jacobcoens Geplaatst December 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2010 Hoi allemaal, Kort geleden heb ik mijn Grand Wagoneer bij de garage gehad. Op een auto-ambulance weliswaar want ik had al een tijdje klachten over uitvallen van de motor, en op het laatst wilde de auto nog maar 100 meter rijden voorsdat ie er weer mee ophield. Diagnose was dat een leiding van het koelsysteem (lees: tijdelijk en had veel eerder al moeten zijn vervangen door een originele) het heeft begeven en dat de auto daardoor een tijdje zonder koelvloeistof heeft gereden. Dat is nu hersteld, de auto heeft tegelijkertijd een beurt gehad maar nu heb ik het probleem dat de auto minder vermogen heeft bij hogere snelheid en de topsnelheid nu slechts 100 km/u is, en dat de motor hapert/inhoudt/bokt of het geluid geeft dat er ergens onder de motorkap heel kort lucht onder druk ontsnapt wanneer deze te zwaar lijkt te worden belast. Vermoeden van de monteur is dat de motor schade heeft opgelopen door oververhitting en dat er nu compressieverlies optreedt. Klinkt op zich wel logisch. Vraag is nu wat ik moet doen om te beslissen wat de volgende stap is. Hierbij zou je kunnen denken aan het meten van bijvoorbeeld de compressie om vervolgens vast te stellen of het de moeite waard is om de motor te reviseren of om er een donorblok in te zetten. Op basis waarvan maak je de de keus om te reviseren of te vervangen? Wat moet ik hiervoor meten of nagaan? Heeft iemand een idee wat de kosten van reviseren zijn? Mocht dat te duur zijn, waar zou ik op moeten letten bij het kopen van een (gereviseerd) blok? Het gaat om een 360 op LPG, bouwjaar is 1990 met bijna 150000 miles op de klok. Kan bijvoorbeeld een blok van een Wagoneer uit een ander bouwjaar er zondermeer in, welke onderdelen heb ik absoluut nodig en welke niet? Zou ik zo'n blok het beste uit de USA kunnen halen en zo ja, waar? Ze zijn daar voor zo'n 1300 dollar te krijgen maar je leest ook wel eens dat die dan uit Mexico komen en kwalitatief slecht zijn. Ik zit met mn handen in het haar wat nu te doen.. Alvast dank voor jullie hulp! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobV8 Geplaatst December 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 21, 2010 (bewerkt) meten = weten , eerst de compressie meten dan weet je wat meer, nu is het gokken, is het blok te heet geweest volgens je temp meter of is het je niet opgevallen ? Uitvallen van de motor kan te maken hebben met het wel of niet verdampen van je LPG, zit er nog lucht in je koelsysteem waardoor de verdamper niet goed verdampt...? En is de koelslang gewoon geknapt ? of poreus gaan worden en zachtjes beginnen te lekken ? gr Rob December 21, 2010 bewerkt door RobV8 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jacobcoens Geplaatst December 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 21, 2010 Rob, bedankt voor je reactie. Ik zal beginnen met het meten van de compressie. Dit is dus de eerste stap neem ik aan. Wat de staat van de leiding was zou ik na moeten vragen bij de garage, die heb ik zelf niet gezien. De monteur heeft me verteld dat hoogstwaarschijnlijk voor een noodreparatie gebruik is gemaakt van een verkeerd type slang en dat deze het heeft begeven. Als ik het me goed herinner stond de motor (nagenoeg) droog Ik heb nog ongeveer 10 korte ritten gemaakt na de eerste klachten, waarbij het uitvallen ophield wanneer de motor goed warm was. Het uitvallen gebeurde voor mijn gevoel tussen het moment dat de automatsche choke uitschakelde en de motor goed op temperatuur was. De laatste paar ritten voor de reparatie viel me op dat de temperatuurmeter bij stilstaan voor een kruispunt oid hard richting het maximum van de meter liep en de allerlaatste keer leek de motor helemaal niet meer op temperatuur te willen komen (geen beweging in de meter), en sloeg deze zelfs na een half uur stationair gedraaid te hebben nog steeds af. Na de beurt/reparatie is het uitvallen niet meer voorgekomen; de koelwaterslang is vervangen en er is nieuw koelwater in de motor gedaan. Temperatuur blijft nu keurig binnen de norm, maar heb nu dus last van wat lijkt op vermogensverlies. Meer gedetailleerd: soms schakelt de motor pas heel laat of bij iets gas terug op naar de derde (hoogste) versnelling, kickdown lijkt niks meer te doen en de topsnelheid is nu dus 100 km/u en merkbaar iets minder wanneer je omhoog rijdt uit een aquaduct oid - daarnaast dus af en toe genoemd haperen/schokken en de geluidjes onder de motorkap. Ook leek de topsnelheid bij een nog-niet-helemaal-warme motor iets lager te zijn. Overigens: er is tegelijkertijd met de reparatie een K&N luchtfilter geplaatst ter vervanging van het standaard Impco-filter en een Flowmaster-uitlaat gemonteerd; wellicht heeft dit verband met de verminderde prestatie? Ik zal meteen ook navragen of de LPG-installatie wel opnieuw is afgesteld. Ik probeer zo snel mogelijk de compressie te meten en de resultaten te posten, maar dat kan even duren aangezien ik dit moet doen met een collega die daarvoor de apparatuur heeft en de feestdagen voor de deur staan. Nogmaals dank! Jacob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobV8 Geplaatst December 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 21, 2010 ok, ben benieuwd, maar het schakelen kan er mijns inziens weinig mee te maken hebben, hebben ze aan de gaskabel / lijndruk gezeten om het filter te vervangen misschien,deze regelt je schakelmoment en je kickdown bij een torqueflite bak ( neem aan dat je die hebt gezien het bouwjaar ). succes vast en goede dagen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2010 Heeft-ie op benzine dezelfde kuren als op LGP? Rob's veronderstelling dat de verdamper niet goed warm wordt komt me heel plausibel voor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst December 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2010 eerst oude filter terug plaatsen dan verder kijken je kan niet zo maar een open luchtfilter plaatsen met een gas installatie lucht gas verhouding word dan anders en dus bij volgas vermogen te kort even na laten meten moet bij 3000 toeren onbelast ongeveer 1,5 co hebben dan loopen die oude blokken het mooist maar als die warm word gaat hij beter lopen lijkt mij toch de zuigers of veren of de kleppen die bij koude toestand niet afsluiten hoe veel carterdruk heb je met koude motor zegt ook al heel veel van de toestand van de zuigerveren en zuigers maar compressie meten is weten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jacobcoens Geplaatst January 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 Helaas, de motor heeft het afgelopen zaterdag begeven. Nu dus op zoek naar een nieuwe! Nogmaals dank voor jullie hulp. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petrus Geplaatst February 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2011 Helaas, de motor heeft het afgelopen zaterdag begeven. Nu dus op zoek naar een nieuwe! Nogmaals dank voor jullie hulp. He dat is vervelend voor je. Succes met het vinden van een andere motor! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petrus Geplaatst December 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2011 Helaas, de motor heeft het afgelopen zaterdag begeven. Nu dus op zoek naar een nieuwe! Nogmaals dank voor jullie hulp. Heb je inmiddels al een ander blok gevonden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.