Spring naar bijdragen

Ontsteking En Timing


Recommended Posts

Hallo allemaal,

al een hele tijd zit ik te dubben hoe het kan dat mijn ZJ het wel op LPG doet maar op benzine weigert.

Tot ik vandaag met de stroboscoop aan de gang ging.

Timing varieert tussen de 18 en 24 te vroeg.

Dus ik met de Haynes in de hand de verdelerkap er af gehaald om de ontsteking af te stellen, bleek er een 5.2L 8-cylinder ontsteking onder de 4.0 6-cylinder verdelerkap te zitten.

Als ik het goed heb zit de sensor hierin totaal anders waardoor de PCM er niks van begrijpt.

Maar klopt het dat de 5.2 ontsteking niet in de 4.0 werkt?

En klopt het ook dat de kleppen het flink te verduren hebben gehad?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb trouwens net ontdekt dat de ontsteking die ik heb voor een 4.0 van 1994 en later is, zie ook hier:

304694-01.jpg

De 4.0 van 1993 heeft dit type:

304693-01.jpg

Is het nieuwe type (middels een modificatie) in een 1993 ZJ te gebruiken, of haal ik me dan een hoop ellende op de hals?

Ik vraag me trouwens af waarom er vanaf 1994 voor een ander type is gekozen, maar dat doet er nu even niet toe.

bewerkt door B--E--N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus des te meer is het van belang dat de juiste ontsteking met sensor er op zit? Maar als het ontstekingsmoment door de PCM wordt bepaald, waarom is er dan een gradenboog aanwezig? Ik dacht dat het ontstekingsmoment af te stellen was (ook ivm lpg) maar dat het injectiemoment door de PCM wordt geregeld gebaseerd op de sensorgegevens.

Hoe wil de PCM de stand van de rotor bepalen? Dit wordt toch door tandwielen en distributieketting vastgelegd? Correct me if i'm wrong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de '93 ZJ FSM hoofdstuk 8D......

DISTRIBUTORS

All engines are equipped with a camshaft driven

mechanical distributor, containing a shaft driven distributor

rotor. All distributors are equipped with an

internal camshaft position (fuel sync) sensor. This

sensor provides fuel injection synchronization and cylinder

identification.

The distributors on the 4.0L and 5.2L engines do

not have built in centrifugal or vacuum assisted advance.

Base ignition timing and all timing advance is

controlled by the Powertrain Control Module

(PCM). Because ignition timing is controlled by the

PCM, base ignition timing is not adjustable on

any of these engines.

On the 4.0L 6 cylinder engine, the distributor is

locked in place by a notch on the distributor housing.

The distributor holddown clamp bolt passes through

this notch when installed. Because the distributor

position is locked when installed, its rotational position

can not be changed.

Do not attempt to modify

the distributor housing to get distributor rotation.

Distributor position will have no effect on

ignition timing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee duidelijk. Het maakt dus niet uit hoe je de ontsteking er in zet zolang de juiste er maar in zit met een goed werkende sensor.

Maar wat vreemd dan dat de fsm ook zegt dat je cilinder 1 op zijn hoogste punt moet plaatsen, dan het nulpunt op de gradenboog moet opzoeken en dan de rotor op 4 uur moet zetten als je de ontsteking er in zet. Beetje onzinnig extra werk want om dit goed te doen moet je dus ook de ventilator er af halen en bij bougiegat 1 voelen wanneer er druk op de cylinder komt.

Zo zie je maar weer hoe dit forum je tijd en moeite kan besparen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...