Spring naar bijdragen

Welke Breedte Band Op Welke Breedte Velg?


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb op een jeep 4 banden (36 x 13,5 x r16) op 16 x 8J velgen liggen

Omdat het er maar 4 zijn ben ik op zoek naar een 5e velg en losse band. Tot welke breedte velg kan ik gaan? (vanaf welke breedte tot welke breedte)?

Zou dit eventueel ook op 7J kunnen, of is dit dan erg smal?

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stelregel die men hanteert tussen de verschillen in afmetingen tussen een velg en een band is max 4 a 4.5 inches afhanelijk van het type band ( bias of radial ) Dit verschilt per band want er zijn banden die niet geplaatst mogen worden op velgen die meer als een bepaald aantal inches afwijken. Dit kan je weer terug vinden op de manufacturer-approved ratings waarop aangegeven staat wat de minimale toegestaande breedte van een velg moet zijn. Veel bandenfabrikanten geven namelijk aan wat de goedgekeurde breedte van een velg moet zijn.

De samenstelling van de band is bepalend voor de breedte keus van een velg. Bij banden voor personenwagens luistert dat veel nauwer als bij terreinwagens. Bij terreinwagens is het alleen van belang om te weten of je een bias band of radial band hebt. Bias banden zijn namelijk wat soepeler en minder gevoelig voor smallere velgen dan radial banden.

Als ik met mijn jeep alleen zou terreinrijden dan zou ik er niet zo mee zitten om een 13 a 13.5 band op een 8j velg te plaatsen. Want de kans dat de band van de velg schiet in het terrein is namelijk klein. Ook de kans dat er zand of andere viezigheid tussen je banden en velgen komen is minder groot bij een 8j velg ipv een 10j velg.

Als ik met mijn jeep hoofdzakelijk op de weg zou rijden zou ik absoluut gaan voor een 10j velg. Dat rijdt lekkerder en geeft minder problemen op de langere duur.

Een 7j velg gebruiken is verkeerde zuinigheid!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...