Stefan-GrandCherokee Geplaatst August 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2011 Dag liefhebbers, Ik heb sinds gisteren een Grand Cherokee WJ. 4.0i 6 cil in lijn. Ding rijdt fantastisch lekker! Ik ben er al mee het bos in gereden en daar schrok ik van het volgende: Ik was lekker door de modder en over de heuvels aan het rijden, dit ging probleemloos. Toen raakte in vast in de modder met mijn achterwielen, ik probeerde eruit te komen maar toen bleek dat mijn voorwielen niet werden aangedreven, ik kwam er dus niet uit. Ik schakelde naar N en zette de wagen in 4L, toen terug in D, rem los en hij kroop zo uit de modder, zonder gas te hoeven geven. Vanmorgen heb ik er nieuwe banden op laten leggen en toen stond hij op de brug, motor starten, in D gezet maar alleen de achterwielen werden aangedreven! Kortom, de voorwielen doen het dus wel in 4L maar het lijkt alsof Quadra Drive 4 H alltime niet werkt... Wat kan dit zijn? Ik heb geen problemen in bochten (had ik al gelezen op dit forum) dus visco lijkt goed te werken. Ook zit er gewoon een aandrijfas van de tussenbak naar de as. Verder nog handig om te weten: Ik zette de wagen vanmorgen op een zandhelling van +- 45 graden en hij kroop in de 4L zo omhoog, gaf ik een beetje gas om de helling over te gaan hoorde in een kei harde tik, en nog een tik?? Kan iemand mij helpen? Mijn kennis reikt nog niet zo ver dat ik weet wat dit probleem is. Alvast bedankt!! Grt Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2011 Als ik het goed begrijp doet je4L het wel, en de 4H alleen op de achterwielen. Lijkt op problemen met de tussenbak. De selectorhandel gaat wel volledig in 4H? Stel dat je bak wat scheef ligt, door een kapot versnellingsbak rubber, of een verbogen crossmember, dan kan het schakelmecaniek niet zijn volledige slag maken, waardoor hij niet goed in 4H komt. Dit kun je eenvoudig zelf controleren door de onderzijde goed schoon te maken en er eens onder te kruipen met een zaklampje. Laat iemand anders de selectorhandel bedienen. Kan natuurlijk ook iets in de tussenbak zijn. Dan zou je als eerste de olie van de tussenbak eens moeten aftappen. Zit er veel ijzer in de olie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan-GrandCherokee Geplaatst August 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2011 Als ik het goed begrijp doet je4L het wel, en de 4H alleen op de achterwielen. Lijkt op problemen met de tussenbak. De selectorhandel gaat wel volledig in 4H? Stel dat je bak wat scheef ligt, door een kapot versnellingsbak rubber, of een verbogen crossmember, dan kan het schakelmecaniek niet zijn volledige slag maken, waardoor hij niet goed in 4H komt. Dit kun je eenvoudig zelf controleren door de onderzijde goed schoon te maken en er eens onder te kruipen met een zaklampje. Laat iemand anders de selectorhandel bedienen. Kan natuurlijk ook iets in de tussenbak zijn. Dan zou je als eerste de olie van de tussenbak eens moeten aftappen. Zit er veel ijzer in de olie? Bedankt voor je reactie! Ik ga morgen meteen onder de auto, ik maak even foto's en zal laten zien hoe het eruit ziet, ik heb er zelf namelijk niet zo heel veel verstand van. Die pook gaat wel helemaal naar 4H, het lampje brandt. Hoe tap ik die olie af? En zitten er dan echt ijzerdeeltjes in die je kan zien? Of moet ik dit op een of andere manier meten? Als ik het goed begrijp moet ik dus morgen de auto omhoog zetten, eronder gaan, de bak waar de voorste aandrijfstang ingaat goed schoonmaken (of die in het midden van de auto ligt?) en dan moet iemand in de auto de pook van N naar 4H schakelen? grt stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst August 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2011 de 4x4 werkt pas als de achterwielen slippen of als er veel weerstand is. stom systeem quadra track, heb mijn zj omgebouwd naar select-track dus ga eens op een modderstukje staan, en geef goed gas, dan moeten je voorwielen meegaan. zo niet, is je visco hartstikke dood. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan-GrandCherokee Geplaatst August 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2011 de 4x4 werkt pas als de achterwielen slippen of als er veel weerstand is. stom systeem quadra track, heb mijn zj omgebouwd naar select-track dus ga eens op een modderstukje staan, en geef goed gas, dan moeten je voorwielen meegaan. zo niet, is je visco hartstikke dood. Hey Venray ;-) Ik heb een restaurant in Venray :-) Ik heb al op een stuk modder gestaan, hoelang moet ik gas blijven geven? Want er gebeurd niets met de voorwielen, maar als ik hem omschakel naar 4L dan doen ze het wel.... Grt Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 euh... misschien een overbodige vraag: zit de voorste aandrijfas er nog wel tussen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 euh... misschien een overbodige vraag: zit de voorste aandrijfas er nog wel tussen ? Als hij in 4L staat wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Als hij in 4L staat wel Juist... ahum. Topicstarter zegt: Ik heb geen problemen in bochten (had ik al gelezen op dit forum) dus visco lijkt goed te werken. Ook zit er gewoon een aandrijfas van de tussenbak naar de as Voor de zoveelste maal: een WJ heeft geen visco in de tussenbak, daar zit een gerotorpomp in, dat is een heel anders systeem dan de ZJ. Een WJ met quadradrive (en niet quadratrac II) heeft wèl visco's in de diff's zitten. Een quadratrac II heeft helemaal geen visco's. . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Wat Sjoerdie zegt, je voorwielen doen pas mee als achter niets meer doet/kan. Quadradrive kan dat vervolgens ook nog eens per wiel regelen. Visco heb je niet in de tussenbak, die is dus ook niet kapot. Weet niet hoe hard je hebt gereden in 4L maar dat kan je maar het tot een beperkte snelheid gebruiken. Zou idd maar eens beginnen met een oliewissel (gebruik de juiste!) voor de tussenbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
parbopower Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Heb je andere velgen met banden erop gegooid.heb het met mijn ouwe xj gehad dat hij moeilijk in 4x4 ging.maar de lage gering ging goed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
parbopower Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Ook de assen had ik vernieuwd .bleek ander te zijndat vond debak niet o fijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2011 Wel opletten met de oliewissel van de WJ NV247 tussenbak ! Zeker geen ATF III erin gooien ! Dit type tussenbak lust enkel speciale Moparvloeistof te verkrijgen bij de dealer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst September 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2011 de bak is gewoon kapot, die knakt en schiet door als je een dot gas geeft in 4 laag. die word vervangen door het bedrijf waar deze aangeschaft is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2011 de bak is gewoon kapot, die knakt en schiet door als je een dot gas geeft in 4 laag. die word vervangen door het bedrijf waar deze aangeschaft is. Netjes geregeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2011 Hop ! zeer leuk. Vraag me trouwens af hoe je zo'n NV247 tussenbak kapot krijgt... Moet de vorige eigenaar toch wel iets vunzigs gedaan hebben met zijn WJ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst September 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2011 ander nieuws, de bak die gewisseld was bleek ook stuk te zijn..... toch niet zoon mooi stukje techniek denk ik dan. er komt nu een goede 249 onder, komt onder mijn zj vandaan.(heb zelf een 231 eronder gezet) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst September 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2011 Hmm, lijkt mij meer toeval dan iets anders eigenlijk. 249 ipv 247 gaat geen problemen geven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2011 die ruilbak ook stuk... pfffffff, w.t.f. nu, past een 249 onder een WJ ? Vrees dat er toch één en ander gaat wringen ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst September 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2011 als er een 231 of 242 (buitenlandse fora)onder past, dan kan een 249 er ook onder lijkt me.... zie niet waarom die wissel problemen gaat geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst September 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2011 Geen idee, heb er geen verstand van maar vind het wel interessant. Is het Quadradrivesysteem alleen gebaseerd op de tussenbak dan? Ik zie op WJjeeps geen 249 er tussen staan, deze lijkt voor de ZJ te zijn? Wat is er overigens kapot aan die tussenbak, als het om de 'progressive coupling' gaat, en dat is vaak zo kennelijk (begint mijn Jeep nu ook last van te krijgen) dan zijn die in de USA nog wel te verkrijgen voor een redelijk bedrag, een andere tussenbak kost ook geld uiteindelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst September 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2011 het past gewoon allemaal, en werkt ook prima. alleen het heveltje van de pook op de bak over moeten zetten. en de 249 komt inderdaad van de zj en het is die pomp die erin zit die kapot is. heb zelf de bak (nog) niet open gehad. maar een wissel naar 231 of 242 is dan ook geen probleem op een wj Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.