Spring naar bijdragen

Help! Geen Voorwielaandrijving Op 4H Alltime?


Recommended Posts

Dag liefhebbers,

Ik heb sinds gisteren een Grand Cherokee WJ. 4.0i 6 cil in lijn. Ding rijdt fantastisch lekker!

Ik ben er al mee het bos in gereden en daar schrok ik van het volgende:

Ik was lekker door de modder en over de heuvels aan het rijden, dit ging probleemloos. Toen raakte in vast in de modder met mijn achterwielen, ik probeerde eruit te komen maar toen bleek dat mijn voorwielen niet werden aangedreven, ik kwam er dus niet uit. Ik schakelde naar N en zette de wagen in 4L, toen terug in D, rem los en hij kroop zo uit de modder, zonder gas te hoeven geven.

Vanmorgen heb ik er nieuwe banden op laten leggen en toen stond hij op de brug, motor starten, in D gezet maar alleen de achterwielen werden aangedreven!

Kortom, de voorwielen doen het dus wel in 4L maar het lijkt alsof Quadra Drive 4 H alltime niet werkt... Wat kan dit zijn?

Ik heb geen problemen in bochten (had ik al gelezen op dit forum) dus visco lijkt goed te werken. Ook zit er gewoon een aandrijfas van de tussenbak naar de as.

Verder nog handig om te weten: Ik zette de wagen vanmorgen op een zandhelling van +- 45 graden en hij kroop in de 4L zo omhoog, gaf ik een beetje gas om de helling over te gaan hoorde in een kei harde tik, en nog een tik??

Kan iemand mij helpen? Mijn kennis reikt nog niet zo ver dat ik weet wat dit probleem is.

Alvast bedankt!!

Grt

Stefan

post-7565-0-74564500-1314371901_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp doet je4L het wel, en de 4H alleen op de achterwielen. Lijkt op problemen met de tussenbak.

De selectorhandel gaat wel volledig in 4H? Stel dat je bak wat scheef ligt, door een kapot versnellingsbak rubber, of een verbogen crossmember, dan kan het schakelmecaniek niet zijn volledige slag maken, waardoor hij niet goed in 4H komt. Dit kun je eenvoudig zelf controleren door de onderzijde goed schoon te maken en er eens onder te kruipen met een zaklampje. Laat iemand anders de selectorhandel bedienen.

Kan natuurlijk ook iets in de tussenbak zijn. Dan zou je als eerste de olie van de tussenbak eens moeten aftappen. Zit er veel ijzer in de olie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp doet je4L het wel, en de 4H alleen op de achterwielen. Lijkt op problemen met de tussenbak.

De selectorhandel gaat wel volledig in 4H? Stel dat je bak wat scheef ligt, door een kapot versnellingsbak rubber, of een verbogen crossmember, dan kan het schakelmecaniek niet zijn volledige slag maken, waardoor hij niet goed in 4H komt. Dit kun je eenvoudig zelf controleren door de onderzijde goed schoon te maken en er eens onder te kruipen met een zaklampje. Laat iemand anders de selectorhandel bedienen.

Kan natuurlijk ook iets in de tussenbak zijn. Dan zou je als eerste de olie van de tussenbak eens moeten aftappen. Zit er veel ijzer in de olie?

Bedankt voor je reactie! Ik ga morgen meteen onder de auto, ik maak even foto's en zal laten zien hoe het eruit ziet, ik heb er zelf namelijk niet zo heel veel verstand van. Die pook gaat wel helemaal naar 4H, het lampje brandt.

Hoe tap ik die olie af? En zitten er dan echt ijzerdeeltjes in die je kan zien? Of moet ik dit op een of andere manier meten?

Als ik het goed begrijp moet ik dus morgen de auto omhoog zetten, eronder gaan, de bak waar de voorste aandrijfstang ingaat goed schoonmaken (of die in het midden van de auto ligt?) en dan moet iemand in de auto de pook van N naar 4H schakelen?

grt

stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de 4x4 werkt pas als de achterwielen slippen of als er veel weerstand is.

stom systeem quadra track, heb mijn zj omgebouwd naar select-track

dus ga eens op een modderstukje staan, en geef goed gas, dan moeten je voorwielen meegaan.

zo niet, is je visco hartstikke dood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de 4x4 werkt pas als de achterwielen slippen of als er veel weerstand is.

stom systeem quadra track, heb mijn zj omgebouwd naar select-track

dus ga eens op een modderstukje staan, en geef goed gas, dan moeten je voorwielen meegaan.

zo niet, is je visco hartstikke dood.

Hey Venray ;-)

Ik heb een restaurant in Venray :-)

Ik heb al op een stuk modder gestaan, hoelang moet ik gas blijven geven? Want er gebeurd niets met de voorwielen, maar als ik hem omschakel naar 4L dan doen ze het wel....

Grt

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij in 4L staat wel :P

Juist... ahum.

Topicstarter zegt:

Ik heb geen problemen in bochten (had ik al gelezen op dit forum) dus visco lijkt goed te werken. Ook zit er gewoon een aandrijfas van de tussenbak naar de as

Voor de zoveelste maal: een WJ heeft geen visco in de tussenbak, daar zit een gerotorpomp in, dat is een heel anders systeem dan de ZJ.

Een WJ met quadradrive (en niet quadratrac II) heeft wèl visco's in de diff's zitten. Een quadratrac II heeft helemaal geen visco's.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Sjoerdie zegt, je voorwielen doen pas mee als achter niets meer doet/kan. Quadradrive kan dat vervolgens ook nog eens per wiel regelen. Visco heb je niet in de tussenbak, die is dus ook niet kapot. Weet niet hoe hard je hebt gereden in 4L maar dat kan je maar het tot een beperkte snelheid gebruiken. Zou idd maar eens beginnen met een oliewissel (gebruik de juiste!) voor de tussenbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee, heb er geen verstand van maar vind het wel interessant. Is het Quadradrivesysteem alleen gebaseerd op de tussenbak dan? Ik zie op WJjeeps geen 249 er tussen staan, deze lijkt voor de ZJ te zijn? Wat is er overigens kapot aan die tussenbak, als het om de 'progressive coupling' gaat, en dat is vaak zo kennelijk (begint mijn Jeep nu ook last van te krijgen) dan zijn die in de USA nog wel te verkrijgen voor een redelijk bedrag, een andere tussenbak kost ook geld uiteindelijk :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het past gewoon allemaal, en werkt ook prima.

alleen het heveltje van de pook op de bak over moeten zetten.

en de 249 komt inderdaad van de zj

en het is die pomp die erin zit die kapot is.

heb zelf de bak (nog) niet open gehad.

maar een wissel naar 231 of 242 is dan ook geen probleem op een wj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...