Spring naar bijdragen

Welke olie in Estland?


Bastafari
 Share

Recommended Posts

Aloha,

Ik moet een beetje olie erbij gooien, voor het eerst sinds ik m'n Jeepie heb, en meestens kom ik "Motorolie 10W40" tegen hier op het forum.

Geldt dat ook voor het ietwat noeschtere klimaat waarin ik mij bevind; Estland?

Vorige winter was ik hier ook, en heb het kwik (wat er nog van over was) zien dalen tot -27, en dat was toch echt celcius!

Dus, is Motorolie 10W40 ook ok voor zulke temperaturen, of moet er iets anders in?

Dit komt uit de great lakes site manual:

"An engine oil with an SAE 5W-30 viscosity grade

provides good flow capability for fast cold weather

engine starts. The viscosity will then increase with

engine temperature to provide good high-temperature

engine lubrication."

Echter het gaat om bijvul, er zit redelijk nieuwe olie in.

Kan iemand mij een goed advies geven ajb?

Zo zag het er hier een paar dagen geleden uit :blink:

post-5082-009731100 1288095623_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, dat krijg je als je iemand anders zijn topic 'kaapt'. :rolleyes:;)

Ik heb van je vraag even een nieuwe gemaakt..

ot:

Als 10W40 het vorig jaar ook deed, waarom niet blijven gebruiken?

Heb je het idee dat hij wat trager rondgaat bij het starten? Kan ook aan de accu liggen natuurlijk.

Bij de volgende ververs beurt zou je kunnen overwegen om er synthetische olie in te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties!

Ik dacht niet aan kapen, maar meer aan geen dubbele thread maken :unsure:

Wat betreft synthetisch of semi, ik las daar het volgende over op lunghd.com:

" One word of caution regarding use of synthetic oil in an old engine ESPECIALLY 4.0L engines that are prone to rear main seal leaks

Using synthetic is asking for trouble! Yes, some people use synthetic and swear by it... many more tried synthetic and swear AT it. If the engine has been running on synthetic - fine, keep using it. But if you are wanting to start using synthetic oil in a high milage engine that has used standard engine oil you'll end up with more oil leaking from the engine than before. It's up to you, but no way would I pay $6.50 a quart just to watch it dribble out onto the ground. (Go to Jeeps Unlimited and do a search for 'synthetic' and 'leaks' in the Cherokee forum. It's a real eye opener.)"

Dus als iemand een mening erover heeft, graag :)

Het wordt zowiezo verversen, ik vermoed dat er 10w40 inzit, en het is voor het eerst dat mijn Jeepie in Estland een winter meemaakt.

Iedereen die ik het hier vraag schudt zijn hoofd bij het horen van 10w40 :no:

en idd, 5w30 hoor ik daarna.

Heeft iemand nog tips voor het vervangen van de filter?

Is dat een standaard universeel ding of moet dat besteld worden?

En natuurlijk zit-ie achteraan onderin verweg, beste van onder of van bovenuit vervangen?

Bvd

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor olie filters zou ik originele gebruiken.

Mijn ervaring is dat universeel vaak kleiner is, en prijsverschil niet goedkoper is, of zelfs duurder. ( althans hier in Noorwegen :wacko: )

Wat betreft olie, Ik neem aan dat de motor altijd mineraal olie heeft gehad of half synthetisch.

Dus zou ik voor half synthetisch gaan.

O. en oliefilter verwisselen, gewoon van onderen. Gaat prima. Ik denk zelfs dat je met blote hand het filter los draait.

Het nieuwe filter met schone olie op de rubbere ring smeren, en hand vast aandraaien.

Succes daarna :coffee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De krukas kering kan inderdaad gaan lekken, het is nu eenmaal een 4 liter probleempje.

Het enige verschil met je citaat is dat dat gebeurd bij alle soorten olie en in elk land op elke hoogte op elk tijdstip bij zowat iedereen....ooit.

:D maar tis wel een 2.5 liter

Voor olie filters zou ik originele gebruiken.

Mijn ervaring is dat universeel vaak kleiner is, en prijsverschil niet goedkoper is, of zelfs duurder. ( althans hier in Noorwegen :wacko: )

Wat betreft olie, Ik neem aan dat de motor altijd mineraal olie heeft gehad of half synthetisch.

Dus zou ik voor half synthetisch gaan.

O. en oliefilter verwisselen, gewoon van onderen. Gaat prima. Ik denk zelfs dat je met blote hand het filter los draait.

Het nieuwe filter met schone olie op de rubbere ring smeren, en hand vast aandraaien.

Succes daarna :coffee:

Thx voor de tips, mag het daarna ook beer.gif zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...