Spring naar bijdragen

Lpg Probleempje


Recommended Posts

Hallo dames en heren Jeepers,

Ik heb een (klein) probleempje met het LPG systeem...als volgt:

De auto gaat in storing bij ongeveer 70-90 km/h. Dan gaat ie van gas over op benzine. De knippercode geeft aan dat ie te arm staat, 2x knipperen achter elkaar, even niets en dan weer 2x keer knipperen.

Ik heb de verdamper gereviseerd, dus schoongemaakt en een nieuwe set erin gedaan, nieuw LPG filtertje erin bij magneetventieltje voor de verdamper. Dit maakte niks uit.

Nu heb ik de stappenmotor in de gasleiding naar het mengstuk vervangen voor een steller die in de leiding is opgenomen (met zo'n stelschroef), ik had het idee dat deze dicht bleef staan. Ook het gasmengstuk gereinigd, gasklep gereinigd, maakt allemaal geen r**t uit.

Ook het magneetventieltje vlak voor het mengstuk heeft geen invloed (anti backfireklepje??).

Wat ik wel zie is dat ie een lambdasensor storing geeft ( 0132 in display), het Check Engine lampje gaat branden. Is dit een mogelijke oorzaak? Kan de kat ook een probleem geven wat hierop lijkt?

Ik kan ook op de verdamper het LPG afstellen, maar ook dit heeft weinig invloed. Ook moet ik vermelden dat als je voor een stoplicht bijvoorbeeld afremt dat dan het toerental zakt tot onder de 400-500 toeren, en komt daarna weer naar 700 toeren.

Start goed op LPG en benzine, loopt goed op LPG totdat ie in storing gaat. Dan moet ik het contact uit/aan zetten en dan gaat ie gewoon weer op gas verder totdat ie het weer genoeg vindt.

Het is een G3 Prins AFS 3 systeem, C5 verdamper en met een gasmengstuk op de gasklep.

De auto is een WJ 4.0 ltr uit '99

Is er iemand die nog een goeie tip heeft om naar te kijken?

Ik hoor het graag.

Vast bedankt!

Groeten,

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat de installatie eerst normaal gewerkt heeft.

Had je toen ook al een indicatie van storing aan de lambdasensor?

De lambdasensor geeft voor zover ik weet, feedback mbt de verbrandingsgassen terug aan de boordcomputer die de brandstoftoevoer regelt. Als hij een storing geeft zou dat de oorzaak kunnen zijn van een "gemeten" arm mengsel, waarna een beveiliging inschakelt die de auto weer op benzine zet.

Hoe rijdt de wagen op benzine met die storing?

Iig zou ik eens naar die sensor (laten) kijken.

MVG Norman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu moet ik zeggen dat ie al een tijdje rijdt met dat lampje aan....ook op benzine.

Vorig jaar al de lambdasensor vervangen voor een universele, nu maar eens een originele besteld. Kijken of dat werkt.

De leidingen zijn doorgeblazen en in de verdamper zat wel sludge ja, maar het filtertje was toch redelijk schoon.

Wat Newby verteld dacht ik ook namelijk, dat de comp. van Prins die sensor simuleert, maar als de sensor zelf defect is gaat het niet werken zeker?

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat niet helemaal duidelijk wordt: hoe loopt de motor op benzine. Als dat ook hapert is mogelijk de lambda-sensor stuk (éen van de twee dan).

Voor lopen op gas wordt volgens mij de sensor buiten spel gezet en simuleert de gascomputer een sensor-signaal. Als dat niet goed werkt krijg je ook een foutcode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad belangrijk om te weten hoe de auto op benzine loopt. Bij een storing of iets dergelijks, altijd eerst zorgen dat de motor goed op benzine loopt. Daarna kijken hoe hij rijdt op lpg en zonodig zaken schoonmaken/ vervangen / afstellen etc. Dus nogmaals; eerst zorgen dat hij correct op benzine loopt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...