Spring naar bijdragen

Even Voorstellen En Bonken In Achterwielen


Recommended Posts

Goedemiddag iedereen,

voor mijn powerboat bedrijf heb ik een '93 Grand Cherokee gekocht op grijs kenteken. Lekker stevig en een echt trekpaard. wij varen met grote snelle boten bij Scheveningen en door het land heen op locatie. Een Grand Cherokee heeft precies wat we nodig hebben hiervoor.

Wat ik merk met de auto is dat de achterwielen enorm bonken tijdens het rijden op elke snelheid. Ik hoor geen lagers slepen of dergelijks. Er zit echt een soort speling op de as.

Ik heb de auto even omhoog gezet en aan het wiel gevoeld. Ik kan het wiel niet heen en weer halen. Het bonken hoor ik aan beide kanten als ik het wiel omhoog til en heen en weer beweeg.

Waarschijnlijk zit dit ergens in de as. Hij heeft schijfremmen aan de achterkant.

Weet iemand wat dit kan zijn en kan iemand mij een tip geven hoe en waar te kijken en wat te doen voordat ik het allemaal open ga maken komende week.

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Mensen,

Ik had de vraag al gepost, maar deze is verdwenen. Vandaar dat ik hem er nogmaals op zet. Ik heb even hulp en advies nodig.

Afgelopen week heb ik voor mijn bedrijf een Grand Cherokee gekocht. Wij varen mensen met powerboats over zee en op locatie. Een 4.0 liter V6 met een hoop trekkracht is echt iets wat we nodig hadden. Ik vond een leuke ' 93 GC op grijs kenteken en met 120 liter gas. Ideaal dus...

Echter merkte ik tijdens de proefrit al dat de achterwielen een bonkend geluid maakte. Ik besloot de gok toch te wagen. Het is immers een leuke en betaalbare auto. De grijs kenteken uitvoering kom je ook niet vaak tegen.

Nu wil ik volgende week de achterwielen eraf halen en kijken wat er aan de hand is. Ik heb de auto al omhoog gezet en gevoeld wat er aan de hand is. De lagers maken geen geluid onder het rijden. De wielen hebben wel speling en bonken als ik tegen het wiel sla. Er is geen speling als ik het wiel links er rechts beetpak en hen en weer beweeg. Het lijkt dus wel alsof de hele as speling heeft in het huis. Er zit een cardanas onder met schijfremmen.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt en kan iemand mij vertellen of dit op is te lossen of dat ik de as moet vervangen. In dat geval zoek ik nog een as met schijfremmen voor een leuk bedrag ;-)

Alsvast bedankt voor jullie moeite!

Groet,

Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had de vraag al gepost, maar deze is verdwenen. Vandaar dat ik hem er nogmaals op zet. Ik heb even hulp en advies nodig.

Nix verdwenen, je eerste postje stondt in het juiste fora, de tweede niet. Nu samengevoegd en op de juiste plaats.

Wanneer treed de bonk op? Bij hobbels, ruime bochten, korte bochten(steken), altijd, met aanhanger enz.....

Axiale spelling mag ietsje zijn -> C-clips op de steekassen

Radiale speling mag niet -> wiellagers

Bij korte bochten kan je ook het LS diff geluid maken, meestal op te lossen door olie verversen met LS toevoeging.

Ander oorzaken zijn natuurlijk ook mogelijk.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo, sorrie voor de late reactie. Ik moest spontaan even een paar degen naar het buitenland.

Ik had de post idd in een verkeerde afdeling geplaatst. Dank daarvoor.

Ik heb ernaar laten kijken. De schokdempers hebben speling op de bussen. Die gaan we in elk geval vervangen. De C-bussen zouden dan eventueel nog moeten gebeuren.

Ik weet niet of dat een beetje te doen is, maar dat zal vast en zeker wel hier ergens te vinden zijn hoe dat moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag iedereen,

voor mijn powerboat bedrijf heb ik een '93 Grand Cherokee gekocht op grijs kenteken. Lekker stevig en een echt trekpaard. wij varen met grote snelle boten bij Scheveningen en door het land heen op locatie. Een Grand Cherokee heeft precies wat we nodig hebben hiervoor.

Wat ik merk met de auto is dat de achterwielen enorm bonken tijdens het rijden op elke snelheid. Ik hoor geen lagers slepen of dergelijks. Er zit echt een soort speling op de as.

Ik heb de auto even omhoog gezet en aan het wiel gevoeld. Ik kan het wiel niet heen en weer halen. Het bonken hoor ik aan beide kanten als ik het wiel omhoog til en heen en weer beweeg.

Waarschijnlijk zit dit ergens in de as. Hij heeft schijfremmen aan de achterkant.

Weet iemand wat dit kan zijn en kan iemand mij een tip geven hoe en waar te kijken en wat te doen voordat ik het allemaal open ga maken komende week.

Alvast bedankt!

Ik had ook bonken in de achteras bleek het dif. te zijn versleten tandwielen en afgebroken delen. Overigens een dure grap bij mij is er een gebruikt dif onder gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ben nieuw hier

heb sinds kost ook een grand cheokee bj 93 4x4 en ben de achterremmen aan het vervangen

nu zit er ruimte op e steek assen wiel gaat naar voren en acteren dus axiale speling ?

hoeveel mag dit zijn en is dit te verbeteren

hoor het graag

Stel je vraag even in een nieuw topic, zo blijft het overzichtelijk, of gebruik de zoekfunctie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ondertussen de schokdempers vervangen en het lijkt stil te zijn. Er zat ruimte op de onderste bussen van de schokdemper.

De genoeme C clips ga ik ook nog vervangen. ik heb een grote boot achter de auto hangen en wil geen risico lopen.

Dank voor de input.

Groet,

Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...