Spring naar bijdragen

schakel / koppel problemen


Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van de Jeep Wrangler. Ik heb namelijk vorige week mijn eerste Wrangler gekocht om flink los te kunnen gaan in de bossen.

Nu ben ik in een grijs verleden automonteur geweest en ga dus ook zelf sleutelen aan deze Jeep. Het is een wrangler van 1991 en hij vertoont nu al enige gebreken waar ik mee aan de slag wil gaan.

Één van de problemen waar ik tegenaan loop is dat de auto moeilijk te schakelen is. Dit heeft niet zozeer met de synchromesringen te maken, maar met het niet vrijlopen van de koppelingsplaat. Want wanneer de auto stationair draait en ik probeer de auto in achteruit te zetten, knarst de rechte vertanding...

Nu blijkt dat de cillinder boven aan het koppelingspedaal al is vervangen ( ik weet alleen niet of ddit het juiste type is). Deze bouwt de druk goed op en er zit ook geen lucht in de leiding..

Nu is mijn vraag of deze dingen vaker voorkomen en of iemand misschien weet wat de oorzaak is. Moet ik deze zoeken bij de druklager ergens, of....

PS onderstaande link heb ik al gelezen, maar de olie verversen heeft bij mij geen zin, althans niet om dit probleem op te lossen.

http://forum.jeepforum.nl/index.php?showto...37&hl=koppeling

alvast bedankt,

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Dennis!

De problemen met de koppeling zijn niet vreemd bij een YJ. Meestal is het de master of de slave cilinder die inwendig lekt. Ik begrijp van je dat dat echter goed werkt, dus daar gaan we dan maar even van uit.

Tja, en als de koppeling dan nog niet goed vrij komt, zijn er maar een paar dingen mogelijk: de diafragmaveer van de drukgroep, de plaat zelf, of het toplager!

Voor al die zaken moet de bak achter de motor weg, dus sluit even goed uit dat het toch niet je hydraulisch systeem is....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou is ie helemaal lekker..

Ik heb de bak eronder uit gehaald druklager en maar meteen ook koppelingsplaat en drukgroep vervangen..

Alle vloeistoffen ook die van het differentieel vervangen en wat denk je het werkt nog niet goed, dan kan het in mijn ogen toch alleen maar de cillinder achter het koppelingspedaal zijn die te weinig vloeistof verplaatst?

Ik heb er ook nog een ander euvel bij.. Wat ik heel raar vind, want tijden de proefrit had ik dit niet gemerkt. Namelijk wanneer hij in zijn 5 wordt geschakeld gaat dit alleen maar met veel gekraak van de tandwielen, maar wanneer ik het gas los laat rately de bak enorm... Wie heeft hier een reden voor of heeft misschien iemand voor mij een exploded view (schema) van een versnellingsbak?

Wederom alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm...

Wat betreft de koppeling: Heb je het toplager ook vernieuwd?

1015.11.jpg

Dit is 'm... kost maar een euro of 15 en wordt vaak "vergeten" ...

Het probleem in z'n 5 is lastig te beoordelen. Pakt de versnelling wel, of komt hij helemaal niet in z'n 5? Als je dat eerder niet had, verdenk ik de versnellingspook: Die heb je tenslotte gedemonteerd om de bak eronder vandaan te halen! Mogelijk kan hij de slag niet maken of zit hij net niet diep genoeg in je bak? En zit de "bajonet sluiting" waarmee je pook in de bak zit wel helemaal goed dicht?

Exploded view... ff zoeken....

ge_ax515_1.jpg

ge_ax515_2.jpg

Dit zijn de enige die ik zo snel kon vinden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedantk voor de schema's;

Ik heb de volgende problemen met de bak...

Punt één ik heb de pook er niet uit gehaald omdat ik deze niet los kreeg..

Daar zit waarschijnlijk wel iets fout omdat er wel wat druk op uitgeoefend is..

1. terugsschakelen van 4 naar 3 of 3 naar 2 is absoluut niet te doen zonder karsende tandwielen.. ik verdenk de synchromesh, wat jij?

2. opschakelen naar 5 knarst nog erger maar ik rijg hem wel in de vijf, maar wanner hij in zijn 5 staat en ik laat het gas los dan ratelt de bak...De vork?

3. wanneer de auto rijdt en ik zet de versnelling in neutraal raken tandwielen elkaar licht, wanneer ik dan de pook terugtrek (beetje) is het weg. Dus die pook zal niet helemaal goed zitten... Maar als ik jou goed begrijp zit deze met een bajonet sluiting vast? Dan moet ik morgen eens kijken, kun je me misschien nog iets meer erover vertellen??

4. staat de auto gewoon stil stationair de draaien en probeer ik hem in zijn achteruit te zetten knarssen de tandwielen ook..

Wat is verstandig;

1 zelf een revisieset kopen en plaatsen, alleen weet ik dan niet wat ik tegenkom in de bak?

2 Op zoek gaan naar een gereviseerde ruil versnellingsbak?

alvast bedankt voor de reply

PS de toplager zit in de krukas, toch.. Wanneer deze niet goed zou zijn had ik waarschijnlijk door het slingeren van de prise-as een lekkage van de versnellingsbak gehad door het uitslaan van de versnellingsbakkeerring. en ik heb er wel naar gekeken, maar hij zag er goed uit.. Of denk je dat de koppelingsplaat misschien een beetje rondzwabbert en daardoor het schakelen moeilijker maakt?

Het valt me wel op dat het aangrijpen van de koppeling vrij snel is bij het opkomen van het pedaal (misschien toch de cillinder boven)?

Ik weet het ff niet meer, ga maar slapen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang je koppeling niet goed vrij komt, zou ik de bak even laten voor wat hij is! Kijk wel even of je pook er goed insteekt, want dat klinkt ook verdacht...

Als je in de auto de rubber manchetten rond de pook los hebt genomen, zie je de pook in een soort toren staan. Over die "toren" zit ook weer een rubber, die wip je eraf, dan zie je daaronder een soort "bus" in de toren zitten. Die "bus" kun je draaien en indrukken. Het is een k*t klusje, maar hij kan echt linksom los.( wel eerst wat induwen!) Monteren is iets makkelijker, maar nog steeds een waardeloze klus....

Dan het toplager. Als die stuk is, kost dat nog lang niet je priseaslager. Bovendien kan hij ook gewoon zwaar lopen! Maar ook je cilinder kan het nog zijn. Als die inderdaad te weinig opbrengt, zal er niet volledig ontkoppeld worden. Monteer je dan een nieuwe koppelingsplaat, die natuurlijk iets dikker is, dan zal het probleem alleen maar ernstiger worden! De kans is dus vrij groot dat je probleem toch in de gever-cilinder zit... sad.gif

Nogmaal goed je hydraulisch systeem testen dus, daaronder valt ook grondig ontluchten en leidingen controleren!

Succes maar weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, we zijn alweer gaan zoeken, maar staan nog steeds voor een raadsel.

Hier een stukje verderop ligt 4x4shoplimburg. Die eigenaar daar Guido is echt een supergoede kerel, hij heeft samen met mij vanmiddag het geheel eens bekeken.

We hebben het systeem een paar keer goed ontlucht zodat er geen lucht meer in het systeem zou zitten. We hebben de (gever) cillinder vergelijkt met een andere cillinder, maar deze zou goed moeten zijn. En omdat alles vernieuwt is stonden we voor een raadsel. Hij maakte nog wel de opmerking of ik de koppelingsplaat goed had gemonteerd! Omdat hij het zei moest ik nadenken, maar ik heb het toch bekeken en volgens mij kan hij maar op één manier geplaatst wprden. Anders komt de dikke zijde van de plaat tegen de bouten van het vliegwiel, toch?

Verder is de bak ook niet helemaal in orde , vooral de 5de versnelling. En aangezien jij nogal wat weet van deze voertuigen, wil ikgraag weten of jij een bedrijf weet die goede ruil/revisiebakken heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Revisie/ruilbakken, daar weet ik zo geen bedrijven voor. Een gebruikte bak zou je bij Hans Bastings op de kop moeten kunnen tikken. Hij heeft zijn magazijn in Maasmechelen, voor jou dus niet zo heel ver weg!-KLIK-

Let wel op je bouwjaar. de nieuwere AX15 bakken hebben een andere (dikkere) prise-as en vaak een ander druklager met buitenliggende cilinder! Op zich past dat wel, maar je toplager moet dan vervangen worden door een nieuwer type en soms dus ook de hydraulische handel met cylinder!

Als je een 2.5 liter motor hebt, heb je trouwens een AX5 bak bij een 4.0i hoort een AX15 en heb je een 4.2 dan kan er nog een BA10/5 (peugeot) achter zitten.

Bij een '91er zou er echter geen 4.2 met BA10/5 meer in mogen liggen.... tenzij... sad.gif (De BA10/5's waren niet zo erg best....)

De gewijzigde AX15 kwam overgens in '94

Nog meer versnellingsbak info

Succes maar weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Dennisr@May 16 2005, 22:06

Hij maakte nog wel de opmerking of ik de koppelingsplaat goed had gemonteerd! Omdat hij het zei moest ik nadenken, maar ik heb het toch bekeken en volgens mij kan hij maar op één manier geplaatst wprden. Anders komt de dikke zijde van de plaat tegen de bouten van het vliegwiel, toch?

<div align="right">

Dit wilde ik je toch nog even vragen.. Het klopt toch wat ik in het vorige berichtje had vermeldt... Als ik het fout heb moet ik zoiezo al de bak demonteren om dit zeker te weten.

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...