Spring naar bijdragen

Verzinken Van Chassis Yj


martin1947
 Share

Recommended Posts

Ik ben mijn YJ 1994 aan het restaureren, want er komt nu toch roest op meerdere plekken aan het chassis. Als ik nog een paar jaar gewacht had, dan was er veel laswerk aangekomen. Nu wil ik mijn chassis laten zandstralen en daarna in het zuur en vervolgens laten verzinken.

* wie heeft daar ervaring mee?

* is dit ook een goede oplossing?

* komt het ook aan de binnenkant van de balken, want lost het zuur daar de eventuele roest op, zodat het zink kan hechten?

bewerkt door martin1947
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben mijn YJ 1994 aan het restaureren, want er komt nu toch roest op meerdere plekken aan het chassis. Als ik nog een paar jaar gewacht had, dan was er veel laswerk aangekomen. Nu wil ik mijn chassis laten zandstralen en daarna in het zuur en vervolgens laten verzinken.

* wie heeft daar ervaring mee?

* is dit ook een goede oplossing?

* komt het ook aan de binnenkant van de balken, want lost het zuur daar de eventuele roest op, zodat het zink kan hechten?

Lijkt me een hele goede oplossing. Ik heb dit jaar mijn chassis behandeld. Was ook zeer slecht aan het worden.

Heb ervoor gekozen om het van buiten goed te ontroesten, met Fertan te behandelen, daarna Ferpox (urethaan coating) aangebracht, anti-steenslag laag en daarna op kleur met een 2-componenten verf.

Heb er geen weekmaker aan toe laten voegen, dat zou ik in vervolg wel doen, de antisteenslag is iets flexibel en je ziet op een paar plaatsen de (cosmetische) verflaag craqueleren.

Vanbinnen heb ik het chassis met druk en veel water doorgespoten (brandslang), daarna met Fertan behandeld, wederom doorgespoten en met HT-wax ingespoten.

Het chassis zelf is op een paar punten aangepast:

-achterste shock bevestigingspunten zijn van boven dichtgelast (de holle ruimte daarna ingespoten met HT wax en hermetisch afgesloten)

-Achterste crossmembers waar platen aan elkaar gelast zijn, alle kieren afgelast

-paar extra ontwateringsgaten in het chassis op de laagste punten geboord, zo kan ik na terrein rijden het chassis met schoon water doorspoelen, eventuele nabehandeling met HT wax is eenvoudig.

Zie ook mijn projectje: http://www.jeepforum.nl/topic/19224-herstel-chassis-yj/

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compleet verzinken geeft wel wat extra voor en nabewerking.Binnenzijde behandelen met zuur werkt well maar geeft geen 100% garantie dat de zink daar ook goed houdt. En het is natuurlijk mogelijk dat je chassis niet recht meer in na het zinkbad. Stralen, schooperen en poedercoaten lijkt me ook een prima oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb vorige maand ook mijn chassis gerstaureerd.. (jeep wrangler yj)

het plan was ook om te verzinken, maar pas wel op dat het niet kromtrekt. zorg ervoor dat ze het in kunnen spannen..

ik heb het nu alleen laten zandstralen, 2 stukjes gelast. 3x epoxy lak erop en 3 lagen chassislak. 4 bussen tektyl in het frame gespoten..

nou die gaat mijn tijd wel mee!!!

heb wel extra gaatjes geboord links en rechtsachter en bij de schokbrekersteunen achter zodat er geen water meer in blijft staan.

succes groeten paul

post-4446-0-04829300-1290523575_thumb.jp

post-4446-0-18063600-1290523596_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...