Spring naar bijdragen

Stoelverwarming


Recommended Posts

Hallo,

Mijn stoelverwarming doet het niet meer,ik heb de zekeringen na gekeken die zijn nog goed de schakelaar van hi/lo doet het nog maar geen warme stoel, heeft iemand een idee hoe ik het kan oplossen / maken.

Of heeft iemand een elktr.schema

bvd.

bewerkt door marc.1970
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, deze is voor jou

ja , lap...

de zoveelste deze week met koude billen.

OK, here we go again: de zetelverwarming gaat kapot waar je met je kont het éérst de zitting raakt. Aan de bestuurderskant is dit dus de linkerkant tegen het portier. Aan de kant van mevrouw is dit de rechterkant.

Leder eraf stropen en checken op schroeivlekken in de mousse: daar is de verwarmingsdraad waarschijnlijk gebroken.

Een volledige beschrijving hoe het moet vind je in een topic van een paar eeuwen terug: klik hier...

ps. wacht nog steeds op al die biertjes die al beloofd geweest zijn door jeepers die hun kont terug warm hebben.... m'n tong staat ondertussen stijf van de dorst...

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans

De mijne was ook stuk, ik had hem al gerepareerd dankzij jou beschrijving lukte dit zonder problemen. Echter vorige week klapte die weer kapot, dus stroopte ik het vel van de stoel en begon te zoeken. ...... ik vond alleen deze keer geen kapotte of verschroeide draad ook alle secties doorgemeten en niks was kapot.

Toen de zekering gemeten , de schakelaar gemeten maar allebei waren deze ok. de BMC kon (bijna) niet kapot zijn want mevrouw haar stoel deed het nog wel.

Nou dan maar zoeken naar de NTC. hierop 200 ohm gemeten dus deze was ook in orde. Dan voor de tweede maal de draden doorgemeten en toen kwam aan het licht dat aan de instapzijde de draad niet meer heel was, er was dus geen verbrandde en/of gebroken draad te zien. Nu heb ik daar een stuk draad vernieuwd en de boel weer aan elkaar geknoopt, en..... jawel alles werkt weer.

Dus Frans als je een biertje wil ze staan koud..

bewerkt door loek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik bedoelde dat je geen breuk in de draad zag van buitenaf. intern was hij wel stuk, dus je moet niet alleen zoeken naar breuken in de draden die je uitwendig kan traceren, alles zeker doormeten en dan kun je ook breuken tegenkomen. inderdaad we kunnen beter aan de snaps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah zo, nu begrijp ik het.

Wel ja, dit fenomeen kom je wel vaker tegen in draden. Ook in huishoudtoestellen en electronica is er soms een draadbreuk intern, zonder dat je extern iets merkt. Dit komt omdat een koperdraadje, is het nu soepel of hard, tijdens het bewegen kleine breukjes gaat krijgen die op de duur helemaal doorknappen...

Het plastic isolatiekousje eromheen is echter veel soepeler en gaat door het bewegen meestal niet kapot.

Vandaar is het motto steeds: "meten is weten". Draadjes dus eens met de multimeter uitmeten als je anders geen oorzaak vind.

Nu, ben blij dat je terug een warme zetel hebt, dit is opnieuw een goede tip voor onze 'toekomstige' kou-lijders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

België en Nederland zijn de enige landen waar zoveel Jeeps rondrijden met werkende zetelverwarming...

vandaar noemen we dit hier ook het 'warme konten topic' vanaf nu.

Vraag me af of de topicstarter (marc 1970) nu al een warme kont heeft, hij reageert niet meer... :( Hopelijk is hij niet ergens vastgevroren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welja Steven, hangt er vanaf hoe handig je bent en of Murphy meehelpt...

4 bouten loskrijgen van de stoel: 15 min... of in murphy geval 1 uurtje of twee...

Stoel naar binnen dragen : 5 min (wegen een ton !)

Leder losmaken van de zitting: 10 min

Speurneus spelen in de mousse: ... tot je iets verdachts vindt...

Eventuele draadbreuk fixen: 5 minuten

Leder terug erop zetten en stoel terug monteren: half uurtje

uitproberen en proefrit doen: ... eindeloos....genot !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welicht een hele domme vraag, maar....ik rij rond in een GC 2.5 Tsi uit 1998, die alleen maar een Franstalige handleiding heeft (gekocht in Luxemburg). Hoe kan ik nagaan of ik stoelverwarming zou moeten hebben???? Ik voel in ieder geval geen warmte door het leer heen komen..Kan ik de verwarming aan- en uitzetten met een knop op het dashboard??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Mannen,

Na een uurtje of anderhalf heb ook ik weer warme billekes in mijn GC. Frans, hartstikke bedankt voor je tips en duidelijke foto's. Was fluitje van een cent. De vorige eigenaar had overigens kennelijk hetzelfde probleem al eens gehad. Ik trof namelijk een los "matje" aan (langwerpig wit vilt met daarin de dunne blauwe draad. De oude met behoorlijke schroeigaten zat er ook nog. Er was gewoon een donor matje geplaatst. Wellicht een tip voor als de blauwe draden niet meer aan elkaar te prutsen zijn. Zag wel dat het leer zijn beste tijd wel gehad heeft. Ga maar eens op zoek naar een nieuw interieur.

Roy Palmen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...