Spring naar bijdragen

Raar Geluidje


Recommended Posts

Hallo, tijdens het gas geven hoor ik een vreemd geluid van voren komen, het lijkt van linksvoor te komen. Het lijkt alsof je de gehele tijd over een witte doorgetrokken streep aan het rijden bent. Het geluid houdt op als je de gas los laat.

Is er iemand die misschien weet wat dit zou kunnen zijn.........?? Grtz Frank

PS ik heb een GC 5.2 Limited, km stand 194.000 km.

bewerkt door febke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt vreemd, maar er zijn nu eenmaal forum-deelnemers niet altijd op zondagavond of maandagochtend in de gelegenheid zijn hier te komen.

Komt bij dat de klacht behoorlijk vaag is, behalve dan dat er bij gas geven een gonzend geluid schijnt te ontstaan. Hoe is dat als je de snelheid constant hebt? Trillingen in het stuur? Er zijn gerust wel een paar dingen te noemen, maar het lijkt of het van links voor komt. De herkomst van een geluid is vaak lastig te bepalen.

Ik kan natuurlijk wel wat roepen: band en/of bandenprofiel (cuppen?). Homokineet, wiellager en differentieel zijn er nog maar een beperkt aantal en dat is alleen maar met betrekking tot de wiel-aandrijving. Komt het van links boven dan kán het de stuurpomp of een poelie zijn die door de multiriem wordt aangedreven en ga maar door, aan mogelijkheden geen gebrek.

Kortom: je zult het probleem wat duidelijker moeten definiëren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt bij dat de klacht behoorlijk vaag is, behalve dan dat er bij gas geven een gonzend geluid schijnt te ontstaan. Hoe is dat als je de snelheid constant hebt? Trillingen in het stuur? Er zijn gerust wel een paar dingen te noemen, maar het lijkt of het van links voor komt. De herkomst van een geluid is vaak lastig te bepalen.

Ik kan natuurlijk wel wat roepen: band en/of bandenprofiel (cuppen?). Homokineet, wiellager en differentieel zijn er nog maar een beperkt aantal en dat is alleen maar met betrekking tot de wiel-aandrijving. Komt het van links boven dan kán het de stuurpomp of een poelie zijn die door de multiriem wordt aangedreven en ga maar door, aan mogelijkheden geen gebrek.

Kortom: je zult het probleem wat duidelijker moeten definiëren.

Bedankt voor de reactie en sorry voor mijn ongeduldigheid.

Wat ik kan beantwoorden is dat het geluid ook bij constante snelheid is, er zijn geen trillingen in het stuur. Wat betreft waar het geluid vandaan komt is zoals je al zei moeilijk te bepalen. Het geluid is wel weg als ik het gas los laat.

De voor- en achteras lagers zijn vorig jaar vervangen bij Jeebees en de vorige eigenaar vertelde me dat Jeebees had verteld dat de olie vd automatenbak moest worden vervangen.

Hopelijk is het probleem nu iets specifieker uitgelegd en anders hoor ik het wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien de kilometers is het goed mogelijk dat de visco van de tussenbak is overleden en dat daarmee mogelijk ook het voordiff schade heeft opgelopen. Het is ook mogelijk dat alleen olie verversen daarvan (en van de automaat natuurlijk) het probleem oplost. Geef in je profiel eens aan waar je verblijft, wellicht is er een jeep-kenner in jouw omgeving en die is meestal goedkoper dan de dealer of een "vreemdeling" die overal naar op zoek moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal de deskundigheid van de Jeep-dealer niet in twijfel trekken, maar in het algemeen zijn de rekeningen legendarisch. Wellicht verdient het aanbeveling eens contact met Jeebees op te nemen. Kennelijk weet die wat meer over de onderhoudshistorie ook.

En misschien zijn er op het forum nog anderen die een alternatief hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoor je het geluid ook als je stilstaat (gasgeven in N)?

Je kunt de Jeep ook even op assteunen zetten en luisteren of je de locatie beter kunt bepalen.

Besef wel dat niemand hier op het forum je probleem op afstand kan oplossen. Je moet actief gaan zoeken of het overlaten aan de garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom uit Roosendaal, ik weet niet of er bij mij in de buurt een kenner woont die er evt naar kan luisteren.......

Volgens mij heb ik hier alleen de keuze uit een Jeep dealer, Jeebees uit Tilburg is weer een 3 kwartier verder.

Roosendaal? Geef Jeeped eens een PM-etje...hij zit in Schiedam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoor je het geluid ook als je stilstaat (gasgeven in N)?

Je kunt de Jeep ook even op assteunen zetten en luisteren of je de locatie beter kunt bepalen.

Besef wel dat niemand hier op het forum je probleem op afstand kan oplossen. Je moet actief gaan zoeken of het overlaten aan de garage.

Nee, als ie stilstaat en gas geeft in de N stand hoor ik niets. Ik heb er vanmiddag wel weer mee gereden en wat ik opmerkte is dat je pas bij ongeveer 50 km/u het geluid hoort. Ik heb ook even de manual standen geprobeerd en in stand 1 hoor ik niets en bij stand 2 begint het geluid. In stand D begint het geluid om en nabij de 50 km/u, dat is het moment dat ie naar zijn 2e gear gaat. Bij hogere snelheden blijft het geluid aanhouden.

Hij rijdt voor de rest echt prima, geen rammeltjes of dat soort geluidjes, erg smooth. Alleen dat geluid is vreemd.

bewerkt door febke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Het klinkt als 2 mogelijkheden :

1. Spanner van de multiriem is versleten, bij jouw km stand helemaal niet gek. Spanner met riem is simpel te monteren en kost je ongeveer 200 euro max aan onderdelen. (origineel)

Bij een 4.7i is er een gemodificeerde, weet niet of dat bij de 5.2i ook is.

2. Lekkage in je stuurhuisleiding. Het is vaak de bovenste die op de pomp aansluitblok zit. Kijk maar eens naar uiteinde van de leiding die in de wartel zit.

Als je die kunt bewegen, lekt hij daaruit. Dan komt er lucht in het systeem en krijg je ook deze geluiden. Als de lekkage nog niet zo groot is verdwijnt het geluid soms even als je het potje op peil zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt als 2 mogelijkheden :

1. Spanner van de multiriem is versleten, bij jouw km stand helemaal niet gek. Spanner met riem is simpel te monteren en kost je ongeveer 200 euro max aan onderdelen. (origineel)

Bij een 4.7i is er een gemodificeerde, weet niet of dat bij de 5.2i ook is.

2. Lekkage in je stuurhuisleiding. Het is vaak de bovenste die op de pomp aansluitblok zit. Kijk maar eens naar uiteinde van de leiding die in de wartel zit.

Als je die kunt bewegen, lekt hij daaruit. Dan komt er lucht in het systeem en krijg je ook deze geluiden. Als de lekkage nog niet zo groot is verdwijnt het geluid soms even als je het potje op peil zet.

Kun je dat evt zien of de spanner vd multiriem is versleten?

Ik ben zelf niet zo erg technisch, maar ook weer niet te onhandig om niets te kunnen <_< . Het potje staat continu op het juiste peil, ik zie ook geen natte gedeeltes onder de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je dat evt zien of de spanner vd multiriem is versleten?

Ik ben zelf niet zo erg technisch, maar ook weer niet te onhandig om niets te kunnen <_< . Het potje staat continu op het juiste peil, ik zie ook geen natte gedeeltes onder de auto.

Hmm lastig. Nee, eigenlijk niet. Maar als je onder de motorkap luistert zal je het geluid wel goed van de spanner vandaan moeten horen komen.

Vaak snerpend en mede afhankelijk van gas geven. Soms kan je ook testen door de spanner met WD40 in te spuiten. Als het geluid dan minder word of verdwijnt is het de spanner.

Maar geluid in rollen/aandrijving komt bijna altijd als eerste bij de spanner vandaan. (ik heb hem toevallig ook net vervangen op de GC) De klus zelf is echt maar 10 min werk.

Heb je getracht het geluid te kunnen traceren? Mocht je oordoppen hebben kan je soms goed controleren of het geluid uit een specifiek onderdeel komt door een schroevendraaien erop te zetten en tegen je oordop te houden. Maar kijk uit bij de spanner, das wel een gevaarlijke plek bij een GC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor het geluid alleen maar als ie rijdt, dus dat is wel moeilijk om te horen waar het geluid vandaan komt (in ieder geval wel van voren). Als die stationair draait hoor ik niets vreemds.

Het is ook alleen maar vanaf de tweede versnelling en vanaf ongeveer 40 km/u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...