Pedrie Geplaatst May 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2005 Beste medejeepers, Ik heb op de stabilistiestang achter.(die over de achteras loopt) Speling aan de rechterkant waar de bevestiging zit aan het frame. Als ik over een hobbel rijd hoor ik hem rammelen. Na ernaar gekeken te hebben denk ik dat het rubber dat tussen de bout en de bevestiging zit is weggesleten. Wat ik jullie wil vragen: Klopt het dat hier een rubber tussen hoort? Kan ik deze los kopen en zelf vervangen? Staat de stang onder spanning of kan ik de stang zo los draaien? Wordt de auto op deze speling afgekeurd of kan ik dit ook later vervangen? (de auto moet dinsdag voor de keuring, heb ik dat...) Graag maak ik gebruik van jullie kenis want in het Haynes werkboek staat hier niets over in. Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2005 Achter zit normaal geen stabilisatorstang, dus ga ik er gemakshalve even vanuit dat je de "trackbar" of Panhard-stang bedoeld. Die stang loopt van de ene zijde van de as, naar de chassisbalk aan de andere zijde. Daar horen inderdaad rubbers in, en als die versleten of weg zijn is dat een APK-afkeurpunt! De rubbers worden, voor zover ik weet, door Jeep niet los geleverd, maar enkele bekende "onderstelboeren" hebben ze gelukkig wel in het programma! Deze zijn van Dick Cepek en kosten in Duitsland ongeveer €20,-. Je kunt even kontakt opnemen met B&S in Tiel of met Offroad Center Utrecht, wellicht hebben zij een setje liggen! Succes! Oja.... de stang zit niet of nauwelijks onder spanning, dus vervangen is niet moeilijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst May 13, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2005 hartstikke bedankt, ik ga morgen direkt bellen! pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst May 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2005 Haal je het niet met die bushings kun je nog overwegen om voor je apk de stang er tussenuit te halen. Met jouw bladveren is dat wel te doen, je zult iets meer beweging voelen achter. Ik reed met mijn YJ zonder trackbar voor en achter en zonder swaybar voor. Suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2005 Dat mag, Mav, MITS het een auto op geel kenteken betreft! Staat 'ie op grijs kenteken, dan zijn de trackbar's verplicht.... Wazige regel weer, maar helaas bestaat 'ie... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst May 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2005 Bij B&S zeiden ze mij dat je de gehele track moest vervangen en toen ik jullie mogelijkheid opperde gaf hij aan dat er te veel jeepers niet gehinderd werden door enige kennis. Een nieuwe stang kost bij hun 69.95 ex btw. Toen ik daarna utrecht belde wees hij mij direct naar het setje wat jullie adviseren. Ik heb dit setje natuurlijk aangeschaft, 20. euro ex btw!! Ik krijg alleen de bouten die in goede staat zijn, alleen in de tectiel, niet los want je kan er nogal slecht bij.. Iemand nog een tip voor welk gereedschap te gebruiken?(hoe de bouten los te krijgen of hoe er beter bij te kunnen ?(of kan dit alleen met perslucht?) Doorflexen zoals ik veel van jullie hoor doen lijkt mij niet nodig gezien de goede staat van alle onderdelen. Vast bedankt voor jullie tips en reacties. Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2005 leuke opmerking van B&S hahahahaha denk echter dat ze bedoelen dat we niet worden gehinderd door het ontbreken ervan. (kennis) Kan me nog wel herinneren dat indien ik een vraag plaatste bij de JCN "vraag het de vakman" dat ze bij B&S niet gehinderd werden om niet te antwoorden. Eveneens hebben ze nogal problemen met terugbellen Off Road zelfde en Maasbach idem dito dus heb ik maar bij Nico van Jeepparts besteld. Die belde wel terug. even on topic er is ook een verstelbare trackbar te koop. dus als je terrein uitkomt zet je hem weer vast net als quickdisconnects. Wel duur usd 200 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2005 Bouten id de tectyl? Da's lastig.... Probeer de tectyl zacht te maken met terpetine o.id., misschien dat het je dan lukt. En anders brute kracht.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst May 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2005 Ik heb allebei de bouten losgekregen met behulp van iemand met het betere gereedschap. Na twee uur klooien is het nog niet gelukt omdat ik de meest hoogliggende bout met geen mogelijkheid uit de ligplaats krijg geslagen. Ik ben bang dat de bout van binnen zit vastgerest in de metalen behuizing van het rubber. Dit is vreselijk frusterend aangezien alle onderdelen met de hand zijn te bewegen (zowel links als rechts) en we dus niet snappen, ook al zit hij van binnen vastgeroest, waarom we de bout niet uit het omhulsel kunnen slaan. We hebben al redelijk geweld gebruikt maar het is tot op heden nog niet gelukt. Veel ruimte is er ook niet om eens flink uit te halen.... Ik weet ook de oplossing ff niet zo snel, alleen weet ik wel dat de keuring a.s. dinsdag al is...... Morgen maar weer verder, als dat niet lukt draai ik de boel maar weer aan elkaar en ga ik maar een potje zitten duimen dinsdag. Het zal toch niet zo zijn dat de bout er maar op 1 hele speciale manier uit kan? Wordt vervolgd...... Pedrie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst May 17, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2005 De auto is vandaag gekeurd en op de volgende kleine puntjes afgekeurd; Accu zat niet met een beugel vast aan het frame. Ruitensproeiers deden het niet.(inmiddels verholpen.) Stoelframe best. kant is gescheurd waardoor de zitting te los zit.(moet gelast of vervangen worden.) Handrem(voet) schiet over de tandwielen heen uit de vergrendeling. Dus gelukkig geen trackbar met teveel speling.(ik heb de boel weer vastgezet en de speling met wat legertape voorlopig even opgeheven voor een paar dagen) Ik heb in ieder geval voldoende tijd om de betreffende bout evt. nog los te krijgen.... tot zover dit verhaal.... Ga nu eerst maar sparen voor wat aanvulling op mijn gereedschap. Bedankt allemaal voor de tips en adviesen. Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zeehond Geplaatst May 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2005 Toen ik mijn 4 inch verhoging ging plaatsen heb ik diverse bouten met een verfbrander losgekregen. Misschien is dit nog eens het proberen waard. Kijk alleen uit voor brandbare vloeistoffen e.d. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2005 Originally posted by zeehond@May 21 2005, 00:53 Toen ik mijn 4 inch verhoging ging plaatsen heb ik diverse bouten met een verfbrander losgekregen. Misschien is dit nog eens het proberen waard. Kijk alleen uit voor brandbare vloeistoffen e.d. <div align="right">← Misschien tip voor die Jeeper die zn benzinedopslotje kapot had Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vulture Geplaatst May 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2005 Originally posted by zeehond@May 21 2005, 00:53 Toen ik mijn 4 inch verhoging ging plaatsen heb ik diverse bouten met een verfbrander losgekregen. Misschien is dit nog eens het proberen waard. Kijk alleen uit voor brandbare vloeistoffen e.d. <div align="right">← Hoe gaat dat in zijn werk, gewoon de bout warmstoken en dan zo snel mogelijk losdraaien? Of wacht je totdat hij grotendeels weer is afgekoeld? Het lijkt mij dat 'ie roodgloeiend erg zwak is en je hem dan kapot draait. Ook denk ik dat 'ie juist vaster gaat zitten omdat de bout uitzet door de hitte. Of zie ik dat nu helemaal fout? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zeehond Geplaatst May 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2005 Absoluut niet roodgloeiend stoken. Gewoon verwarmen dan zet het materiaal uit en bestaat de kans dat hij makkelijker losgaat. Ik had een bout die muurvast zat en met het warmstoken ging hij heel gemakkelijk los. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vulture Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Originally posted by zeehond@May 23 2005, 22:54 Absoluut niet roodgloeiend stoken. Gewoon verwarmen dan zet het materiaal uit en bestaat de kans dat hij makkelijker losgaat. Ik had een bout die muurvast zat en met het warmstoken ging hij heel gemakkelijk los. <div align="right">← Om alle twijfel weg te nemen: je maakt de bout die vast zit warm, niet het chassis (of iets anders) eromheen? Ik blijf het vreemd vinden dat als je een bout verwarmd, en die dus uitzet en dus zichzelf vaster inklemt, dat je die makkelijker los draait. Nou ja, sommige dingen moet je gewoon proberen. Dus zodra ik weer een 'moervaste' bout tegenkom zal ik het zeker proberen. Bedankt, V. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst May 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Mensen, Bedankt voor de tips ik ga het zeker proberen!! Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.