Spring naar bijdragen

Spoorverbreden Of Stuuraanslag Afstellen?


Recommended Posts

Sinds een maand of 2 ben ik de eigenaar van een CJ7 uit 1978. Lijn 6 motortje erin, dikke bandjes eronder, etc. Moet er alleen wat plaatwerk aan doen, maar och...er is goed mee te rijden.

Het enige "probleem" is dat die dikke banden bij volledige stuuruitslag net tegen de bladveren schuren. Irritant, dus daar wil ik wat aan gaan doen. De opties zijn, voor zover ik heb begrepen:

* Spoorverbreders - Het probleem hiermee is de spoorbreedte zoals deze bij het kenteken hoort, die mag maar 2% afwijken en daar zit je gauw op.

* Stuuruitslag beperken - Nadeel is de draaicirkel van een vrachtwagen

Op het kenteken staat een "breedte" van 160cm en voor zover ik kan meten zit ik daar op of net overheen. Is dit de spoorbreedte en zo niet wat is dat dan wel? De theorie is dus dat ik aan elke kant 15 à 16mm zou kunnen verbreden, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Misschien een kleine verbreding in combinatie met het opnieuw afstellen van de stuuruitslag? Ik lees gemixte verhalen over spoorverbreding. En ik heb weinig zin om aan de verkeerde kan van de (in dit geval, wegenverkeers) wet te belanden en constant loslopende wielen lijkt me ook niet ideaal. Lastig allemaal :)

Is er op een of andere manier te meten hoe dik de verbreders zouden moeten worden om het aanlopen te verhelpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzeldje als jij, ook een Jeep uit 1978 alleen geen last van aanlopen van wielen.(ook 1.60m op kenteken)

Bij mij zitten er 33ers onder en een kleine bodylift.

Wil er wel met de tijd nieuwe en bredere assen onder zetten,nu ik dit zo lees vraag ik mij af of dit wel kan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzeldje als jij, ook een Jeep uit 1978 alleen geen last van aanlopen van wielen.(ook 1.60m op kenteken)

Bij mij zitten er 33ers onder en een kleine bodylift.

Wil er wel met de tijd nieuwe en bredere assen onder zetten,nu ik dit zo lees vraag ik mij af of dit wel kan??

Onder jouw cj kunnen wel breedspoor assen. Maar als het bij jou gaat om alleen het uiterlijk, zou ik voor spoorverbreders gaan. Dat is een goedkopere oplossing.

Bij de apk mogen je banden een x aantal centimeters uitsteken. Met smalspoor vallen je banden nog binnen de body, als je 12.5 brede banden hebt.

Als je breedspoor assen of spoorverbreders neemt, komen je banden buiten de body.

Voor de APK zou je dan andere (smallere) banden kunnen monteren. Dit doen wij wel altijd. En na afmelding wisselen we de banden weer om.

We zijn nog aangehouden om het feit dat de banden buiten de body steken. Maar de kans is dan wel altijd aanwezig natuurlijk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

als ik jou was zou ik eerst eens de 'stuur stops' afstellen zodat de banden de bladveren niet meer raken en kijken of het de moeite is om spoorverbreders (of andere wielen met minder backspacing) te gebruiken ... dus in hoeverre dat het ongemak van een grotere draai cirkel het waard is

:)

bewerkt door Iceman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...