Spring naar bijdragen

nieuwe ophanging


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een wrangler waar een body-lift onder zit.. Eigenlijk ben ik daar niet helamaal wild van en na het één en ander te hebben gelezen ben ik niet de enige.

Nu wil ik deze body lift verwijderen en een andere ophanging monteren, dus bladveren en schokbrekers..

Graag advies over de volgende zaken;

-De hoogte. Ik denk zelf aan ongeveer 3", zou dit voldoende zijn en zullen de rij-eigenschappen beter zijn dan bij de body-lift.

-op welke zaken moet ik letten, wat is belangrijk om niet te veregeten?

-Welk merk heeft een juiste prijs/kwaliteitverhouding?

-Kan ik ze beter in Amerika bestellen, blijkbaar scheelt het veel in prijs?(ik ben ervan bewust dat de btw en invoerrechten erbij komen)

-Zijn er zaken die bij het monteren nog naar voren komen die de nodig aandacht vragen?

Alvast bedankt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad voor- en tegenstanders van een bodylift. Zelf ben ik persoonlijk van mening dat het nog de beste oplossing is om je auto hogr te krijgen zonder teveel aan weggedrag in te boeten. Je wint er echter geen flex of bodemvrijheid mee. Het enige waar het voor kan dienen is om grotere wielen onder je kas je krijgen die dus wel je assen iets hoger zetten. Tot zover de beperkingen.

Voordeel is wel dat je zwaartepunt niet veel de hoogte ingaat omdat chassis en motor op dezelfde hoogte blijven staan.Verder kan je de originele (lees soepele) vering behouden zodat de flex gelijkaardig blijft. Ga je toch voor een verenkit om te verhogen zullen die veren vaak harder zijn uitgevoerd om de lifthoogte te behouden. Dit betekent MINDER flex en hobbelig weggedrag. Die hardere veren zorgen wel dat het hogere zwaaieffekt door het hoger zwaartepunt gecompenseert wordt.Je geeft dus een bom geld uit om minder flex en oncomfortabel weggedrag te krijgen. Vindt je toch zachte verhogingsveren, dan kan je flex winnen, maar door het hoge zwaartepunt ga je ook veel meer overhellen in bochten of zijdelingse hellingen.

Mijn moto : hou je auto zo laag mogelijk met zo veel mogelijk negatieve veerweg.

Concreet betekent dit niet verhogen, maar de wielkasten uitslijpen om toch grotere wielen te kunnen steken en erg zachte maar wel lange veren (die dus niet liften)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien de maat van je banden zul je aan een 2,5" of zoals je zelf al aangaf 3" lift voldoende hebben zonder bodylift.

Goede fabrikanten van lifts zijn o.a.: Rancho, Rubicon Express, Black Diamond

www.gorancho.com

www.rubiconexpress.com

Let erop dat je een complete kit koopt vaak zitten de schokbrekers er niet bij, die van RE zijn geheel compleet en zij hebben zelfs complete kits met schokbrekers.

In Amerika bestellen loont vaak wel, laat je gewoon een goede offerte maken kun je aan de hand daarvan bepalen waar je het besteld.

@Irishwolfie: Op zich met oog op weggedrag e.d. heb je gelijk om de auto zo origineel en laag mogelijk te houden. Maar wil je een beetje het terrein in dan wil je ook wat flex (wieluitslag) en zeker als je de auto meer als terrein/hobby auto gebruikt maakt weggedrag toch niet veel uit wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderstaande vond ik op belgium4X4.be, van iemand die weet waarover hij praat : meermaals croatiatrophyrijder en winnaar laatste activechallenge

Author Topic Page: 1 2 3 of 3

Throttle Happy

Guest

Lanaken/Bilzen

89 Posts

Posted - 26/05/2005 : 21:13:27

--------------------------------------------------------------------------------

Je kan ook het volgende doen:

-Een setje "head-a-leafs" kopen voor de voor en achteras(bij wrangler 2xhetzelfde)koste vroeger ongeveer 45euro voor 1 as=2 hulpbladveren.de bladveren die korter zijn dan de head-a-leaf's verwijderen voor een aangenaam rijkomfort te houden.

-je veerschommels maximaal 5cm verlengen.(dit geeft een soepeler rijgedrag maar er zijn ook tegenstanders hiervan omdat zij vinden dat de jeep vlugger over de weg "dwijlt"(heb ik nooit las van gehad=de jeep loopt 160km/h zoner gevaarlijke praktijken

-een kleine bodylift steken van max.5cm.

Dit kost relatief weinig maar geeft een mooi resultaat zonder veel gevaren.=+4+2.5+5=optiese verhoging van 11.5cm zonder andere hogere banden te steken.

-de wielkasten wat uitslijpen zodat er meer plaats is om de band te laten inveren.

Ik rij met deze kombinatie al bijna 10jaar met 35" banden.(heb wel ook een 2.5" verhogingskit gebruikt maar door de dieselmoter zakte deze nog lager dan met de orginele vering... ohmy.gif ( )

--------------------------------------------------------------------------------

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...