Spring naar bijdragen

Het verhogen van een Cherokee


XJos88
 Share

Recommended Posts

Als je een Cherokee wilt verhogen, heb je eigenlijk maar een mogelijkheid, en dat is een verenlift. Een bodylift is onmogelijk omdat body en chassis een geheel vormen, een unibody constructie. Lekker stevig, dat wel.

DISCLAIMER. Ik ben geen automonteur. Not even close. Ik knutsel voor mijn beroep met computertjes en doe het knutselen aan mijn jeepie een beetje als hobbie. Geloof dus niet alles wat ik zeg, maar denk zelf ook even na smile.gif

Eerst een stukje theorie.

Een cherokee is achteraan voorzien van bladveren, en voor van schroefveren.

Verder is er voor en achter een stabilisatiestang om het rollen van de carosserie in de bochten in toom te houden. Deze zorgt ervoor dat als een kant van een as omhoog geduwd wordt, de andere kant ook omhoog geduwd wordt. Prima voor de weg om hobbels te nemen, minder geschikt voor het terrein waar we vooral zoveel mogelijk wielen op de grond willen houden.

Voor is er bovendien een 'track-bar' welke van de chassisbalk aan de bestuurderskant evenwijdig aan de as naar een bevestigingspunt op de as ter hoogte van de chassisbalk aan de passagierskant. Deze stang zorgt ervoor dat de as onder de auto blijft en niet van links naar rechts kan bewegen. Achter is deze stang niet aanwezig omdat de bladveren deze functie al vervullen.

Als laatste is ieder wiel uiteraard voorzien van een schokbreker.

Als je dat hebt uitgemaakt dat het 'dus' een verenlift moet worden, heb je weer verschillende mogelijkheden.

Namelijk blokken, waardoor de auto wel hoger komt te staan maar de veerweg zelf niet veranderd, of andere (langere, krommere) veren, waardoor de auto hoger komt te staan en de veerweg ook langer wordt.

Voor bladveren hebben we bovendien de mogelijkheid om een extra (krommer) veerblad in het verenpakket op te nemen waardoor de veren krommer gaan staan en de auto dus hoger. Nadeel is wel dat extra veerbladen over het algemeen vrij snel inzakken omdat ze niet alleen het gewicht van de auto moeten dragen maar ook de andere veerbladen krom moeten buigen.

Keuzes, keuzes, keuzes...

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb voor het verhogen van mijn cherokee gekozen voor een combinatie. Achter nieuwe, krommere bladveren, in combinatie met langere veerschommels en voor nieuwe, langere schroefveren in combinatie met 'spacers', een soort hardkunstof ananasschijven welke bovenaan de schroefveer geplaatst worden.

Nog even over het belang van langere veerschommels: als je langere bladveren hebt, zullen deze bij het inveren ook langer worden. Met de standaard veerschommels kom je dan ruimte te kort, en houdt het inveren op. De langere veerschommels zorgen ervoor dat je de volledige veerweg van de bladveren kunt gebruiken. Wel zo comfortabel als je je jeep niet alleen op wilt hogen maar er ook daadwerkelijk mee wilt rijden.

Ik heb het hele spul, dus bladveren, schroefveren, spacers, veerschommels en schokbrekers, in de verenigde staten besteld bij de firma Rusty's Offroad. Met alle verzendkosten, invoerrechten en BTW erbij was ik nog aanzienlijk goedkoper uit dan de offertes die ik lokale leveranciers had ontvangen: in totaal net geen 1000 euro. De kwaliteit van de geleverde spullen is uitstekend.

WE GAAN BEGINNEN:

voor de montage van de vering achter kon ik terecht in de (toyota) garage van mijn neef, waarvoor nog steeds mijn hartelijke dank!

Auto op de brug, wielen eraf, steunen onder de assen, (euh... liever andersom..) en met de slagmoersleutel de bouten waarmee de bladveren vastzitten losgemaakt. Deze zitten werkelijk vre-se-lijk vast. De moeren zitten binnenin de chassisbalk vastgelast, dus het is ook nog een hopen dat je deze niet losbreekt anders kun je een gat in de vloer gaan slijpen. Verder hebben de bouten de nijging om vast te roesten in de metalen hulzen die in de rubber bussen zitten.

Maar met een slagmoersleutel heb je daar allemaal geen last van biggrin.gif

Voor het loshalen van de veerschommel achter is het helaas gewoon handwerk. Gewoon een groot stuk buis over de ratell en gewoon een uurtje stevig 'doorhalen' en veren zitten los onder de auto.

Het verwijderen van de moeren op de u-bouten waarmee de as op de bladveren vast zit is in vergelijking daarmee slechts kinderspel (en de slagmoersleutel past er weer tussen smile.gif )

De schokbrekers zitten aan de as vast met 1 moer per schokbreker, en zijn zo los. Aan de bovenkant zitten ze vast met twee boutjes, waarvan er natuurlijk 1 af moest breken sad.gif

Het kan nodig zijn om de remleiding even los te halen. Ikzelf heb dat niet gedaan, ik heb het boutje van het t-stukje op de as waar de remleiding aanzit losgedraait en de remleidingen voorzichtig wat omhoog gebogen. Maar als je zeker wilt weten dat er niks afbreekt haal je ze even los.

Dan is het meeste sloopwerk al gebeurd. Als je echt serieus bent met terreinrijden, verwijder je nu de stabilisatiestang achteraan. Zit op de chassisbalken vast met twee bouten per kant, en aan de kant van de assen zijn ze al los. Voorzichtig (...) onder de uitlaat uit schuiven en op de "recycle-hoop" deponeren.

Dan is het zaak om alles weer in omgekeerde volgorde, met de nieuwe componenten.

Ik ben begonnen met het vastschroeven van de bovenkant van de schokbrekers. Vier boutjes erin (3 van een maat en eentje een maatje groter sad.gif ) en ze zitten vast. De onderkant liet ik nog even los hangen.

Dan de voorkant van de bladveren vast zetten met de orginele bouten (even schoonmaken met de staalborstel), de veerschommels monteren in het chassis en de veren monteren in de veerschommels. Let erop dat je bouten niet te vast aandraait! Vooral de bout waarmee de veren in de veerschommels vastzit moet niet veel vaster dan "degelijk" worden aangedraait, oftwel een 60 tot 70 Nm voor de preciezelingen.. De rest mag wel lekker vast, 100 - 120 Nm volgens de boekjes.

Vervolgens de assen weer met - nieuwe - U-bouten op de bladveren monteren. Dit wordt waarschijnlijk voorafgegaan door een half uurtje vloeken en tieren om de asssen op de goede plek onder de bladveren te manouvreren. En het pinneke op de veren moet in het gaatje op de assen vallen... even op letten..

Als laatste nog even de schokbrekers op de as vastzetten. Als dat niet gemakkelijk gaat zijn je schokbrekers te kort smile.gif

Niet vergeten de remleiding weer vast te zetten als je die los hebt gehad. En je remmen ontluchten!

Dan de assteun eronderuit, wielen erop (shit.. weer verkeerdom.. smile.gif ) en de brug omlaag. En genieten van de geweldig retro-look met die hoge achterkant en die lage voorkant smile.gif

Foto's en deel twee volgen nog smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88+Jan 19 2004, 15:59 -->
<!--QuoteBegin-DutchPowerCow@Jan 18 2004, 21:47

Idd een mooi en duidelijk verhaal.

Nou deel 2 nog ff, en een keurinkje zodat wij a.s. zondag met z'n allen op een rijtje

al kwijlend het resultaat kunnen aanschouwen tongue.gif

Oh ja die keuring.. blink.gif

Kom op, pies of keek.

Gewoon lief zijn voor de keurmeester,

en hem overtuigen dat het allemaal wel meevalt wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Jan 19 2004, 16:27

Kom op, pies of keek.

Gewoon lief zijn voor de keurmeester,

en hem overtuigen dat het allemaal wel meevalt  wink.gif

Is ook nie veel werk meer

(was het zowieso al niet.. alleen maar kleine dingetjes als lampjes die het niet deden en remslangen die goed vast op het chassis moesten zitten.)

enige wat ik nog moet doen (volgens de proefkeuring dan, inmiddels alweer een maand of vier geleden...)

Knipperlicht rechtsachter

Stadslicht rechtsvoor

kentekenverlichting

En dan moet ik nog iets verzinnen om de remslang achter vast te zetten op de as. Misschien wel gewoon een lange bout smile.gif

Maar mezelf kennende kan ik hier nog weeeeeken over doen biggrin.gif

Voor de rest alleen maar complimentjes gehad van de keurmeester, dat ie in zo'n goede conditie was smile.gif Hij was ook onder de indruk van de nieuwe vering en schokbrekers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...