Spring naar bijdragen

Probleempje Koppeling


Bleek
 Share

Recommended Posts

Ik vroeg mij af of het mogelijk is dat je koppeling last kan hebben van het koude weer? (olie die dikker word o.i.d.)

Het volgende is er nu aan de hand,

Met het koude weer begon ik te merken dat mijn koppeling steeds eerder ging pakken bij het op laten komen ervan. Ik heb dan ook vrij weinig druk op het pedaal.

Als de motor koud is krijg ik hem slecht in zijn acheruit en daarna slecht naar zijn eerste versnelling ook naar de tweede versnelling loopt het wat stroef en bij de andere versnellingen gaat het eigenlijk probleemloos.

Als de motor warmer word lijkt het wel dat het steeds beter gaat. De koppeling slip niet bij het rijden in ieder geval (nog niet tenminste)

Is dit mogelijk of kan dit echt niet en is er wat anders aan de hand?

bewerkt door Bleek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het volgende aan de hand is ( ik heb het zelfde). Door de kou is de rubber/kunststof mof die over je pook heen zit stugger, daardoor schakelt hij lastiger als die warmer word word de mof soepeler en gaat het beter.

Het sneller aanpakken van de koppeling is waarschijnlijk te wijten aan een lekkende koppelings cilinder. Op je schutbord onder de motorkap zit je bij je rembekrachtiger een klein zwart potje met remolie dit id het reservoir voor je koppeling kijk is of deze nog op peil is.

Ik had het probleem ook. Reservoir gevuld boel ontlucht toen ging het lange tijd goed en bleef die op niveau. Nu twee keer wat grotere afstand gereden en nu begint het gelazer weer. Je ziet waarschijnlijk geen lekkage heb ik ook niet uitwendig komt doordat de koppelingscilinder inwendig zit. Ik heb ook af en toe een vreemde lucht bij lang rijden en warme motor, verbrande koppelingslucht komt waarschijnlijk door het lekken op de koppelingsplaten.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rubber/kunstof mof zal het niet zijn want heb nu net even gegekeken en heb dus totaal geen druk op het pedaal.

Het niveau is in orde en als je pompt gebeurd er eigenlijk niks na wat aantal keer pompen komen er wel wat bubbels maar dat is echt weinig, ook krijg je dan een beetje meer druk op je pedaal maar dit is nog te weinig om te kunnen schakelen.

Vanmorgen toen ik thuis kwam van het werk kon ik nog wel schakelen maar merkte ik wel dat ik minder druk voelde op het pedaal, nu heb ik vrijwel niks meer .

Zover ik kan zien zie ik geen lekkage's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb gelukkig al wat mailverkeer gehad met iemand over het euvel

Ga eerst proberen te ontluchten maar het systeem is niet open geweest dus zou niet weten waar de lucht ineens vandaan zou moeten komen.

Verder weet ik het niet en is het gissen en zoeken morgen.

Verder niemand met ideen c.q tips

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig niet een oliespoortje aan de binnenklant van je schutbord ter hoogte van je koppelingspedaal?

Nou toevallig zit daar wel een oliespoortje en ik zie langs dat rubbertje van dat cillindertje (juiste benaming weet ik niet) wat aan de bovenkant van je pedaal zit wat olie komen dus die is kapot.

Weet niet of dit een stevig klusje is om te doen of dat het wel meevalt en heeft dat cillindertje een speciale benaming zodaat hij makkelijk besteld kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cillindertje zit er in en wou nu gaan ontluchten maar zie niet hoe je die nippel los krijg :blush: .

Het lijkt net of er een boutje/schroefje/imbusje in die nippel zit maar ik krijg nergens beweging in en ben bang (mezelf kennende) dat ik de boel kapot trek.:wacko:

één voordeel is er wel want het cillindertje werkt en ik kan nu net schakelen.

Ben er ondertussen gestopt voor ik het hele zooitje ervanonder trek en er meer kapot is dan alleen een cillindertje :angry:

ga maar vragen in de garage of hij op de brug kan en dat ze daar de ontluchtings nippel of vervangen of los krijgen (is ook een beetje koud nu op je rug in de sneeuw)

bewerkt door Bleek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Sommige mensen hebben altijd mazzel.

Bij mij was natuurlijk alles slecht en lek.

Dus platen, drukgroep en cilinder bovenin vervangen......

Resultaat een gepeperde rekening en een auto die weer prettig rijd en schakeld.

Hoop dat de jouwe het nog steed goed doet met alleen de cilinder bovenaan vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Nou mijn koppeling deed het dus uitstekend grrrr Vandaag ineens weer niks geen druk en als ik naar de master clutch cillinder kijk dan zie ik tegen het schutbord weer olie dus die is weer naar de notros klotos.

Het was ook een gebruikte die er vorige keer in ging dus weer wat geleerd :D niet alles tweede hands er in schroeven.

Ik heb nu dus ook een nieuwe besteld bij Nico en hopen dat ik hem binnen heb en klaar krijg voor zondag.

bewerkt door Bleek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...