B--E--N Geplaatst March 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 Hallo allemaal, al een hele tijd zit ik te dubben hoe het kan dat mijn ZJ het wel op LPG doet maar op benzine weigert. Tot ik vandaag met de stroboscoop aan de gang ging. Timing varieert tussen de 18 en 24 te vroeg. Dus ik met de Haynes in de hand de verdelerkap er af gehaald om de ontsteking af te stellen, bleek er een 5.2L 8-cylinder ontsteking onder de 4.0 6-cylinder verdelerkap te zitten. Als ik het goed heb zit de sensor hierin totaal anders waardoor de PCM er niks van begrijpt. Maar klopt het dat de 5.2 ontsteking niet in de 4.0 werkt? En klopt het ook dat de kleppen het flink te verduren hebben gehad? Alvast bedankt voor het meedenken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 Uh.......... hoe krijg je een achtcilinder distributor onder een zescilinder verdelerkap? Doe eens een fototje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst March 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 (bewerkt) Heb trouwens net ontdekt dat de ontsteking die ik heb voor een 4.0 van 1994 en later is, zie ook hier: De 4.0 van 1993 heeft dit type: Is het nieuwe type (middels een modificatie) in een 1993 ZJ te gebruiken, of haal ik me dan een hoop ellende op de hals? Ik vraag me trouwens af waarom er vanaf 1994 voor een ander type is gekozen, maar dat doet er nu even niet toe. March 23, 2011 bewerkt door B--E--N Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 Mechanisch zal hij aan de buitenzijde wel hetzelfde zijn, dwz, hij past gewoon op je blok en de verdelerkap pas ook. De camshaft sensor (sync sensor) is wel anders en de stekker waarschijnlijk ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst March 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 De stekker is gewoon hetzelfde maar ik heb geen idee hoe ik de timing met dit type moet afstellen want de gaten die in haynes en de fsm staan ontbreken, en volgens mij is het stuk metaal waar de cps op reageert ook anders gepositioneerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 Ik zou zeggen probeer een ontsteking van een 93"er jeep. Dan weet je wat meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2011 Ontstekings tijdstip wordt bepaald door de PCM, met behulp van de krukas en nokkenas sensor (die in je distributor) Hij hoeft dus niet gesteld te worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst March 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2011 Dus des te meer is het van belang dat de juiste ontsteking met sensor er op zit? Maar als het ontstekingsmoment door de PCM wordt bepaald, waarom is er dan een gradenboog aanwezig? Ik dacht dat het ontstekingsmoment af te stellen was (ook ivm lpg) maar dat het injectiemoment door de PCM wordt geregeld gebaseerd op de sensorgegevens. Hoe wil de PCM de stand van de rotor bepalen? Dit wordt toch door tandwielen en distributieketting vastgelegd? Correct me if i'm wrong. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2011 Uit de '93 ZJ FSM hoofdstuk 8D...... DISTRIBUTORS All engines are equipped with a camshaft driven mechanical distributor, containing a shaft driven distributor rotor. All distributors are equipped with an internal camshaft position (fuel sync) sensor. This sensor provides fuel injection synchronization and cylinder identification. The distributors on the 4.0L and 5.2L engines do not have built in centrifugal or vacuum assisted advance. Base ignition timing and all timing advance is controlled by the Powertrain Control Module (PCM). Because ignition timing is controlled by the PCM, base ignition timing is not adjustable on any of these engines. On the 4.0L 6 cylinder engine, the distributor is locked in place by a notch on the distributor housing. The distributor holddown clamp bolt passes through this notch when installed. Because the distributor position is locked when installed, its rotational position can not be changed. Do not attempt to modify the distributor housing to get distributor rotation. Distributor position will have no effect on ignition timing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst March 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2011 Okee duidelijk. Het maakt dus niet uit hoe je de ontsteking er in zet zolang de juiste er maar in zit met een goed werkende sensor. Maar wat vreemd dan dat de fsm ook zegt dat je cilinder 1 op zijn hoogste punt moet plaatsen, dan het nulpunt op de gradenboog moet opzoeken en dan de rotor op 4 uur moet zetten als je de ontsteking er in zet. Beetje onzinnig extra werk want om dit goed te doen moet je dus ook de ventilator er af halen en bij bougiegat 1 voelen wanneer er druk op de cylinder komt. Zo zie je maar weer hoe dit forum je tijd en moeite kan besparen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2011 Hij moet natuurlijk wel in de juiste positie gemonteerd worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.