Spring naar bijdragen

[Ophanging] stugge vering na verhoging


zeehond
 Share

Recommended Posts

Ik ben in het bezit van een wrangler uit 1991.

Gezien het feit dat de bladveren doorgeslagen waren was het tijd voor de montage van nieuwe.

Na veel rondgekeken te hebben op het internet is het een complete set van 4 inch van Dick cepek geworden inclusief de daarbij behorende dempers.

Na de montage, die overigens heel goed zelf te doen is, vind ik het comfort van mijn nieuwe veren-setje te stug.

Ik weet dat een wrangler nooit veel comfort kan bieden, maar het lijkt wel of de dempers overdone zijn voor de set.

Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring en wat kan eventueel de oplossing zijn .

Ik denk zelf dat er met de dempers wel wat gedaan kan worden maar om even een paar nieuwe te kopen om te kijken of dan het euvel minder wordt lijkt mij ook een beetje te duur mad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmm, dat is normaal hoor. dat komt omdat die verhogings veren een veel grotere boog hebben, en daarom moeilijker indrukken. het gaat wel minder stug worden als je je stabilisatie stang en achterste tractiestang eruithaald en hem dan een goed laat flexen teidens een dagje off-roaden. (ik heb die stangen er trouwens nooit meer terug ingezet biggrin.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by MugZy@Oct 10 2003, 13:10

mmm, dat is normaal hoor. dat komt omdat die verhogings veren een veel grotere boog hebben, en daarom moeilijker indrukken. het gaat wel minder stug worden als je je stabilisatie stang en achterste tractiestang eruithaald en hem dan een goed laat flexen teidens een dagje off-roaden. (ik heb die stangen er trouwens nooit meer terug ingezet biggrin.gif )

...geen last van op verharde wegen? Met de wegligging?

Of 'gooi' je die van jou op een oplegger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...geen last van op verharde wegen? Met de wegligging?

Of 'gooi' je die van jou op een oplegger?

nee, van de tractie bar merk je niets (de cj had zo'n ding niet eens) (bij jouw tj kan/mag je die niet eruit halen)en de stabilisatie stang...ja hij gaat wat meer hangin in de bocht, maar het valt best mee. als je gaat 4x4'en moet je die stabilisatie stang sowiso loskoppelen ( niet vergeten om ze ergens aan vast te maken!!!!!) om de volle veerweg te kunnen krijgen. mijn yj is 2.5" verhoogt "n staat op 31" banden. vanvoor flex ik 50 cm achter 60 cm...

en nee die van mij word gereden, dat is net de uitdaging, je materiaal heel terug thuiskrijgen biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

okee dat van die stabilisatie stang en tractie stang ga ik een keer proberen.

Maar om even terug te komen op het feit dat de veren een veel grotere boog hebben en daardoor minder kunnen indrukken het volgende. biggrin.gif

Wat nou als je gewoon ouderwetse verlengde veerschommels gebruik.

Dan kan de veer toch weer wat meer inveren.

Ik heb dit namelijk wel achter gedaan en het lijkt erop dat dit iets meer veercomfort geeft.

Voor ben ik huiverig voor omdat dit ook het stuurgedraag beinvloed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, je hebt natuurlijk gelijk...stug is niet comfortabel, maar uiteraard wel lekker direct. Ook met sturen en remmen.

Hoe 'slapper'de boel wordt, hoe minder controle je lijkt te hebben...ik zeg lijkt, want vaak is dat niet zo. Hoe lang rij je nu met die verlengde schommels?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij nu ongeveer een half jaar met de verlengde veerschommles achter.

Zoals gezegd bevalt het mij goed en zal ik ze er ook niet van afhalen.

Ik heb trouwens een adres in duitsland waar ik mijn spullen voor de jeep koop.

Als je het daar op maandag besteld dan heb je het dezelfde week nog thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet eerlijk gezegd niet of het veel scheelt, maar wat voor mij doorslaggevend was is dat er veel meer geleverd kan worden.

Ik heb in utrecht toen de veerverhogingsset gekocht en daar besteld hij het ook in duitsland bij dezelfde waar ik het vandaan haal.

De prijzen waren ongeveer gelijk alleen moet je in duitsland nog wel de transport kosten betalen.

Dus voor een kleine bestelling kan het wat duurder uitvallen dan voor een grote bestelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok idt is mijn id over verlengde veerschommels: het is een vrij goedkope manier om lift te krijgen, maar dat is helaals niet de juiste reden om ze te plaatsen. ik zou ze zeken niet gebruiken met OEM veren, of verhogingsveren onder de 4'. en wel om de volgende redenen: stabilitieit: hier zal niemand me tegenspreken. bodemvrijhied: die lange schommels vooraan zitten in de weg. je bladveer kan er nog overschuiven, maar die schommel zet zich vroeg of laat ergens vast. en de voornaamst reden: schommels laten meer (te veel ) voor en achterwaartse beweging van de assen toe, waardoor (zeker bij verhoging) je kardanassen te kort kunnen worden bij een opstakel ( wiel valt in een put, je kardan schuift uit..net te ver... wiel komt uit put, je as komt weer omhoog, en druk de behuizing van je mooie NP231 tussenbak naar het hiernamaals....) waarom is die geen probleem bij +4" veren? we weten toch allemaal dat je dan een shortshaft kit moet zetten laugh.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, maar hoe zit het dan revolver shackels?

Bij deze uitvoering moet het vaste ophangpunt van de voorste vering vervangen worden door een flexibele gescharnierde ophanging.

Aan de voorkant komt dan het vaste ophangpunt te zitten.

Filosofie hierachter is dat als de wielen een obstakel tegenkomt, dan wil de as naar boven en naar achter.

Omdat bij de huidige uitvoering het vaste ophangpunt van de bladveer achter zit kan de as niet naar achter en alleen maar omhoog veren.

Door nu een flexibele ophanging achter te doen zou het wel mogelijk zijn om de as naar achter en boven te laten veren.

Je moet als je dit wil doen wel een langere kardan as hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en een fixed yoke(of short shaft kit) dwz een aanpassing aan de tussenbak zodat de achter kardan in elkaarschuift zoals de voorste ipv in en uit de bak zoals standaard. revolvers laten inderdaad veel meer flex toe., maar de meeste revolvers worden op de weg vergrendeld, en dan zijn ze niet veel hoger dan de standaart schommels.

schommels is net als een bodylift heel verleidelijk, maar ze zijn geen van beide aan te raden als eerst of voornaamst verhoging. het allerbest is natuurlijk de assen onder de veren leggen. maar dit is in belgie helaas redelijk iliegaal.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kameel, om nog even terug te komen over het lekker direct sturen.

Ik heb toen de verhogingsset gekocht in utrecht en daar werd gezegd dat het niet nodig was om een verlengde stuurbeugel te nemen.

Nu is het zo dat als ik de bocht instuur er eerst een losse slag is en dan begint hij pas te reageren.

Ik heb onder de auto gekeken en mijn vrouw het stuur laten draaien(ikweet levens gevaarlijk) toen bleek dat de stuurstangen in de horizontale richting veranderen wat de loze slag veroorzaakt.

Ik heb inmiddels de verlengde stuurbeugel binnen maar moet hem er nog onder zetten.

Ik hoop dat dit voldoende resultaat opleverd en dat de loze slag in het sturen vermindert.

Ik vindt het alleen vreemd dat men je niet adviseert om ook deze erbij te kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by MugZy@Oct 20 2003, 20:24

schommels is net als een bodylift heel verleidelijk, maar ze zijn geen van beide aan te raden als eerst of voornaamst verhoging.  het allerbest is natuurlijk de assen onder de veren leggen. maar dit is in belgie helaas redelijk iliegaal.......

Ik heb al vaker gehoord dat Spring-Over-Axle in belgie illegaal is, maar wat ik me dan afvraag - de cherokee heeft dit standaard, wordt dit dan wel toegelaten of hebben de in belgie verkochte cherokee's een andere achteras?

Overigens ben ik het je niet met je eens wat betreft de bodylift - dit is juist een ideale manier om plek te maken voor meer rubber, terwijl het zwaartepunt van de auto niet noemenswaardig verschuift, de zware delen blijven immmers op dezelfde plek..

Weet iemand nog mogelijkheden voor een bodylift voor een cherokee tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by zeehond@Oct 20 2003, 21:33

Ik heb toen de verhogingsset gekocht in utrecht en daar werd gezegd dat het niet nodig was om een verlengde stuurbeugel te nemen.

Nu is het zo dat als ik de bocht instuur er eerst een losse slag is en dan begint hij pas te reageren.

Ik heb onder de auto gekeken en mijn vrouw het stuur laten draaien(ikweet levens gevaarlijk) toen bleek dat de stuurstangen in de horizontale richting veranderen wat de loze slag veroorzaakt.

Als je met 'verlengde stuurbeugel' die ca. 15 cm lange arm bedoeld die van het stuurhuis recht naar voren wijst - da's de pitman arm, en daar hoort helemaal niet zo veel speling op te zitten. De nieuwe stuurbeugel zal dit denk ik ook niet oplossen. Je zult de speling op het stuurhuis (engels: backlash) moeten (laten) bijstellen.

Die verlengde stuurbeugel heb je alleen nodig om 'bumpsteer' tegen te gaan. Da's het effect dat je na een bult of kuil in de weg ineens een andere kant op rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verlengde stuurbeugel heb je alleen nodig om 'bumpsteer' tegen te gaan. Da's het effect dat je na een bult of kuil in de weg ineens een andere kant op rijdt.

Mee eens ja...volgens mij is daar zelfs een demper voor.

Ik weet niet hoe het met de stabiliteit van een XJ zit als je een bodylift toepast, maar weet je wel zeker dat dat een goeie manier is om ruimte te maken voor grotere banden?

Volgens mij maakt een paar centimeter niet uit, maar als je daarboven zit...

(misschien ff verdergaan in een apart topic voor XJ? wink.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Oct 26 2003, 21:46

Ik weet niet hoe het met de stabiliteit van een XJ zit als je een bodylift toepast, maar weet je wel zeker dat dat een goeie manier is om ruimte te maken voor grotere banden?

Was een beetje een flauw grapje: een XJ heeft een unibody en dus geen apart chassis laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88+Oct 26 2003, 21:29 -->
<!--QuoteBegin-Kameel@Oct 26 2003, 21:46

Ik weet niet hoe het met de stabiliteit van een XJ zit als je een bodylift toepast, maar weet je wel zeker dat dat een goeie manier is om ruimte te maken voor grotere banden?

Was een beetje een flauw grapje: een XJ heeft een unibody en dus geen apart chassis laugh.gif

..got me! wacko.gifbiggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88+Oct 26 2003, 21:19 -->
<!--QuoteBegin-MugZy@Oct 20 2003, 20:24

schommels is net als een bodylift heel verleidelijk, maar ze zijn geen van beide aan te raden als eerst of voornaamst verhoging.  het allerbest is natuurlijk de assen onder de veren leggen. maar dit is in belgie helaas redelijk iliegaal.......

Ik heb al vaker gehoord dat Spring-Over-Axle in belgie illegaal is, maar wat ik me dan afvraag - de cherokee heeft dit standaard, wordt dit dan wel toegelaten of hebben de in belgie verkochte cherokee's een andere achteras?

Overigens ben ik het je niet met je eens wat betreft de bodylift - dit is juist een ideale manier om plek te maken voor meer rubber, terwijl het zwaartepunt van de auto niet noemenswaardig verschuift, de zware delen blijven immmers op dezelfde plek..

Weet iemand nog mogelijkheden voor een bodylift voor een cherokee tongue.gif

soa is iligaal omdat je in belgie in principe geen aanpassingen mag uitvoeren aan een wagen. enkel een erkent constueer mag dit( en kan dit ook... dan krijg je een nieuw gelijkvormighieds attest en chassisnummer, en ben je vele euros lichter....) zelfs mijn 2.5 verhoging en 31" banden kunnen mij bij een ongeval serieuse problemen bezorgen.

het grootste probleem met bodylifs is dat hoe dan ook je kas ervan kapot gaat. te torsie krachten zijn veel groter als ze niet tegen het chassis ligt. en iedere body lift zal na verloop van tijd gaan uitscheuren. de kost die je dan hebt zijn groter dan nieuwe veren. als je meer plaats in je wielkassen wil, kan je beter de schaar in de plaat zetten, en aan de binnenkant wat meer wegsnijden (onder de fenders zit net dezelfde ronde wielkast als een cj7) en bovendien is iedere bodylift lelijk.... rolleyes.gifsmile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...