set vormen (of links voor en links achter etc..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ramon,

achter horen de 5 bladen en voor de 4. Dit heeft te maken met de kracht die erop komt.

hier een stukje van een amerikaanse site

Like many others, we built our Jeep with a spring-over using stock Wrangler rear leaf packs. The fronts and rears are pretty much the same length so they are interchangeable, even on a stock YJ. The rear packs have five leaves and are more resistant to wrapup than the four-leaf front springs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...