Spring naar bijdragen

STABILISATIESTANG


Pedrie
 Share

Recommended Posts

Beste medejeepers,

Ik heb op de stabilistiestang achter.(die over de achteras loopt)

Speling aan de rechterkant waar de bevestiging zit aan het frame.

Als ik over een hobbel rijd hoor ik hem rammelen.

Na ernaar gekeken te hebben denk ik dat het rubber dat tussen de bout en

de bevestiging zit is weggesleten.

Wat ik jullie wil vragen:

Klopt het dat hier een rubber tussen hoort?

Kan ik deze los kopen en zelf vervangen?

Staat de stang onder spanning of kan ik de stang zo los draaien?

Wordt de auto op deze speling afgekeurd of kan ik dit ook later vervangen?

(de auto moet dinsdag voor de keuring, heb ik dat...)

Graag maak ik gebruik van jullie kenis want in het Haynes werkboek staat

hier niets over in.

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achter zit normaal geen stabilisatorstang, dus ga ik er gemakshalve even vanuit dat je de "trackbar" of Panhard-stang bedoeld.

Die stang loopt van de ene zijde van de as, naar de chassisbalk aan de andere zijde.

Daar horen inderdaad rubbers in, en als die versleten of weg zijn is dat een APK-afkeurpunt! De rubbers worden, voor zover ik weet, door Jeep niet los geleverd, maar enkele bekende "onderstelboeren" hebben ze gelukkig wel in het programma!

3ef318614980e.jpg

Deze zijn van Dick Cepek en kosten in Duitsland ongeveer €20,-. Je kunt even kontakt opnemen met B&S in Tiel of met Offroad Center Utrecht, wellicht hebben zij een setje liggen!

Succes!

Oja.... de stang zit niet of nauwelijks onder spanning, dus vervangen is niet moeilijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haal je het niet met die bushings kun je nog overwegen om voor je apk de stang er tussenuit te halen. Met jouw bladveren is dat wel te doen, je zult iets meer beweging voelen achter.

Ik reed met mijn YJ zonder trackbar voor en achter en zonder swaybar voor.

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij B&S zeiden ze mij dat je de gehele track moest vervangen en toen ik jullie mogelijkheid opperde gaf hij aan dat er te veel jeepers niet gehinderd werden door enige kennis.

Een nieuwe stang kost bij hun 69.95 ex btw.

Toen ik daarna utrecht belde wees hij mij direct naar het setje wat jullie adviseren.

Ik heb dit setje natuurlijk aangeschaft, 20. euro ex btw!!

Ik krijg alleen de bouten die in goede staat zijn, alleen in de tectiel, niet los want je kan er nogal slecht bij..

Iemand nog een tip voor welk gereedschap te gebruiken?(hoe de bouten los te krijgen of hoe er beter bij te kunnen ?(of kan dit alleen met perslucht?)

Doorflexen zoals ik veel van jullie hoor doen lijkt mij niet nodig gezien de goede staat van alle onderdelen.

Vast bedankt voor jullie tips en reacties.

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuke opmerking van B&S hahahahaha

denk echter dat ze bedoelen dat we niet worden gehinderd door het ontbreken ervan. (kennis)

Kan me nog wel herinneren dat indien ik een vraag plaatste bij de JCN

"vraag het de vakman" dat ze bij B&S niet gehinderd werden om niet te antwoorden. Eveneens hebben ze nogal problemen met terugbellen

Off Road zelfde en Maasbach idem dito dus heb ik maar bij Nico van Jeepparts besteld. Die belde wel terug.

even on topic er is ook een verstelbare trackbar te koop. dus als je terrein uitkomt zet je hem weer vast net als quickdisconnects. Wel duur usd 200

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb allebei de bouten losgekregen met behulp van iemand met het betere gereedschap.

Na twee uur klooien is het nog niet gelukt omdat ik de meest hoogliggende bout met geen mogelijkheid uit de ligplaats krijg geslagen.

Ik ben bang dat de bout van binnen zit vastgerest in de metalen behuizing van het rubber.

Dit is vreselijk frusterend aangezien alle onderdelen met de hand zijn te bewegen (zowel links als rechts) en we dus niet snappen, ook al zit hij van binnen vastgeroest, waarom we de bout niet uit het omhulsel kunnen slaan.

We hebben al redelijk geweld gebruikt maar het is tot op heden nog niet gelukt. Veel ruimte is er ook niet om eens flink uit te halen....

Ik weet ook de oplossing ff niet zo snel, alleen weet ik wel dat de keuring a.s. dinsdag al is......

Morgen maar weer verder, als dat niet lukt draai ik de boel maar weer aan elkaar en ga ik maar een potje zitten duimen dinsdag.

Het zal toch niet zo zijn dat de bout er maar op 1 hele speciale manier uit kan?

Wordt vervolgd......

Pedrie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto is vandaag gekeurd en op de volgende kleine puntjes afgekeurd;

Accu zat niet met een beugel vast aan het frame.

Ruitensproeiers deden het niet.(inmiddels verholpen.)

Stoelframe best. kant is gescheurd waardoor de zitting te los zit.(moet gelast of vervangen worden.)

Handrem(voet) schiet over de tandwielen heen uit de vergrendeling.

Dus gelukkig geen trackbar met teveel speling.(ik heb de boel weer vastgezet en de speling met wat legertape voorlopig even opgeheven voor een paar dagen)

Ik heb in ieder geval voldoende tijd om de betreffende bout evt. nog los te krijgen....

tot zover dit verhaal....

Ga nu eerst maar sparen voor wat aanvulling op mijn gereedschap.

Bedankt allemaal voor de tips en adviesen.

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by zeehond@May 21 2005, 00:53

Toen ik mijn 4 inch verhoging ging plaatsen heb ik diverse bouten met een verfbrander losgekregen.

Misschien is dit nog eens het proberen waard.

Kijk alleen uit voor brandbare vloeistoffen e.d.

<div align="right">

Misschien tip voor die Jeeper die zn benzinedopslotje kapot had laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by zeehond@May 21 2005, 00:53

Toen ik mijn 4 inch verhoging ging plaatsen heb ik diverse bouten met een verfbrander losgekregen.

Misschien is dit nog eens het proberen waard.

Kijk alleen uit voor brandbare vloeistoffen e.d.

<div align="right">

Hoe gaat dat in zijn werk, gewoon de bout warmstoken en dan zo snel mogelijk losdraaien? Of wacht je totdat hij grotendeels weer is afgekoeld? Het lijkt mij dat 'ie roodgloeiend erg zwak is en je hem dan kapot draait. Ook denk ik dat 'ie juist vaster gaat zitten omdat de bout uitzet door de hitte. Of zie ik dat nu helemaal fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by zeehond@May 23 2005, 22:54

Absoluut niet roodgloeiend stoken.

Gewoon verwarmen dan zet het materiaal uit en bestaat de kans dat hij makkelijker losgaat.

Ik had een bout die muurvast zat en met het warmstoken ging hij heel gemakkelijk los.

<div align="right">

Om alle twijfel weg te nemen: je maakt de bout die vast zit warm, niet het chassis (of iets anders) eromheen?

Ik blijf het vreemd vinden dat als je een bout verwarmd, en die dus uitzet en dus zichzelf vaster inklemt, dat je die makkelijker los draait. blink.gifblink.gifblink.gif

Nou ja, sommige dingen moet je gewoon proberen. Dus zodra ik weer een 'moervaste' bout tegenkom zal ik het zeker proberen. wink.gif

Bedankt,

V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...