Spring naar bijdragen

Ervaring 12T Pijpenbuiger


pedro.rr
 Share

Recommended Posts

Die dingen hebben 1 probleem waardoor ze waardeloos zijn, de buigmallen passen voor geen meter waardoor bij het buigen de buis knikt.

Met dikwandige pijp en een hoek kleiner dan 30 graden lukt nog goed maar zogauw je verder gaat knikt hij omdat de buitenkant niet strak is opgesloten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze buigbanken zijn ook alleen bedoeld voor dikwandige pijpen.

Hetgeen jij bedoelt Theo komt omdat je bij dunwandige pijp met een doorn moet werken,en deze banken met een doorn zijn ff wat duurder die heb je echt niet voor 90 euro.

Met de dikwandige bedoelde ik gasbuis, gewoon construktie pijp klapt ook in omdat hij aan de zijwand/zijkant niet strak zit.

De 1.5 duims zit redelijk, dit is de beste bocht die je kan maken, alle andere maten passen nog slechter.

Aan de foto met de halfduimse pijp zie je hoeveel ruimte er is

post-1718-0-05815600-1290096043_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie`s,

Maar Theo je zegt dat 1,5 duims (hoeveel is dat in cm :unsure: )wel wil, omdat het de beste pasvorm heeft. Ik zat aan 5cm buis te denken voor eventueel een rolkooi in de xj, krape bochten ga ik dan niet doen, alleen flauwe knikken voor de staanders zal dat gaan denk je?

Voor de hoeken gebruik ik toch lasbochten, volgens mij gebruik jij ook zo`n buigijzer op de foto`s te zien.

En zoals eerder opgemerkt zal zand er in helpen?

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De buis welke het dichtst bij de 50 mm is de 1.5 duims, deze is 48.3 mm met een wanddikte van 2.9mm als je construktiebuis gebruikt. Deze buis vind ik vrij dik om een rolkooi van te maken. Ik zou eerder voor de 1.25 duimse buis gaan, deze is 42,4 mm en als je gasbuis gebruikt(wanddikte 3.25mm) zal hij ongeveer net zo sterk zijn.

Ik weet niet waar je woont, anders kan je bij mij het buig apparaat wel gebruiken/proberen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 duim = 1 inch, of ben ik nu gek??

1 inch = 25.4 mm (2.54cm)

1.5 duims buis is dan toch 38.1mm( 1.5 x 25.4mm)

2 duims buis is dan 50.8mm :unsure:

Zowel de inch als het Nederlandse equivalent, de duim, heeft een lengte die ongeveer gelijk is aan de breedte van het bovenste kootje van een duim van een volwassen man.

Ook de Nederlandse duim had niet overal dezelfde grootte; zo kon men waarden aantreffen van 2,575 of 2,6162 cm. De duim leeft nog voort in o.a. de woorden duimstok en duimbreed, maar wordt in Nederland niet officieel meer gebruikt.

bewerkt door Canaman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 duim = 1 inch, of ben ik nu gek??

1 inch = 25.4 mm (2.54cm)

1.5 duims buis is dan toch 38.1mm( 1.5 x 25.4mm)

2 duims buis is dan 50.8mm :unsure:

Zowel de inch als het Nederlandse equivalent, de duim, heeft een lengte die ongeveer gelijk is aan de breedte van het bovenste kootje van een duim van een volwassen man.

Ook de Nederlandse duim had niet overal dezelfde grootte; zo kon men waarden aantreffen van 2,575 of 2,6162 cm. De duim leeft nog voort in o.a. de woorden duimstok en duimbreed, maar wordt in Nederland niet officieel meer gebruikt.

bijna goed ;-)

Gasleidingen zijn in verschillende standaard maten, voornamelijk de ANSI en de DN grote verschil is dat je bij een ANSI over buitndiameter hebt en bij DN over binnendiamter dit bij de STD wanddikte (sched.40) dus 5.5 mm in de kleinere diameters. ANSI wordt bijna niet meer gebruikt. Theo had het over de genormaliseerde gasbuis die DN dus buitendiameter is.

vanaf 12" gaat het altijd om de buitEndiameter.

1" = 34

1,5" = 48

2' = 60,8

3" = 88.9

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De buis welke het dichtst bij de 50 mm is de 1.5 duims, deze is 48.3 mm met een wanddikte van 2.9mm als je construktiebuis gebruikt. Deze buis vind ik vrij dik om een rolkooi van te maken. Ik zou eerder voor de 1.25 duimse buis gaan, deze is 42,4 mm en als je gasbuis gebruikt(wanddikte 3.25mm) zal hij ongeveer net zo sterk zijn.

Ik weet niet waar je woont, anders kan je bij mij het buig apparaat wel gebruiken/proberen

Ok das duidelijk, kwa maten voor een kooi ga ik op anderen af die ervaring ermee hebben. Het moet er alleen voor zorgen dat ik niet het dak in mijn nek krijg, mocht hij een keer rollen. Extreem rijden doe ik niet,maar je weet maar nooit.

Ik woon in Almelo, als je een beetje in de buurt zit wil ik hem wel graag uit proberen.

Groet Peter

bewerkt door pedro.rr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...