Spring naar bijdragen

Het verhogen van een Cherokee


XJos88
 Share

Recommended Posts

Als je een Cherokee wilt verhogen, heb je eigenlijk maar een mogelijkheid, en dat is een verenlift. Een bodylift is onmogelijk omdat body en chassis een geheel vormen, een unibody constructie. Lekker stevig, dat wel.

DISCLAIMER. Ik ben geen automonteur. Not even close. Ik knutsel voor mijn beroep met computertjes en doe het knutselen aan mijn jeepie een beetje als hobbie. Geloof dus niet alles wat ik zeg, maar denk zelf ook even na smile.gif

Eerst een stukje theorie.

Een cherokee is achteraan voorzien van bladveren, en voor van schroefveren.

Verder is er voor en achter een stabilisatiestang om het rollen van de carosserie in de bochten in toom te houden. Deze zorgt ervoor dat als een kant van een as omhoog geduwd wordt, de andere kant ook omhoog geduwd wordt. Prima voor de weg om hobbels te nemen, minder geschikt voor het terrein waar we vooral zoveel mogelijk wielen op de grond willen houden.

Voor is er bovendien een 'track-bar' welke van de chassisbalk aan de bestuurderskant evenwijdig aan de as naar een bevestigingspunt op de as ter hoogte van de chassisbalk aan de passagierskant. Deze stang zorgt ervoor dat de as onder de auto blijft en niet van links naar rechts kan bewegen. Achter is deze stang niet aanwezig omdat de bladveren deze functie al vervullen.

Als laatste is ieder wiel uiteraard voorzien van een schokbreker.

Als je dat hebt uitgemaakt dat het 'dus' een verenlift moet worden, heb je weer verschillende mogelijkheden.

Namelijk blokken, waardoor de auto wel hoger komt te staan maar de veerweg zelf niet veranderd, of andere (langere, krommere) veren, waardoor de auto hoger komt te staan en de veerweg ook langer wordt.