JohsH Geplaatst November 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2010 Beste mensen, Als ik verschillende gerestaureerde legervoertuigen zie, dan valt mij op dat er toch verschil zit in de kleuren groen. Officieel zou RAL 6014 mat de juiste kleur zijn. Ik heb nu mijn Nekaf in het legergroen, waarbij er een beetje olijfgroen in de kleur lijkt te zitten. Ik wil de Jeep binnenkort gaan schilderen/rollen. Maar ik wil dezelfde kleurgloed bijven houden. Soms zie ik op legerauto's een meer bruine kleur (dus uitgesproken bruin). Ik kan er dan bijna geen groen in terugvinden. Misschien dat de grondkleur van invloed is?? Ik ben dus op zoek naar de enige echte legerverf, wat moet dat zijn??? Hoe krijg ik die. Als voorbeeld heb ik 2 foto's toegevoegd. Hier kun je duidelijkzien wat ik bedoel. Ziten er dus een RAL-kleurverschil tussen beide jeeps op de foto's?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2010 Van de eerst Jeep is de verflaag veel ouder als de tweede. Deze kleur (en zeker de matte) veranderd nogal door invloeden van weer en zonlicht. In mijn dienstijd waren de voertuigen die veel ongebruikt buiten stonden veel grijzer en matter dan de voertuigen die regelmatig gebruikt werden. Als bij onderhoud ze eens bij geschilderd werden met de zelfde verf zag het er niet uit. Als ik de foto van de eerst zie, is dat naar mijn mening de orginele kleur, wel wat bruin door gebruik van vettig poets spul, vette handen enz. De tweede foto is wel een erg verse laklaag, en zal na een jaartje gebruik wel wat verkleurd zijn. Wij moesten soms ook ons matte verweerde matriaal poetsen met een vettig conserverings middel( ben even de naam kwijt) waardoor de verf veel bruiner kleurde en bijna glanzend werd. Ral 6014 (geel olijf) is de juiste kleur voor een nederlands leger voertuig, hoewel ook veel de RAL6022 (bruin olijf/olive drab) gebruikt lijkt te zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dries01 Geplaatst December 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2010 Van de eerst Jeep is de verflaag veel ouder als de tweede. Deze kleur (en zeker de matte) veranderd nogal door invloeden van weer en zonlicht. In mijn dienstijd waren de voertuigen die veel ongebruikt buiten stonden veel grijzer en matter dan de voertuigen die regelmatig gebruikt werden. Als bij onderhoud ze eens bij geschilderd werden met de zelfde verf zag het er niet uit. Als ik de foto van de eerst zie, is dat naar mijn mening de orginele kleur, wel wat bruin door gebruik van vettig poets spul, vette handen enz. De tweede foto is wel een erg verse laklaag, en zal na een jaartje gebruik wel wat verkleurd zijn. Wij moesten soms ook ons matte verweerde matriaal poetsen met een vettig conserverings middel( ben even de naam kwijt) waardoor de verf veel bruiner kleurde en bijna glanzend werd. Ral 6014 (geel olijf) is de juiste kleur voor een nederlands leger voertuig, hoewel ook veel de RAL6022 (bruin olijf/olive drab) gebruikt lijkt te zijn. Het vettige conserveringsmiddel is zeer waarschijnlijk PX-7. Als je nog ergens een bus weet... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nekaf m38a1 Geplaatst January 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2011 Het is een beetje lomp, want ik heb een paar monsters genomen van verschillende winkels/ groothandels 6014. Het is heel verschillend want bij de Gamma is het meer bruin en bij een andere is het het helemaal niet mat. Ik koop mijn verf bij Bram van Buuren en die geeft goede verf in de juiste kleur Succes veder, Sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst January 2, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2011 Hallo mensen, Ik heb de verf inmiddels gekocht bij de (mijn) plaatselijke verfspecialist in Hardenberg. Hij leverde mij Wyzenol industrielak halfglans, kleur RAL6014. (1L EUR 46,60) Halfglans zou een betere slijtvastheid hebben, maar is ook beter schoon te maken na een blubberavontuur. Ik heb een klein stukje geschilderd en het resultaat is precies wat ik wilde hebben: olijfgroen. Dus geen bruine variant. Zie foto van mijn proef-stukje. Groetjes Johs (nog veel te schilderen van de winter) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sleutelbak Geplaatst January 17, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2011 de bruinere kleur komt om dat er in de leger verf een anti infarood zit. al je deze net er op zet dan is hij met een rode gloed en namaten hij ouder is verkrijt hij meer [doffer dus] de basis is dus wel Ral 9014MT voor de body dus goed maar voor chassis kan je beter hoog/zijdglans gebruiken dit is makkelijker schoon te houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.