Spring naar bijdragen

Waterpomp Vervangen


Recommended Posts

Hallo,

Na de wintersport is de waterpomp van de mijn Grand Cherokee Zj 93 gaan lekken. Het loopt er met een redelijke straal uit en dient vervangen te worden. Bij het verwijderen van de pomp wordt aangegeven eerst de 36mm moer los te draaien zodat de rotor met visco er uitgetild kan worden.

Vraag1: Welke kant dien je de moer op te draaien om het los te krijgen?

Vraag2: Als deze goed vast zit, hoe kan je hem dan het beste losmaken?

Voor vraag 2 heb ik al het volgende geprobeerd:

- 2 bouten losgedraaid die aan het pomp gedeelte vast zitten en dan met een steeksleutel het geheeld blokeren. Dan met een 2de steeksleutel de 36mm moer geprobeerd los te draaien. Ook al zet ik enorm veel kracht komt er nog geen beweging in de moer. De draairichting om hem los te krijgen is volgens het werkplaatshandboek met de klok mee. Deze moer zit natuurlijk al 18 jaar vast..., hoe krijg je hem los. Zonder deze cruciale stap kan je niet de waterpomp los krijgen.

Alvast bedankt,

Martin Meuwese

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is de moer die de ventilator van de radiator verbind met de waterpomp. De opbouw is:

Ventilator

Visco

Moer

poelie

Waterpomp

Om de waterpomp te kunnen vervangen moet de visco met ventilator worden verwijderd. Daar loop ik nu op stuk.

Vandaag ga ik een hulpstuk maken waarmee ik de poelie goed kan vastzetten, zodat met de ondersteuning van wat krachttermen de moer losgedraaid kan worden. Hopelijk blijft alles heel....

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je aan je FAN zien:

Als 't een reverse rotation is, is het normale draad

Als 't gewone is, is't linkse draad.

Je kan ook volgende veronderstelling maken; dat de Fan bij gas geven aangespannen wordt...

Bij mijn 5.9 is't gewone rechtse draad (M30x1)

Op je 36mm sleutel enkele tikken geven met een hamer en dan hoort ie los te komen...

Succes,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BEdankt allemaal voor de reacties. Alle adviesen hebben zeker bijgedragen bij de succesvolle vervanging van de waterpomp. Na het maken van het hulpstuk was de moer zo losgedraaid. Het vervangen van de waterpomp was daarna een makkie alleen het schoonmaken van het motorblok was een vervelende klus. De pakking zat zo sterk vastgeplakt dat ik met een mesje en soms met een scherpe hout bijtel de pakking moest verwijderen.

Daarna alles monteren waarbij het plaatsen van het pijpje nog enige krachttermen zijn gevallen. Het goed invetten van het geheel hielp iets, maar toch 2 kappote o-ringen verder voordat alles op zijn plaats zat.

Uiteindelijk bij het proefdraaien bleek dat ik de radiator ergens mee geraakt heb want daar kwam in miniscuul klein straaltje water uit... @##%!@!@# Naar de garage en een pil in de radiator stopt, wat er voor heeft gezorgd dat het gaatje gerepareerd is.

Al met al een suc6 achteraf. Hopelijk blijft het lekje dicht en is het niet nodig om de radiator te vervangen. We zullen het zien met de tijd...

* Heeft iemand ervaring met het solderen van een radiator?

Martin

Foto's volgen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...