Menno Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 ik heb vd week super swamper tsl radiaal 38" banden onder me jeep gezet, ik reed met 36" superswamper tsl (weet niet of dit ook radiaal is, maar het profiel is anders) probleemloos nadat ik een stuurdemper had geplaatst. nu met 2" hogere banden is hij bij 65 km p.u. niet te houden, zo slaat me stuur heen en weer. nu heb ik vanmiddag de banden van de 10j velgen af gehaald en op 8j geplaatst, balanceerzand gebruikt, fusees strakker gezet. ik heb dus patrolassen onder de jeep maar ik weet effe niet meer waar ik moet zoeken, kan dit komen omdat het een radiaal band is?? of??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 Diagonaalbanden zijn echt antiek, dus ga er maar van uit dat die andere ook radiaal zijn. Ervan uitgaande dat je alles hebt gecontroleerd op speling etc: Ik denk dat het hogere gewicht en de grotere diameter van je nieuwe banden niet goed gedempt kunnen worden door je stuurdemper. Probeer eens een zwaardere demper of een dubbele. Succes, Carl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 (bewerkt) Ik wil even iets dieper ingaan op je speedwobble. Speedwobble is een zijdelingse trilling van de vooras, waarbij je voorwielen gaan 'wobbelen' om hun vertikale as. Speedwobble wordt veroorzaakt door een samenspel van: - zijdelingse elasticiteit van de ophanging van je vooras t.o.v. het chassis - elasticiteit in je stuurinrichting, van fusee tot en met het stuurhuis en bevestiging daarvan aan chassis Je kunt je de vooras voorstellen als een massa die tussen twee veren is opgehangen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen beide elastische/verende elementen op elkaar inwerken waardoor de massa (je vooras) in een continue (zijdelingse) trilling komt. Zolang je energie blijft toevoeren (gas geven) zal de trilling blijven bestaan. De aangrijpingspunten van beide 'veren' zijn: op je as (de bladveren of, in geval van schroefveren, de panhardstang) en op op je fusee. Hierdoor gaat je wiel slingeren en bijdragen aan het effect. Van invloed zijn primair: 1- zijdelingse elasticiteit van de ophanging van de as 2- elasticiteit van de stuurinrichting 3- massa en grootte van de voorwielen t.o.v. de as ad 1: bladveren hebben een vrij grote zijdelingse stijfheid, daarom komt speedwobble bij bladveren minder voor. Bij schroefveren wordt de zijdelingse geleiding verzorgd door de panhardstang. Elasticiteit van de silentblocks, hoek van de stang t.o.v. het horizontale vlak en elasticiteit van de stang zelf (gebogen?) zijn van invloed. ad 2: stijfheid van de stuurstang, maar meer nog de hoek t.o.v. het horizontale vlak zijn belangrijke factoren. Ook de elasticiteit van het chassis op de plaats waar het stuurhuis is gemonteerd is ter sprake, zeker wanneer een verlaagde pitmanarm is gemonteerd ad 3: de massaverhouding van de wielen t.o.v. de vooras is van belang. Wanneer we de Jeep verhogen en grotere wielen monteren veranderen op alle drie bovengenoemde punten de parameters. De hoeken van de panhardstang en die van de stuurstang kunnen de elasticiteit van de voortrein aanzienlijk veranderen en de stijfheid van beide stangen kan onvoldoende zijn, waardoor speedwobble eerder optreedt. Kans op speedwobble is er altijd in enige mate. Om een beginnende speedwobble te onderdrukken monteert men een stuurdemper. We moeten ons realiseren dat de autofabrikant de onderdelen van de wielophanging ontwerpt op standaard geometrie, bandenmaat etc. Wanneer we deze veranderen moeten we ook rekening houden met de bovenstaande punten. Eerste en meest eenvoudige punt bij lichte tot gemiddelde verhoging en bandenmaat is het verzwaren van de stuurdemper. Wanneer we verder gaan, zullen we ook de montagehoeken en stijfheid van de panhardstang en stuurstang en alle daarmee gerelateerde onderdelen ter sprake moeten brengen. Samenvattend en toegesneden op jouw situatie, Menno, zou ik achtereenvolgens de volgende stappen overwegen: - stuurdemper verzwaren, eventueel verdubbelen - elasticiteit van de stuurinrichting verminderen: stijvere stuurstang, eventueel i.c.m. een lagere pitmanarm en een steun om kantelen van je stuurhuis door eventueel buigen van het chassis te onderdrukken - elasticiteit van je panhardstang met (homebrew?) montagesteun verminderen. Succes, ik hoor graag je bevindingen. Carl September 12, 2010 bewerkt door l'ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst September 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 (bewerkt) dank je carl:thumbsup: ik zal kijken of ik hier wat aan kan veranderen, het is alleen bij mij wel zo dat zo lang ik het gas er (flink) op houd tot een km of 100 alles goed gaat "integenstelling van jouw verhaal" maar zodra ik ga afremmen dan begint de ellende, voor derest ziet het verhaal er mooi uit. September 12, 2010 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 Diagonaalbanden zijn echt antiek, dus ga er maar van uit dat die andere ook radiaal zijn. Het merk Super Swamper levert zowel radiaal als non radiaal banden. Is 1 van de weinige merken waarbij je nog kan kiezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 (bewerkt) dank je carl:thumbsup: ik zal kijken of ik hier wat aan kan veranderen, het is alleen bij mij wel zo dat zo lang ik het gas er (flink) op houd tot een km of 100 alles goed gaat "integenstelling van jouw verhaal" maar zodra ik ga afremmen dan begint de ellende, voor derest ziet het verhaal er mooi uit. Menno, Toen ik 35 inch banden onder de cherokee had zitten had ik nergens last van. Ik ben toen overgestapt op 37 inch bnden en kreeg hetzelfde probleem. Tevens moest ik goed mijn best doen om een bocht te nemen. De jeep wilde liever rechtuit rijden dan een bocht nemen. Ik heb toen van alles gedaan om het weg te krijgen. Uiteindelijk heb ik de as iets gekanteld en de punten waar de spiraalveren op de as rusten iets verplaatst. Hierdoor werd de caster van de vooras dusdanig aangepast dat er weer met de cherokee te rijden viel. September 12, 2010 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 Kan best zijn dat bij stevig accelereren de spanningen anders zijn waardoor de wobble uitblijft. Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat, wanneer het eenmaal is opgetreden, het pas overgaat wanneer je voldoende energie hebt afvoerd door te remmen? Vaak treedt de wobble pas op na inwerking van een schok, zoals het rijden over een putdeksel. Zie als voorbeeld filmje. een close-up van een XJ. is ook helder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 weet niet welke banden Menno nu heeft , want er zijn diverse types TSL ik heb nu m'n 2e set 36" TSL Radial er onder zitten en geen problemen http://www.superswamper.eu/nl/tslradial.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 weet niet welke banden Menno nu heeft , want er zijn diverse types TSL ik heb nu m'n 2e set 36" TSL Radial er onder zitten en geen problemen http://www.superswamper.eu/nl/tslradial.html Bladveren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst September 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 Bladveren? nee ... BANDEN Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst September 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2010 hiervoor had ik 37" met bladveren en geen enkel probleem, en nee het komt niet van een putdeksel ofzo, maar op een vlakke asfaltweg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dennis79 Geplaatst November 23, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2010 Hoi, hier had ik dus zaterdag in Halle ook last van... Heb je hier nog iets aan veranderd dat het nu verholpen is? Heb hier voor geen last van gehad. Groeten Dennis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.