Spring naar bijdragen

Groot licht: relais of niet?


forbert
 Share

Recommended Posts

He, Jeepers.

Gister de tussenbak op 'n zandplaat even gangbaar gereden, schakelt nu 'n stuk beter. Ook de lampjes (de groene met de vier wielen/ centr. diff. en de oranje met part time) gaan nu sneller aan en uit, dus ik denk dat de tussenbak gewoon niet al teveel gebruikt was.

Ik heb me overigens al eerder voorgesteld op 't bestemde draadje.

Toen ik 'snachts door de regen naar huis reed was ik niet erg onder de indruk van de lichtopbrengst. Nou jah, dacht ik, de aarde maar 's schoonmaken/nakijken.

Plotseling viel 't licht uit. Ff morrelen met de schakelaar, en hup, deed 't weer. Al af en toe morrelend naar huis gereden.

Nou dacht ik dat de schakelaar 'n relais bediende, maar als ik zoek in dit forum op "licht" krijg ik 4 discussies, waarvan er eentje zegt dat er helemaal geen relais zit, maar dat de prik gewoon via de schakelaar en de grootlichtschakelaar gaat. Is dit zo?

Ik dacht namelijk dat de schakelaar slechte aarde maakte, en daardoor 't relais los liet.

Heeft de schakelaar ook 'n aparte aardedraad, of maakt ie aarde via 't dashboard. Dan zou iets aandraaien kunnen helpen, dacht ik zo.

Enfin, ik hoop 't te horen, ben erg blij met de bak, die ouwe Cheroos maken bij mij echt 'n oer Jeep gevoel los, prachtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij die van mij zat er geen relais tussen. Heb die er zelf tussen gemaakt.

Onder de motorkap een kastje gemaakt met daarin twee relais 1 voor groot en 1 voor dimlicht. voeding rechtstreeks vanaf accu met zekering. Vervolgens de originele draden gebruikt als schakeldraad.

Dit gaf een duidelijke verbetering van lichtopbrengst.

Op dit moment is de lichtopbrengst weer matig maar dat is op te lossen met een wasstraat oid.

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit probleem ook gehad met een eerdere XJ.

Licht viel uit tijdens rijden. Niet ideaal in het donker:ph34r:

Later bleek de lichtschakelaar aan de achterkant erg heet te worden.

Probleem ook opgelost door relais te plaatsen en de lichtschakelaar als schakeldraad te gebruiken.

Probleem opgelost en betere lichtopbrengst op de koop toe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stroom gaat inderdaad direct door de schakelaar heen , zonder relais.

Ik he ze nieuw op voorraad :

Lichtschak_voor92.jpg

Lichtschakelaar <94 (met keramische potmeter)

€ 35.00 bestellen

Ik heb in mijn comanche (cherokee pickup) ook een xeon-set ingebouwd , een wereld van verschil.

pilotxenon.jpg

Vermogen 35 Watt Nominale spanning 85 Volt (rms) Ontsteekspanning 20.000 Volt

€ 215.00 bestellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...